søndag den 27. november 2022

Anmeldereksemplar: Den glemte pige.

Andrea Oliver.

Titel: Den glemte pige. 

Original titel: Girl, forgotten. 

Forfatter: Karin Slaughter. 

Udgivet på dansk ved: HarperCollins Nordic. 

Udgivet på dansk den: 20/09-2022.

Antal sider: 444. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Den glemte pige. 

Longbill Beach, 1982. Emily Vaughn er i fuld gang med at gøre sig klar til afslutningsfesten – højdepunktet for enhver elevs fire år på high school. Men Emily har en hemmelighed. Og inden aftenen er gået, vil hun være død.

Fyrre år senere er drabet på Emily stadig uopklaret. Hendes venner rykkede sammen i tavshed, hendes familie lukkede sig sammen om sig selv, og livet i lokalsamfundet gik videre. 
Men alt det er på vej til at ændre sig. 
Andrea Oliver ankommer til byen for at løse en opgave, som i bund og grund går ud på at beskytte en dommer, der modtager dødstrusler. 
Men opgaven er bare et skalkeskjul. For i virkeligheden kommer Andrea til byen for at finde retfærdighed for Emily – og for at afdække sandheden, før morderen beslutter sig for også at bringe hende til tavshed





"Den glemte pige" er anden bog i serien om Andrea Oliver, dette vidste jeg dog faktisk ikke da jeg modtog bogen, eller da jeg begyndte på den. 
Heldigvis vil jeg sige, at dette er en serie der bestemt godt kan læses uafhængigt af hinanden, så det at jeg ikke havde læst den første bog "Brudstykker", som den hedder på dansk, gjorde bestemt intet. 
Nu har jeg jo så læst bogen, og jeg må virkelig sige at Karin Slaughter har skrevet endnu et medrivende mesterværk, som bare ikke kan slippes når man først kommer i gang. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg som altid fuld af forventninger og spænding. Der gik bestemt heller ikke lang tid før jeg var fanget af handlingen. 
Vi starter bogen ud med et kapitel i 1982, hvor vi møder Emily Vaughn, vores offer. Hun er godt i gang med at gøre sig klar til den længeventede afslutningsfest på skolen. Emily har dog hemmeligheder, og inden aftenen er slut, er hun blevet myrdet, men ingen ved hvem der gjorde det, heller ikke os læsere. 
Det så her Andrea kommer ind i billedet. Hun er lige blevet færdiguddannet som marshal, men før hun kan fejre den nye uddannelse, bliver hun med det samme sendt ud på sin første opgave.
Hun bliver sendt til Longbill Beach, hvor hun skal beskytte en dommer der har modtaget dødstrusler. Alt dette er dog et skjul for hendes rigtige opgave, at finde ud af, hvem der i virkeligheden myrdede Emily Vaughn. 
Som hun begynder at efterforske sagen, begynder hendes fortid dog også, at blive blandet ind i det hele, og det begynder at blive personligt for hende. 
Jeg er som sådan ikke helt ubekendt med Andrea Oliver, jeg har nemlig set netflix serien "Brudstykker/Pieces of Her" som handler om første bog i serien, men jeg vil sige det var nu alligevel lid anderledes at møde hende i bogen, frem for i tv-serien. Andrea er en interessant kvinde. Hun er virkelig fuld af følelser, men specielt frustration og vrede fylder hende, men sorg prægede hende virkelig også. Hun var en virkelig interessant kvinde at følge, og den her personlige udvikling hun gennemgår i løbet af bogen, mens hun finder ud af flere detaljer omkring sin baggrund og far, var virkelig medrivende. Jeg håber bestemt at Slaughter skriver flere bøger om denne interessante kvinde. 
Handlingen var virkelig interessant, og slet ikke til at slippe da jeg først kom i gang. Som mange af hendes andre bøger, så skifter vi mellem to tidsperioder, nemlig nutiden og 1982, hvor vi henholdsvis følger Andrea i nutiden, og Emily i fortiden. Samtidig så skifter tidsperioden også i hvert kapitel, hvilket gør at man som læser slet ikke kan slippe bogen når man når enden på et kapitel, da de også typisk slutter med en cliffhanger. 
Jeg vil ikke sige at jeg havde en favorit at følge, for de var på hver deres måde medrivende og fascinerende at følge. Emily vil jeg ikke afsløre for meget om, for så ender jeg bare med at spoile, men hun var virkelig interessant. Hendes personlighed gjorde mig virkelig nysgerrig, og hendes omgangskreds skræmte mig, men læs bogen for at finde ud af mere om det!

Sproget er som altid nemt i Slaughters bøger, og trods den store mængde tekst på siderne, og de lange kapitler, så fløj jeg bare gennem den ene side efter den anden. 
Samtidig er teksten også fuld af detaljer som gjorde det nemt at leve sig ind i handlingen og forestille sig alt som en lille film. Faktisk ville det være fedt hvis denne her bog også blev filmatiseret som en serie. Den ubehagelige stemning vi f.eks. møder på den her gård i Longbill Beach med de udmagrede kvinder, og ubehagelige mænd, ville virkelig være interessant. Samtidig ville det bare være virkelig fedt at se Andreas udvikling fortsætte som serie, for hun er bestemt et andet sted i sit liv i denne bog, end i første. 
I løbet af bogen møder vi en del forskellige personer, men som altid er Slaughter dygtig til at gøre dem nemme at holde styr på, samt interessante og fyldige. Jeg er f.eks. helt vild med Andreas partner, han er varm, sjov og virkelig dragende. Samtidig møder vi jo også en del mystiske og ubehagelige folk, og her vil jeg virkelig rose Slaughter for hendes evne til at få stemningen frem, så man virkelig kan fornemme hvem de er som personer. 
Alt i alt vil jeg sige at dette var en fantastisk velskrevet bog, og jeg kan kun varmt anbefale den til jer læsere der elsker en god krimi/thriller. 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar