søndag den 21. november 2021

Anmeldereksemplar: Det røde daggry #1. - Den som hvisker.

Det røde daggry.

Titel: Det røde daggry #1. - Den som hvisker.

Forfatter: C. A. Wolters. 

Forlaget: Ulven & Uglen. 

Udgivet: 18/09-2021. 

Antal sider: 520.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så tak til dem! 


Den som hvisker.

Siden hun var spæd, har Shiroin været hjemsøgt af en stemme der forlanger at blive hørt. Hun kalder den ’ormen’ fordi hun kan mærke hvordan den snor sig rundt i hendes krop.

Hun ønsker sin fader, Storkejseren, død så hun kan kræve sin plads på imperiets trone, men først må hun overbevise de ti konger om at hendes køn ikke gør hende svag. Da ormen byder hende at flå kejserens strube ud, må hun dog sætte en alternativ plan i værk for at nå sin trone.

Imens ulmer den profeterede dommedagskrig, og nekromantiske dæmoner lurer i Ødelandet. Shiroin og hendes elsalvianske livvagt, Kiel, må krydse kongerigerne for at komme til fronten, og sammen bevæger de sig ind i både hinandens og bjergskovenes allermørkeste skygger.




"Det røde daggry" Er en serie jeg har haft mine øjne på, siden forlaget begyndte at snakke om den.
Jo mere jeg dog hørte om den, jo mere interesseret blev jeg. Jeg måtte bare have fingrene i et eksemplar. Nu har jeg læst den, og jeg kan fortælle, at forfatteren har formået at feje benene væk under mig, og jeg kan næsten ikke vente til, at der kommer en fortsættelse på denne vilde serie. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg meget spændt. Før jeg begyndte på bogen, var jeg allerede begyndt at se, masser af positiv omtale af bogen, det gjorde så også, at jeg havde bygget lidt forventninger op. Dog kan jeg nu fortælle, at allerede et par sider inde i bogen, var jeg fanget. Jeg kunne næsten ikke lægge bogen fra mig, og siderne læste nærmest sig selv. 
Shiroin er jo vores hovedperson, og den eneste synsvinkel vi får i løbet af bogen. Hun var en speciel person, meget anderledes end nogle af alle de andre kvindelige hovedpersoner, jeg tidligere har læst om. Hun skræmte mig, men fascinerede mig også, hun pirrede min nysgerrighed, og satte gang i en masse tanker. 
Shiroin er plaget af den her stemme i sit hoved, en stemme der konstant snakker om mord, blodsudgydelser og magt. Stemmen har været en del af hendes liv helt fra barnsben af, så den er lidt blevet hendes trofaste følgesvend. Jeg synes det var meget interessant at se hende håndtere stemmen, for den er meget voldelig, hvilket jo i sidste ende også har smittet af på hendes personlighed. 
Hun er utroligt magtsøgende, og det er hendes livsmål, at indtage sin fars plads som kejserinde og styre hele imperiet. Det der fascinerede mig så meget ved Shiroin er, at hun er ikke den søde heltinde, som vil gøre alt for andres bedste, Shirion er magtsøgende, dominerende og bestemt, hun går målrettet efter hvad hun vil have, og så er hun egentlig lidt ligeglad med hvad andre omkring hende synes. Så længe hun kommer forrest, er hun tilfreds. 
Det er jo kun Shirions synsvinkel vi får, men der er jo også Kiel, vores mystiske mandlige hovedperson. Vi får ikke meget fra ham, og han er meget tavs, og det er med til at gøre ham så meget mere mystisk. Han gjorde mig nysgerrig, og var bestemt med til, at gøre læsningen det mere interessant.

Handlingen i sig selv, var også virkelig fed, og det samme var universet. På mange måder er universet unikt og specielt, men det havde også lidt et præg af oversat fantasy. Med det mener jeg, at på mange måder mindede universet mig, mere om noget af alt den oversatte fantasy jeg har læst, end det danske, og det var interessant. Jeg føler altid, at der er en lille barriere mellem dansk, og oversat fantasy, dog elsker jeg begge dele lige højt, det var bare en lille detalje der fangede mine øjne. 
Universet er så fedt, jeg elskede at høre om de forskellige arter, om adskillelsen mellem menneskerne og elsavianerne, samt det magiske præg der våger over landet. Jeg kunne godt mærke at den her første bog er opbygning af universet, vi bliver sat godt ind i detaljerne og får et fantastisk billede at hvordan det hele fungere og ser ud. Med det vil jeg med det samme sige at forfatteren er fantastisk til at bruge en masse detaljer til, at beskrive og forklare alt i universet, så det blev nemt at forestille sig det hele. 
Handlingen var vild, jeg kunne slet ikke få nok af alt det dramatiske der skete, og jeg var virkelig fanget efter at Shiroin og Kiel flygtede fra imperiet for at tilslutte sig, krigerne inden slaget mod elsavianerne. 
Rejsen er lang, og fylder en god del af bogen, men jeg vil sige, at det blev aldrig kedeligt. Jeg følte hele tiden, at der skete små ting som gjorde, at man som læser blev holdt fanget af handlingen, og ikke kunne lægge bogen fra sig igen. 
På rejsen kommer Shiroin også på lidt af en personlig rejse, hun udvikler sig personlighedsmæssigt, og bliver lidt en anden en vi møder helt i starten, og jeg synes det var en fed udvikling at få lov til at følge. 

Sproget i bogen er dejligt let, forståeligt og medrivende. Jeg følte det var let at følge med, og vil sige at da der heller ikke står vildt meget på siderne, kunne den nok godt være god til dem mindre trænede læser. 
Forfatteren er meget detaljeret i sit sprog, og til tider bliver det brutalt, blodigt og voldsomt, det er altså ikke altid, at den måske egner sig bedst til en sart, eller helt ung læser.
I bogen møder vi en del personer, men det blev aldrig uoverskueligt. Jeg følte det var nemt at holde styr på dem alle, samt få et godt indblik i hvem de hver især var. 
Der vil jeg igen rose forfatteren, for der har hun været utroligt god til at give alle, selv de mindste roller store personligheder, som vakte nysgerrigheden i mig, og gjorde læsningen mere spændende.
Jeg vil sige at denne start på serien var velskrevet, medrivende og vild. Denne serie har efter min mening stort potentiale, og jeg kan kun anbefale alle der elsker fantasy at give den en chance, og så håber jeg, at i vil blive lige så fanget som jeg gjorde. 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar