mandag den 15. januar 2024

Anmeldereksemplar: Ildfødt #2. - Phoenix og ispaladset.

Ildfødt. 

Titel: Ildfødt #2 - Phoenix og ispaladset. 

Original titel: Fireborn #2. - Phoenix and the Frost Palace. 

Forfatter: Ainsling Fowler. 

Udgivet på dansk ved: Straarup & Co. 

Udgivet på dansk den: 22/08-2023.

Antal sider: 376

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Phoenix og Ispaladset. 

Phoenix’ ben værkede, mens hun bevægede sig højere og højere op ad den stejle trappe, der var hugget ind i klippesiden. Trods anstrengelserne var hun i strålende humør. 

Twelve er blevet jæger og har valgt sit jægernavn: Phoenix.

Tre måneder efter jægerlejrens ødelæggelser opsøger en heks fra Ispaladset Phoenix for at bede om hjælp. Ispaladset bliver truet af en ond kraft kaldet skyggesømmen, og Phoenix’ ildkræfter er det eneste, der kan besejre den. Sammen med sine venner drager hun mod det kolde, ubarmhjertige nord, hvor nye monstre og farer lurer. Snart må hun kæmpe, alt hvad hun kan, for at redde Ispaladset og hele Ember, men er hun villig til at betale prisen?




I starten af 2023 året læste jeg den første bog i denne serie her "Ildfødt", hvor jeg må sige jeg virkelig blev positivt overrasket, og utroligt fanget af både univers og den dybe karakterudvikling jeg oplevede under læsningen. 
Nu udkom anden bog på dansk tilbage i august, og jeg har endelig fået den læst. 
Sikke en medrivende fortsættelse, som virkelig bare sætter gang i alle spørgsmålene og ivrigheden efter at finde ud af mere. 

Da jeg begyndte på bogen, var det kun nogle måneder siden jeg afsluttede første bog, så jeg må sige jeg havde egentlig ret nemt ved endnu engang bare, at leve mig ind i universet og føle, at jeg endnu engang fulgte Phoenix (tidligere Twelve) på sidelinjen. 
Det nu tre måneder siden jægerlejeren blev angrebet og Phoenix fandt ud af at hun i virkeligheden er elementheks. Siden angrebet har der været stille, og hun er nu blevet jæger. 
En dag opsøger en heks fra Ispaladset Phoenix for at bede om hendes hjælp. Ispaladset er truet af en ond kraft ved navn Skyggedømmen, og Phoenix ildkræfter er det eneste, som kan overvinde den. 
Med sine venner drager hun mod det store ispalads, hvor nye monstre og farer lurer. 
I Ispaladset må hun kæmpe med alt hvad hun har for, at redde Ispaladset og hele Ember, men er hun nu klar til at betale prisen det koster?

I første bog må jeg sige, at Phoenix var en meget vred og bedrevidende pige, og ret så meget en enspænder. Hun udviklede sig utroligt meget på den rejse hun kom med sine venner, og det må jeg sige man endnu engang oplevede i denne fortsættelse. 
Hun er virkelig blevet en åben person, som ikke længere hæver sig selv over andre og lader sig styre af sin vrede. Hun er reflekterende og mere opmærksom på dem omkring sig, hvilket virkelig gjorde noget for, hvad jeg syntes om hende som person. Med det sagt er hun stadig præget af sin fortid før livet som jægerlærling og jæger, og jeg må sige at de små flashbacks vi får, hvor vi får mere at vide om hendes tid før, virkelig gjorde mig nysgerrig. 
I denne bog får vi dog en ekstra synsvinkel, den præger ikke bogen meget, men vi får alligevel lige et par afbræk fra Phoneix og vennerne i ispaladset, som skaber en form for spænding og nysgerrighed. 
Vi får nemlig denne gang lov til at følge Dog. Jægerlejerens vogter, som vi mødte i den første bog. Vi kom ret tæt på ham og fik en god fornemmelse af hvem han var i den første bog, men denne gang kommer vi virkelig tæt på ham, og oplever, hvordan hans hårde sind og stenkrop langsomt udvikler sig til noget andet. Jeg håber dog vi får endnu mere at vide om ham i næste bog, og så jeg ret så spændt på, hvordan hans udvikling ender... 
Vi kommer jo også tæt på nogle af Phoniex venner, og jeg må sige at deres fortid før lejeren virkelig også trækker i mig og sætter gang i spørgsmålene. Specielt Seven fanger min opmærksomhed. Der er noget ved hendes personlighed og evner, som siger mig at hun bliver en større del snart. 
Generelt vil jeg sige dette var en virkelig medrivende fortsættelse, og så må jeg sige at slutningen den var ret så intens. Sikke en cliffhanger! Kan jo næsten ikke vente med at finde ud af, hvor det hele leder hen. Jeg venter hvert fald spændt. 










Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne holdninger og meninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar