tirsdag den 15. november 2022

Anmeldereksemplar: Urværkerne #2. - Mekaniske hjerter.

Urværkerne.

Titel: Urværkerne #2. - Mekaniske hjerter. 

Forfatter: Stine Bahrt. 

Forlaget: Krabat. 

Udgivet: 17/09-2022.

Antal sider: 486. 

Antal stjerner: 4,5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Mekaniske hjerter. 

"Med tilbageholdt åndedræt rører jeg ved den næsten usynlige cirkel.
Det summer i fingerspidserne og i mit hoved.
Evnen ligger efterhånden som en forlængelse af mine tanker, og jeg behøver ikke engang koncentrere mig. Portalen åbner sig."

Splittelsen mellem urværkere og evneløse vokser. Nil er fanget i konfliktens midtpunkt, og hvis hun skal redde dem hun elsker, må hun få kontrol over sine feyevner.
Dorian har lært, at han må passe på sit hjerte, selv hvis det betyder, at han må give slip på Nil. Og da menneskehedens overlevelse trues, står han over for en skæbnesvanger beslutning.
Men Kuppelbyens fjender er langt farligere, end nogen af dem kunne forestille sig.






"Urværkerne #2" er en fortsættelse jeg har glædet mig til længe nu, første bog var nemlig en der virkelig fangede min interesse med sit interessante plot og unikke univers. 
Nu har jeg endelig læst den, og sikke en bog! Jeg må sige, at jeg faktisk synes den var en smule bedre end sin etter, og jeg er nu fuld af forventninger til tredje bog. 

Da jeg begyndte på anden bog, var jeg lige kort forvirret i starten, da det jo er lidt tid siden jeg afsluttede den første i serien, men det tog mig nu ikke lang tid før jeg igen så småt kunne huske de små detaljer fra første bog, og dermed kunne leve mig ind i handlingen igen. 
Denne fortsættelse starter egentlig ud fra hvor vi slap Nil og de andre i første bog. De er nu sluppet af med "De grå" og kuppelbyen er i kaos. De resterende urværkere og de evneløse skal nu til at arbejde sammen om at få orden over byen igen, men det er svært, da de evneløse er nervøse omkring de sidste urværkere. Samtidig med splittelsen vokser mellem urværkerene og de evneløse, står Nil også i en indre konflikt med kærligheden. Cirilla er ude af billedet, men trods det går det ikke glidende mellem Nil og Dorian (Sixpence), for Nil er i tvivl om hvorvidt hun savner Cirilla, eller om hun virkelig er forelsket i Dorian. Dorian begynder så småt at trække sig og blive mere fjern over for Nil, da han har lært at passe på sit hjerte, det ændre dog ikke på at følelserne for hende er stærke. 
Faren er dog ikke ovre, og nye fjender dukker op, hvilket endnu engang sætter Nil og de andre i en presset situation for at redde Kuppelbyen og deres fremtid. 
Vi går altså ikke glip af noget mellem de to bøger. I denne del er der dog lidt ændring i opbygningen, vi har nemlig fået en ny synsvinkel. I denne del følger vi nemlig også Dorians synvinkel, hvilket jeg var ret så vild med. 
Dorian er en skøn fyr. Jeg synes jeg fik et ret godt indblik i hvem han var i første bog, men nu hvor vi kommer tæt på ham, og rent faktisk følger ham tæt på, fik jeg et endnu bedre indblik i hvem han er inderst inde. Han er sød, omsorgsfuld og utroligt følsom. Udadtil virker han sej og fuld af selvtillid, men inderst inde er han utrolig følsom. Jeg kom virkelig til at holde af ham i denne del. 
Det at vi også følger en andens synsvinkel, gjorde virkelig også noget godt for læseoplevelsen, for det gjorde at når vi slap Dorian og skiftede til Nil, var jeg vildt nysgerrig på hvad der skete ved ham, og omvendt når vi slap Nil. Jeg blev altså mere ivrig efter at læse videre. 

Handlingen i denne del var mindst lige så spændende som i første bog. I denne her del, er der dog en del rejser mellem portaler og tidsperioder, og vi ser Nil udforske sine evner endnu mere, og blive bedre til at skabe portaler. 
Som sagt skifter vi synvinkler i denne bog, men vi kommer også ud for at gruppen bliver splittet op undervejs, som gjorde at vi til tider, ikke vidste hvad der skete ved visse parter. Dermed blev jeg også mere nysgerrig, og ivrig i læsningen. 
Kærlighed fylder dog også en voldsomt stor del i denne del. Forholdet mellem Nil og Dorian er nemlig meget ustabilt i største delen af bogen. På nogle måder kunne det det godt irritere mig til tider, at det fyldte så meget, og overskyggede noget af resten af handlingen, men så alligevel ikke, for det er jo egentlig ret normalt i deres alder, at forelskelse og forvirring fylder meget. Samtidig er det også normalt at unge og teenagere lader sig styre af sine følelser, som Nil og Dorian gør i denne del. 
Så på mange måder vil jeg sige at den del virkede ret realistisk. 
Mystikken med den nye fjende, og det at Urværksfeer begynder at forsvinde, fangede mig virkelig også, og jeg må sige at jeg havde virkelig svært ved, at forudse hvad der ville ske. Så her vil jeg virkelig rose forfatteren for sin evne til at gøre handlingen uforudsigelig. 
Sproget var jeg ikke helt så stor fan af i første bog, for jeg oplevede lidt halve og stumpede sætninger, de gjorde jeg dog ikke i denne fortsættelse! Læsningen var flydende, og jeg fløj bare gennem teksten på ingen tid. 
Forfatteren er også stadig dygtig med sit billedsprog, og jeg havde endnu engang let ved at leve mig ind i handlingen, og forestille mig alle omgivelserne og personerne. 
I denne del møder vi lidt nye folk, og her vil jeg også rose forfatteren for fortsat at være dygtig til at gøre dem levende, ægte og interessante. 
Alt i alt vil jeg sige at fortsættelsen her var fantastisk, og jeg glæder mig virkelig til endnu en. Så har i ikke allerede læst første bog, så kan jeg virkelig anbefale jer at give den en chance! 











Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar