torsdag den 24. november 2022

Anmeldereksemplar: Den magiske boghandel #4. - Bogsmuglerne.

Den magiske boghandel.

Titel: Den magiske boghandel #4. - Bogsmuglerne.

Original titel: Pages & Co. #4. - The book smugglers. 

Forfatter: Anna James. 

Udgivet på dansk ved: HarperCollins Nordic. 

Udgivet på dansk den: 29/09-2021. 

Antal sider: 432. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Tilly og bogsmuglerne. 

Milo bor på Lokomatopoietikon, eller bare Lokomato – et magisk tog, som rejser gennem både historierne og den virkelige verden ved hjælp af fantasiens kraft. Toget tilhører Milos onkel, bogsmugleren Horatio, og Milo har overværet mange af sin onkels skumle handler med sjældne bøger.

Da Horatio påtager sig en ny og farlig opgave, får han brug for Tilly Pages, som skylder Horatio en tjeneste. Men da både Horatio og Tillys morfar får tilsendt forgiftede udgaver af Troldmanden fra Oz, som får dem til at falde i en dyb søvn, må Milo og Tilly kæmpe mod tiden for at redde dem – og finde ud af, hvad der foregår.

Den uregerlige Lokomato fører dem til Smaragdbyen hos Dorothy og videre til Venedig i Italien i deres søgen efter den gådefulde Alkymist. Historierne, selve fantasiens inderste kerne, er måske i fare.




Så har jeg fået læst den fjerde bog i den magiske serie "Den magiske boghandel" som jeg fortsat er meget stor fan af. 
Faktisk vil jeg sige, at denne fjerde bog fangede mig en smule mere end de tre foregående bøger, og er blevet min favorit. Med det sagt, har jeg altså også nu endnu højere forventninger til kommende bøger. 

Da jeg begyndte på denne fjerde bog, må jeg faktisk erkende jeg lige i starten blev lidt forvirret, jeg havde nemlig ikke læst bagsideteksten og opdaget at vi nu får Milos synsvinkel i denne fortsættelse. Men da jeg så lige fik læst bagsideteksten, og blev klar over det, blev jeg virkelig også fanget af denne fortsættelse. 
Milo er en skøn karakter, som jeg allerede i tredje bog blev meget nysgerrig bog. Så da vi nu får hans synsvinkel i denne fortsættelse, slugte jeg hans kapitler råt. Milo er en omsorgsfuld dreng, som er fuld af følelser. Han er opmærksom, sød og utroligt venlig af natur, men bag alt det er han også en utrolig følsom dreng, som higer efter mere info omkring sine forældre og sin families baggrund. 
Milo ved ikke rigtigt noget om hvem hans forældre er, eller hvad der rigtigt skete med dem. Det eneste han ved er, at de døde i en bogvandrings ulykke, for hans onkel Horatio er ikke gavmild med sin info omkring familien. 
Horatio er en mand jeg virkelig ikke brød mig om i forrige bog. Han fremstod som en kold og hård mand, som ikke er villig til at hjælpe andre, medmindre det også gavnede ham. Det samme oplever vi også lidt i denne bog, men som vi høre mere om ham, samt lære Milo og hans baggrund bedre at kende, så begyndte jeg også at forstå ham lidt bedre. Med det sagt, så kom jeg aldrig rigtigt til at synes om ham, men jeg så andre sider, og dem kunne jeg nu godt se noget godt i. 
Vi følger også stadig Tillys vinkel, bare ikke i lige så stor grad som i de første tre bøger. Dette gjorde dog intet, for jeg følte stadig jeg fik lige så meget af hende, og oplevede en fortsat personlighedsudvikling, som jeg har gjort i forrige bøger. Jeg er stadig vild med Tilly, hun er stadig en skøn pige, som man ikke kan andet end at holde af. Hun er sød, omsorgsfuld og betænksom, samtidig med hun stadig bare er et barn, der bare gerne vil tage alle de rigtige valg, også selvom det måske ikke altid er de smarteste valg. 

Handlingen i denne fortsættelse var mindst lige så spændende som i forrige bøger. Vi er sluppet af med de onde Underwood-søskende, men faren er ikke ovre. Nu dukker der nemlig en ny skurk op, som har dårlige planer med Tilly og Milo. 
Tillsys morfar får et eksemplar af Troldmanden fra Oz med posten en dag, man da han rør ved den bliver han forgiftet. Kort efter dukker Horatio op og kræver tjenesten fra Tilly som hun skylder. Da han dog også ved en fejl rør ved bogen, bliver han også forgiftet, men inden han falder i dyb søvn, sender han Milo efter Tilly, og stiller dem over for en farefuld opgave. 
Tilly og Milo drager altså ud på bogvandringer og en tur til Venedig, hvor de møder den farlige Alkymist, som har farlige planer i tankerne. 
Endnu engang må Tilly og Milo kæmpe for bogvandringen, og for at finde en kur til deres familie. 
Som sagt er denne fortsættelse lidt anderledes end de første tre bøger, da vi jo også følger Milos vinkel, hvilket gjorde vi også fik lidt anderledes vinkler på alt det der skete, og ikke kun Tillys vinkel på det hele. Den detalje elskede jeg virkelig, det gjorde noget godt for serien, at få en ekstra vinkel. 
Jeg kunne virkelig godt lide alt den her mystik omkring Alkymisten, og hvem han egentlig var, for samtidig hørte vi også om en anden med et mystisk kodenavn, som er Alkymistens fjende, som de to unge må finde, i håb om hjælp. 
Dette var bestemt min favorit ud af de fire bøger der indtil videre er udkommet, og jeg er virkelig spændt på hvilken retning serien er på vej i. 
Sproget er stadig let, så man flyver stadig gennem teksten på ingen tid, samtidig med man stadig ikke kan andet end at nyde de skønne illustrationer. 
Forfatteren er stadig utroligt gavmild med sine detaljer, som endnu engang gjorde det nemt at leve sig ind i handlingen, og føle man fulgte de unge på sidelinjen. 
Vi møder som sagt også nye undervejs i bogen, og her vil jeg rose forfatteren for også fortsat at gøre sine karakterer livlige og fyldige, ikke en eneste var flad eller kedelig, og jeg glæder mig til at møde dem alle igen i næste bog. 
Så alt i alt vil jeg fortsat anbefale denne vidunderlige serie! 









Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar