lørdag den 17. juni 2023

Anmeldereksemplar: Ildfødt #1. - Twelve og Sneskoven.

Ildfødt. 

Titel: Ildfødt #1. - Twelve og Sneskoven. 

Original titel: Fireborn #1. 

Forfatter: Aisling Fowler. 

Udgivet på dansk ved: Straarup & Co. 

Udgivet på dansk den: 01/09-2022. 

Antal sider: 364. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 




Twelve og Sneskoven. 

Twelve har aflagt troskabseden og er blevet jægerlærling. Hun har afgivet sit navn til gengæld for at lære den ædle kunst at besejre uhyrer, men det er ikke nemt at falde til i jægerlejren, når man selv bærer på hemmeligheder.

Da lejren bliver invaderet, og en ung pige bortføres, drager Twelve ud for at finde hende. Twelve befinder sig pludselig på en farefuld færd, der vil ændre hendes liv – og hele verden
.




I 2022 udkom "Ildfødt #1" og omkring udgivelsen og et par måneder efter var den over alt på mine sociale medier, og blev rost til skyerne. 
Med alt den ros den fik, vidste jeg bare at den skulle jeg læse en dag. 
Nu har jeg læst den, og jeg må bestemt sige, at den lever op til alt den ros som den har fået, og formåede virkelig at slå benene væk under mig. 
Jeg skal bestemt læse videre på serien, når der kommer flere på dansk. 

Twelve er jægerlærling, og hun er den bedste til at slås. Derimod er hun også forfærdelig til at få venner, da hendes adfærd er agressiv og afvisende, da hun gemmer på en mørk hemmelighed.
Da lejeren en dag invaderes og en af de andre jægerlærlinge bliver bortført tvivler Twelve ikke, og drager ud efter hende. 
Twelve må ud på en farefuld rejse, hvor hun må bekæmpe monstre for at redde lærlingen, men ikke kun fysiske monstre, også sine psykiske monstre. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg fuld af forventninger og spænding. Allerede på de første sider blev jeg fanget af Twelve og hendes interessante personlighed. 
I starten virker Twelve meget avisende og bedrevidende, men som jeg kommer lidt længere ind i bogen begyndte jeg hurtigt at fornemme noget lure under overfladen. 
Twelve er en ung pige med meget vrede i sig, hvilket er forståeligt. Hun har mistet meget i en ung alder, som fylder hende med sorg og vrede, og som er hendes eneste drivekraft. 
Med det sagt er der også en blød person under den hårde facade. 
Handlingen var virkelig interessant, for det er jo ikke bare en bog om en redningsaktion af en ven, men derimod også en bog om ens identitet som bliver en frataget, og om venskaber der spirer og presses. 
Når jægerlærlingerne aflægger troskabsed, så fralægger de sig også ens tidligere navn og identitet. De er ikke længere den de var, men jægerlærlinge og ikke andet. I et hav af andre lærlinge skal de nu skabe deres egen identitet på ny, samtidig med de skal smide deres gamle væk og glemme familie og venner samtidig. Det satte gang i nysgerrigheden, for det gjorde også at de forskellige lærlinge og Twelve var ret mystiske. 
Der kom små hints undervejs som lagde op til at Twelve havde været gennem noget forfærdeligt, men vi ved det ikke, da hun ikke må tænke eller tale om sin fortid. 
Det gjorde også at man som læser blev ekstra nysgerrig og læste endnu hurtigere i håb om svar på de ubesvarede spørgsmål. 
Samtidig er der også de andre lærlinge som prikkede til min nysgerrighed. Vi vidste intet om dem, andet end de også havde aflagt eden, men alligevel var der noget mystisk ved dem som gjorde en nysgerrig. 
Alt i alt vil jeg sige, at handlingen var utroligt fangende, og jeg er virkelig spændt på, hvor det hele leder hen i næste bog. 

Sproget er let, og der står ikke voldsomt meget på siderne, så sammen med den medrivende handling, føltes det nærmest som om, at bogen læste sig selv. 
Forfatteren bruger et detaljeret billedsprog, som gjorde det let at leve sig ind i handlingen og føle at man fulgte Twelve og de andre på sidelinjen. Samtidig er der også til tider sider med de flotteste og mest mystiske illustrationer, som gjorde, at man levede sig endnu mere ind i handlingen. 
I løbet af bogen møder vi lidt forskellige lærlingen og jægere, som jeg vil sige alle virkede fyldige og som ægte personer. Six og Seven var specielt to personer jeg synes virkede fangende, og som gjorde mig nysgerrig efter at finde ud af mere om dem. 
Alt i alt vil jeg sige at dette var en velskrevet start på en serie som jeg vil mene har stort potientiale, og jeg kan varmt anbefale den til alle som søger medrivende fantasy, som ikke er til at slippe igen! 












Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar