søndag den 28. maj 2023

Uopfordret anmeldereksemplarer. - Huda F er du? & Det kan arrengeres: En muslimst kærlighedshistorie.

Huda F. 

Titler: Huda F er du? & Det kan arrengeres: En muslimsk kærlighedshistorie. 

Originale titler: Huda F Are You? & That Can Be Arranged: A Muslim Love Story

Forfatter: Huda Fahmy 

Udgivet på dansk ved: Gutkind forlag. 

Udgivet på dansk den: 04/04-2023. 

Antal sider: 192 & 191. 

Antal stjerner 5/5 & 5/5. 

Bøgerne er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Huda, identitet og hverdagen. 

Huda og hendes familie er lige flyttet til en ny by. I sin gamle by vidste Huda præcis, hvem hun var: Hun var hende med hijabben. Men her bærer alle de andre også hijab, og Huda står pludselig midt i en kæmpe identitetskrise, for hvem er hun egentlig, når hijabben ikke længere adskiller hende fra flokken'Huda må i hvert fald konstatere, at hun hverken interesserer sig for mode eller sport – og hun er heller ikke den, der ved alt om religion, eller den, som alle fyrene kan lide. Så hvem er Huda F egentlig?

Huda er lige fyldt 25, og om få måneder kommer hun til at møde sin kommende mand. Hun har ellers givet op på nogensinde at finde en mand, som både hun og hendes forældre kan lide, og som også kan lide hende. Som muslim er der nemlig mange regler for interaktion mellem køn, hvilket kan gøre det pænt svært at møde den eneste ene selv: Ikke flirte, undgå kropskontakt, vær aldrig alene med en mand, ikke date. I praksis betyder dette, at både mødre, tanter, fædre, naboer, familievenner og sheiker inddrages og deltager i hele processen.




"Huda F er du?" og "Det kan arrengeres" er to smukke graphic novelles som jeg modtog som overraskelse af forlaget i forbindelse med den danske udgivelse. 
Jeg har ikke hørt om dem før, og det ikke fordi jeg læser graphic novelles særlig ofte, da jeg fortrækker nogle bøger med lidt mere fylde. 
Dog har jeg nu læst de to noveller, og hvor må jeg sige de var skønne! Og tager fat i vigtige emner, som vi alle kan blive klogere på. 

"Huda F er du?" Handler om en ung Huda, som lige er flyttet til en ny by, hvor mange andre også bærer hijab og er som Huda. Huda skal nu til at finde sin egen identitet blandt mange andre som hende, hvor hun ellers førhen bare var hende med hijabben. 

"Det kan arrangeres" Er Hudas fortælling om ægteskabsræset og om, hvordan det egentlig fungere med ægteskabstilbud og forhold som muslimsk kvinde. Her fortæller hun om, hvordan hun møder sin eneste ene, og forsøgene på dates op til. 

Da jeg begyndte på disse graphic noveller, vidste jeg ikke noget om dem, for normalt læser jeg ikke den type bøger. Men da jeg jo pludselig modtog dem, vidste jeg bare at de selvfølgelig skulle læses. 
Da jeg så også begyndte på dem, fik jeg læste dem begge på ingen tid, og jeg må sige jeg virkelig nød begge bøger og de smukke illustrationer.
Begge bøgerne tager os med ind i den muslimske religion, og viser os hvordan Huda er vokset op med den gennem skoletid og ægteskab. 
Her sætter forfatteren os ind i en lille brøkdel af, hvordan det bl.a. er for dem at skulle finde en ægtemand, i en verden, hvor dating ikke altid lige er nemt, da der er regler der skal følges, og om hvordan det er at finde sig selv blandt mange som ligner en selv. 
Personligt deler jeg ikke samme religion, og har derfor ikke helt samme forståelse for den, men jeg vil sige at forfatteren deler den forståeligt og interessant med os læsere. 
Samtidig er dette også to små noveller om det at finde sin egen identitet blandt mange som minder om en selv, og hvor det måske ikke altid er lige nemt at skille sig ud fra flokken.
Dette er to lette og underholdende noveller om identitet, selvværd og kærlighed, som man som læser sluger på ingen tid og virkelig nyder. 
Samtidig er de også fulde at smukke illustrationer, som man virkelig ikke kan få nok af. De er farverige, og bestemt ikke kedelige at kigge på, og under læsningen tog jeg også mig selv i at dvæle ved nogle af de flotte illustrationer, for at suge alle detaljerne til mig. 

Dette er bestemt bøger jeg kan anbefale, hvis man søger en graphic novelle som kan oplyse og underholde på samme tid! 











Bøgerne er tilsendt af forlaget som overraskelse til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar