mandag den 19. august 2024

Anmeldereksemplar: Syvstjernesagaen #1. - Lysets datter.

Syvsternesagaen. 

Titel: Syvstjernesagaen #1. - Lysets børn.

Forfatter: Louise H. A. Trankjær.

Forlaget: SuperLux. 

Udgivet: 17/9-2020. 

Antal sider: 439.

Antal stjerner:  4/5. 

Bogen er modtaget af forlaget, 
så mange tak til dem! 


Lysets Datter. 

Verden består af lys og mørke, men mørket vinder indpas. Allerede nu har det overtaget landet Karawia og dets indbyggere, som det kontrollerer med sin ondskab.

Menneskerne er langsomt, men sikkert, ved at fortrænge alt, der harmed lys og magi at gøre, og lysets folk, ainatunari, kan ikke længere leve i fredelig symbiose med dem, men må bo langt inde i De Fire Skove bag deres magiske grænser.

Enilia er jani, halvt menneske og halvt ainatunari, et sidste bevis på kærligheden, der engang var mellem de to racer. I et kapløb mod tiden drager Enilia ud fra sin hjemby, hvor hendes bror, Elior, har efterladt hende, så han kan deltage i krigen. På vejen møder hun to ainatunari. Men kan hun stole på dem, når hun skal holde hemmeligheden? Hemmeligheden, profetien om hende og Elior, som kan betyde liv eller død, ikke bare for dem, men for alle, der lever i lyset.





"Lysets datter" er en bog jeg længe har været nysgerrig på, og efterhånden har fået anbefalet en del gange. Så da jeg modtog bogen, var det også med, måske lidt for høje forventninger til den. Nu er den dog læst og jeg må sige den var rigtig fin og havde en masse gode kvaliteter, dog var der nogle detaljer ved den som gjorde den ikke helt levede op til alle forventningerne. 

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg egentlig ret hurtigt fanget af universet og vores hovedperson Enilia, med det sagt må jeg også sige det var lidt kompliceret at følge med i starten. 
Bogen starter spændende ud, men den starter også ud med at fortælle en del om ainatunari folket og dets magiske system, generelt bliver der bragt en masse ukendte begreber og fortællinger op, med navne som er komplicerede at udtale og huske. 
Det var desværre en detalje som gjorde det lidt svært at følge med i starten. 
Med det sagt så var det en interessant start, som gjorde jeg var nysgerrig og ivrig efter at læse videre. 

I en verden hvor lys og mørke burde leve i balance, er mørket nu ved at overtage, og har overtaget en stor del af landet Karawia og indbyggerne. 
Menneskene er ved at fortrænge alt der har med lys og magi at gøre, men det har Enilia ikke. 
Enilia er jani, halvt menneske og halt ainatunari. Som mørket overtager er Enilia tvunget til at forlade sin hjemby og finde sin bror Elior, som forlod hende for at deltage i krigen. 
På vejen møder hun andre ainatunari, og hendes evne til at holde på hemmeligheder kommer i spil, for ingen må vide at profetien om lysets børn, er om hende og Elior. 

Enilia er en interessant hovedperson. Jeg er vild med hendes selvstændighed og gåpåmod, med det sagt, var der også rigtig mange gange hvor hun irriterede mig. Hun er 23 år, men på mange punkter så opfører hun sig nærmere som en 15-årig som er utilfreds og på tværs når hun ikke får sin vilje, eller det ikke går som hun vil have det, og det var desværre lidt ødelæggende for læseoplevelsen.
Dog skal det siges hun udvikler sig lidt som vi nærmer os slutningen, og jeg kan forestille mig der nok er lidt videre udvikling i den karakterudvikling i de andre bøger. 
Selve profetien med de to søskende af lyset som skal overvinde det mørke, var virkelig interessant, og jeg kunne slet ikke slippe den del. Som jeg vendte den ene side efter den anden ventede jeg spændt på at der skulle ske mere på den front.
En detalje som virkelig fangede mig i denne bog, er at kærlighed fylder en god del, men ikke den klassiske kærlighed mellem helten og en anden, men i stedet er det en stærk søskendekærlighed som virkelig fylder i denne bog. 
Det utroligt smukt at se hvor stærkt Enilia og Elior's bånd er, og det med til at gøre bogen det mere speciel. 

Sproget er lidt kompliceret, men som vi kommer længere ind i bogen, og det mindre univers opbygning og mere action mellem karakterne og handlingen, så bliver det nemmere at følge med i hvad der sker. 
Generelt vil jeg sige at selvom bogen en gang i mellem tabte mig med sin komplicerede start, så var det en rigtig fin og spændende bog, og jeg kunne helt bestemt godt finde på at læse videre på serien inden så længe! 
Mangler du noget let fantasy som fanger når man først kommer i gang, så kan jeg klart anbefale jer at give Syvstjernesagaen en chance! 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar