lørdag den 13. november 2021

Anmeldereksemplar: Vaals Hær #2. - Uteria.

Vaals Hær.

Titel: Vaals Hær #2. - Uteria. 

Forfatter: Eva Egeskjold. 

Forlaget: Dreamlitt. 

Udgivet: 18/09-2021. 

Antal sider: 424.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 



Uteria.

Et hårdt vindstød fik de fremmødtes kapper til at smælde i vinden, og den rodede, puklede sne føg hen over jorden. Vinden greb askebunken, hvirvlede den op i luften og ud over havet.

Jack stirrede ned på sine hænder, tørrede blod væk fra munden med håndroden og trak sin pelshue længere ned i panden. Han knugede om en håndfuld sne og pressede den mod sit blødende øjenbryn.

Så rejste han sig, skælvende af kulde.

Mellem de ansigter, der tavst betragtede ham, mødte han Lughs og Aikjos blikke. Han så væk, da udtrykket i deres ansigter var mere, end han kunne bære.

”Jack.” Villem masede sig frem mellem folkene og greb om sin nevøs arme. Den gamle pelsjægers læber skælvede, og hans øjne var rødrandede af ophidselse og rædsel. ”Jack, hvad skete der? Hvordan kunne du slå nogen ihjel på den måde?!”







Så har jeg endelig fået læst anden bog i serien "Vaals Hær" som jeg har ventet spændt på det sidste års tid. 
Denne fortsættelse levede bestemt op til alle mine forventninger, og jeg er så klart til den tredje og sidste bog, selvom jeg er da lidt trist over, at det allerede snart er slut med Næsland universet. 

Da jeg begyndte på bogen, skal jeg være ærlig og indrømme, at jeg havde ret svært ved lige at huske alle detaljerne fra første bog. Det var længe siden jeg havde læst den, og der var trods alt en stor del detaljer, at holde styr på. 
Men da jeg begyndte at huske nogle af de små detaljer igen, blev det også nemmere for mig endnu engang, at leve mig ind i handlingen og følge vores spændende karakterer på sidelinjen. Bogen her læste jo nærmest sig selv, da jeg først rigtigt kom i gang. 
I første bog var jeg jo ikke den største fan af Jack, men nær slutningen begyndte han, at udvikle sin personlighed lidt til noget jeg rent faktisk kunne lide, og den udvikling vil jeg sige fortsætter i denne del. 
Han er ikke længere så opfarende, og dum at høre på det meste af tiden, og han er faktisk begyndt, at blive mere moden i sine handlinger. Han udvikler sig altså til så småt at begynde, og blive mere voksen, mere moden, og mere interessant at følge. 
Jeg nyder hvert fald, at få lov til at følge hans udvikling. 
Men i bogen her følger vi jo ikke kun Jack, vi følger også nogle af alle de andre karakterer. Vi følger for eksempel stadig nogle af dem på den onde side, vi får altså stadig et ret godt indblik i, hvad der sker på modstandernes side i den her krig. Jeg synes det ret fedt at vi får et indblik i, hvad der sker på begge sider i krigen, det skaber både et større overblik, men også spænding i at man bare må læse videre for at se, hvad der sker de forskellige steder.
Men vi følger også Sverre på slottet, og får altså også stadig et indblik i hvad der sker i den del af riget. I første bog døde kongen jo, så jeg var faktisk lidt spændt på at se hvad de ville gøre i den del af riget, hvem der måske skulle overtage tronen. 

Der sker altså alligevel en del, i denne spændende fortsættelse, faktisk sker der alligevel lidt mere i den her del, end der gjorde i første bog. For hvor vi fik meget introduktion til universet og dets karakterer i første bog, får vi altså meget mere handling i denne her. 
Men selvom der skete en del, vil jeg nu ikke sige at det var fordi det på noget tidspunkt blev for meget, faktisk vil jeg sige at det var spredt godt ud, så det blev forståeligt og overskueligt. 
Endnu engang vil jeg også rose forfatter Eva, for at formå at gøre handlingen uforudsigelig, det var meget sjældent, at jeg kunne forudse hvad der skete, og det gjorde altså også, at det hele virkede en smule mere spændende. 
Handlingen var generelt bare medrivende, for jeg sad konstant spændt på at se, hvad der ville ske. Hvem ville komme tættere på at vinde krigen, er det de gode eller onde. Nu hvor jeg venter på tredje bog, er jeg faktisk endnu mere i tvivl, for med meget af det der skete i bog to, ser det bare meget sort ud for de gode, så jeg er virkelig spændt på resultatet i tredje bog. 

Sproget i bogen er stadig let, og der står ikke voldsomt meget på siderne, det vil jeg også sige var med til, at læsningen endnu engang gik så flydende som det gjorde. 
Eva er også fortsat fantastisk til at bruge masser af detaljer til at beskrive alt i universet, det var jo så også med til, at gøre det nemmere stadig, at forestille sig alt hvad der sker som en lille film. 
I løbet af bogen følger vi jo en del karakterer, og det gør mig som sådan ikke noget, men vi skifter ret hurtigt imellem de forskellige synsvinkler og gerne flere gange i et kapitel. Det var så det der gjorde, at der blev trukket lidt ned i min bedømmelse af bogen. Jeg havde gerne set at det skete langsommere, og at spændingen blev trukket lidt ud i forhold til, hvad der skete ved de forskellige. 
Ser vi dog bort fra det vil jeg sige, at dette var en spændende, velskrevet og medrivende fortsættelse, og jeg kan kun anbefale alle der elsker fantasy, at give denne serie en chance! 






Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar