onsdag den 31. januar 2024

Anmeldereksemplar: De sidste mennesker.

De sidste mennesker.

Titel: De sidste mennesker. 

Forfatter: Silja Bødker. 

Forlaget: Facet. 

Udgivet: 30/08-2023. 

Antal sider: 284. 

Antal stjerner: 2/5.  

Bogen er modtaget af forlaget, 
så mange tak til dem! 

De sidste mennesker.

Mobilen glider ud af hans pludselig kraftesløse hånd og lander med et hårdt dunk på det nøgne plankegulv. Måbende stirrer han på den blå lysende genstand, der hænger frit svævende oppe under loftet i hans værelse, blinkende, roterende … noget, han aldrig før har set. Han vil væk, springer op og har retning mod døren, da en skikkelse pludselig træder frem, som ud af intet, og spærrer ham vejen. “Hvem fanden er du?” udbryder Daniel forskrækket og vil sno sig forbi skikkelsen. Men han bliver standset, da han mærker to hænder på sine skuldre, store, stærke hænder, tunge som sten. Tynger ham ned at sidde på sengen igen.  

En genmanipuleret mutant fra år 2367 rejser via en tidsforskydning tilbage til år 2018 for få fat i en udvalgt dreng ved navn Daniel, som for flere hundrede år siden levede et liv som profet og drømmetyder. Mutantens hensigt er, at Daniel skal genleve en del af dette liv for at få viden om, hvor Pagtens Ark befinder sig, da indholdet kan redde de sidste mennesker i fremtiden.


"De sidste mennesker" er en bog jeg egentlig var ret spændt på, at begynde på da jeg modtog bogen, da den lød som en der virkelig ville falde i god smag. 
Nu har jeg dog læst den, og jeg må sige, at det var desværre ikke en bog der helt faldt i min smag, og ærligtalt forvirrede mig mere end den underholdte.

Jeg har ikke før læst noget af denne forfatter, men egentlig kun tidligere hørt positivt, derfor må jeg også erkende jeg havde lidt forventninger til denne her. 
Da jeg begyndte på bogen, blev jeg meget hurtigt forvirret. Den starter hårdt ud og lige på. Der er allerede gang i handlingen fra de første sider, og her blev jeg ærligtalt allerede en smule tabt. 
Hele konceptet med tidsrejsen, og det dystre billede på, hvordan verdenen vil se ud i år 2367 lød nu egentlig meget spændende, og det var også det der gjorde jeg var sikker på bogen nok skulle fange mig. Desværre oplevede jeg bare plottet var mangelfuldt, karaktererne var flade og der skete alt for meget på alt for få sider. 
Selve ideen til bogen er virkelig fed, og jeg tror også hvis den var mere gennemarbejdet og eventuel længere, eller havde lidt mindre handling, så havde den været virkelig fantastisk. 
I løbet af bogen følger vi Daniel og Thomas, som ved fødslen har fået forbyttet navn, dette har betydning da en genmanipuleret mutant fra år 2367 kommer for at få hjælp af Thomas, som egentlig skulle have hedet Daniel? Allerede her blev jeg meget forvirret, og kunne ikke rigtigt se meningen med, hvorfor de skulle have fået forbyttet navnene, det virkede egentlig ikke til at have en relevant mening for selve handlingen. 
Det ender med at Thomas bliver taget med til fremtiden, hvor mutanten får ham til at huske dele af din fortid fra et andet liv, og det åbentbart meningen, at hans viden fra dengang skal kunne hjælpe mutanten med at redde fremtiden og de sidste mennesker. 

Som sagt synes jeg selve ideen virkede ret fed, og som en der ville have fanget mig meget. Desværre virkede bogens opbygning rodet, forvirrende og så skete der alt for meget heletiden. Der var aldrig rigtigt en pause undervejs, der skete konstant noget, og det føltes lidt som om den tog pusten fra en undevejs og ikke på nogen god måde. 
Samtidig oplevede jeg som sådan ingen karakterudvikling, og havde generelt svært ved at sætte mig ind i karakterne og deres følelser. 
Står du som læser og fortrækker en bog der er plotstyreret, og ikke nødvendigvis har fokus på omgivelser, karakterudvikling eller, hvor man nødvendigvis kommer tæt på karakterne følelsesmæssigt eller deres tanker, så dette helt sikkert en bog for dig. 
Man kan hvert fald godt mærke den er skrevet til en meget yngre læser, som ikke nødvendigvis fokuser på udvikling i karakterne og den rolige opbygning, men derimod fortrækker det er lige på og der konstant sker noget. 











Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdinger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar