tirsdag den 26. april 2022

Anmeldereksemplar: Dateable.

Dateable. 

Titel: Dateable. 

Original titel: Dateable. 

Forfatter: Natalie Decker. 

Udgivet på dansk ved: Palatium Books. 

Udgivet på dansk den: 07/01-2022. 

Antal sider: 225. 

Antal stjerner: 3/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Datingapps og kaos. 

16-årige Keilah er åbenbart ikke værd at date. Hun er håbløst forelsket i gymnasiets mest populære fyr Gage Fitch, som ikke engang aner, at hun eksisterer. Men Keilah kan noget, de andre piger på skolen ikke kan. Hun kan programmere, og for at fikse sit ikkeeksisterende datingliv skaber Keilah datingappen Dateable til eleverne på skolen – og til sig selv.

Appen bliver lynhurtigt populær og ikke kun på Keilahs gymnasium. Men i stedet for at føre Keilah sammen med Gage sender appen hendes bedste veninde i favnen på ham. For at gøre ondt værre gør en fejl i appen, at elevernes datasikkerhed er i fare. Inden Keilah kan nå at se sig om, arbejder skolen, forældre og myndigheder på højtryk for at finde appens bagmand. Oven i det hele truer en lidt for dygtig hacker med at afsløre Keilah.

For at redde sig selv og sin app bliver Keilah nødt til at bede sin gamle ven Ryder Coleson om hjælp, og ham stoler hun ikke engang på. Da Keilahs problemer virker allermest uoverskuelige, får hun uventet assistance, og hun finder ud af, at hun måske i virkeligheden er værd at date – og at hun måske slet ikke har brug for nogen app.





Så har jeg fået læst "Dateable" en bog jeg var ret spændt på at læse. Jeg har tidligere læst lidt af forfatteren, og har egentlig syntes at det var okay bøger, men nogle der lidt lignede hinanden for meget ift. handlingen. 
Så jeg var egentlig ret spændt på, om denne her ville ligne forfatterens tidligere værker for meget, det kan jeg dog afsløre at det gjorde den dog ikke. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg ret spændt. Jeg havde ikke de højeste forventninger, men lidt var der da, og dem blev der også levet op til. Bogen fangede bare ikke altid 100% min interesse. 
I bogen følger vi kun Keilahs synsvinkel, og det synes jeg faktisk er lidt trist. Jeg kunne godt have brugt nogle kapitler fra Ryder, da jeg følte han egentlig også lidt var en ret vigtig person i fortællingen. 
Keilah er lidt af en enspænder, hun falder ikke helt ind med sin venindes anden omgangskreds, og har det sådan set fint nok med det, men hun er træt af at være single. Hun har haft et lille crush Gage Fitch i lang tid, og hun beslutter sig derfor for at opfinde en dating app som skal hjælpe hende sammen med ham. Desværre går det bare ikke helt som planlagt, appen stikker helt af, og en mystisk person begynder at afpresse Keilah. 
Som sådan kunne jeg nu godt lide Keilah det meste af tiden. Hun er meget nede på jorden, sød og stille, men til tider virkede hun også bare bedrevidende og en smule arrogant. Det irriterede mig bare lidt, for det virkede som om at hun til tider mente hun var bedre end andre, og det tabte til tider min interesse. 
Selve handlingen kunne jeg nu rigtig godt lide, konceptet med at hun laver sin egen datingapp for at få fat i fyren hun har været vild med gennem flere år, synes jeg var vildt interessant. 
Det at det så går galt for hende, sætter jo bare gang i konflikterne og sætter spændingen op, hvilket jeg elskede. Med det sagt, så synes jeg bogen var alt for kort, og at handlingen desværre bare blev for forhastet igennem. 
Så snart der kom en konflikt for Keilah, så blev den nærmest løst med det samme, og det synes jeg var lidt trist. Man kunne godt have trukket spændingen ud, gjort det hele lidt mere dramatisk og så bare have gjort bogen måske 50-70 sider længere. Havde handlingen ikke været forhastet sådan, tror jeg faktisk godt den kunne have ligget på en 4 stjerner, og ikke kun 3. 

Sproget i bogen er som sådan let nok, og jeg følte også siderne læste sig selv. Faktisk stoppede jeg vist heller ikke med, at læse før sidste side var vendt. Jeg tænker helt klart bogen vil falde i god smag hos den yngre læser på de 13+ år. 
Forfatteren bruger et rigt billedsprog, så jeg havde let ved at leve mig ind i fortællingen og forestille mig alt der skete, lidt som om at jeg fulgte Keilah på sidelinjen. Så det er bestemt noget der har været med til at trække op i min bedømmelse. 
Vi møder en del personer undervejs i læsningen, og jeg vil rose forfatteren for at gøre dem livagtige og få dem til at virke ægte. Bevares, der var da en del der bare irriterede mig, men de virkede ægte, og faldt aldrig i et med tapetet og blev ligegyldige bipersoner. Så det er helt bestemt endnu et plus for mig. 
Selvom bogen ikke fangede mig helt, og der var detaljer jeg mener der godt kunne have været bedre, vil jeg sige at det var en okay bog. Den fortjener bestemt en anbefaling, så kunne du lide forfatterens tidligere bøger, eller bare er til ungdomsbøger med en sød romance, intens handling og konflikter, så giv den endelig en chance! 










Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar