søndag den 2. juli 2023

Tbr juli. - 2023.

 Tbr for juli måned. 

Sommerferie = Læsning!!!
Jeg fik sommerferie i sidste måned, og det betyder, at jeg bestemt har planer om at læse meget mere end jeg har gjort de sidste par måneder! 
Nu har jeg nemlig mulighed for at læse og evt træne lidt mere uden at få dårlig samvittighed over at sætte tid af til andet end skole og lektier. 
Jeg er allerede i gang med månedens første bog, da jeg ikke lige nåede at afslutte den inden juni sluttede. 
Men ellers har jeg planer om at læse en masse dansk fantasy, da jeg igen i år har fået æren af at være en del af Dansk Fantasy's bogbloggerpanel i forbindelse med priserne der skal uddeles i september til Esbjerg fantasyfestival. 
Jeg har allerede fået læst en del af dem der er nomineret i år, men har stadig en pæn stak til gode, som jeg virkelig glæder mig til at komme i gang med! 

Men nu til min tbr!

  1. Legendens ridder #3, Kongens hemmelighed. Skrevet af Jeanette Sigtenborg. - Anmeldereksemplar. - Jeg begyndte på bogen i slutningen af juni måned, og er virkelig blevet fanget! Har været spændt på slutningen her længe, og er virkelig spændt på hvordan serien ender! - Kraften fyldte hver en afkrog af mig. Den var ren og ældre end verden selv, og for første gang, siden jeg havde forladt mit hjem, fordampede al min usikkerhed om Legenden og mig selv. 
    Fredsmødet nærmer sig, og alt imens Elna prøver at få sin bror ud af fjendens kongestad, strammer kong Lukas grebet om byen. Oprør lurer i gaderne, og den kongelige garde er på sporet af dem. Samtidig hjemsøges Elena af skræmmende drømme om legendens sværd og en hvid bjørn. Med livet som indsats beslutter hun sig for at finde ud af mere om Legenden om den hætteklædte ridder, for måske er det nøglen til at stoppe krigen?
  2. Awen #3, Flænger i tiden. Skrevet af Nathali & Bettina Liane. - Anmeldereksemplar. - Tilbage i maj modtog jeg denne smukke bog, som jeg har været ved at gå til af utålmodighed efter at læse! Bog 2 sluttede jo med noget af en cliffhanger, og jeg har næsten lige lyttet til den igen for at blive klar til denne spændende fortsættelse. Er dog også virkelig nervøs for hvor det hele leder hen nu. - Aia er i sorg. I flere måneder har hun lukket sig inde i sin kahyt på vogternes skib Galathea, men ved Sigøjnernes Midnatsgilde opdager hun, at der måske findes en måde at genoplive de døde på. På trods af risikoen for at det ender galt, gennemfører Aia et tvivlsomt ritual, men kort efter breder mystiske tidsforstyrrelser sig på Galathea, og folk begynder at forsvinde. Har det noget med ritualet at gøre? Og findes der en måde at stoppe det på?
  3. Sharmanens hemmelighed. Skrevet af Kristine Camille Sommer. - Anmeldereksemplar. - For lidt tid siden modtog jeg et eksemplar af bogen her, og den lyder virkelig spændende. Så nu er det tid til at få læst den! Det er også en af bøgerne som er nomineret til priserne i år. - 4500 år før vores tidsregning. Om få dage afholdes årets største forårsfest med ritualer, ofringer og sanseløs fest under fuldmånens første stråler. Andrak har levet hele sit liv isoleret som nomade med sin mor, der er shaman. Nu er de på vej til festpladsen, og hans egen indvielse som shaman kommer nærmere. Det er hans skæbne. Men Andrak bærer på en stor hemmelighed. Inderst inde drømmer han om at leve et helt almindeligt liv på en af de mange bopladser. Et liv med familier, mandefællesskaber – og piger. 
    Da fremmede begynder at hærge og plyndre bopladser i deres område, må Andrak og hans mor flygte. Det vender op og ned på deres liv, og pludselig får Andrak helt nye muligheder. Hvis han kan skjule sin hemmelighed... 

  4. Magismondo #1, Fangen fra Ulvmarken. Skrevet af Lene Dybdahl. - Anmeldereksemplar. - Da jeg hørte forfatteren udkom med noget nyt blev jeg virkelig nysgerrig! Jeg har nemlig været vild med forfatterens tidligere serie "Skyriel", og er spændt på om denne her bliver mindst lige så spændende! Så den glæder jeg mig virkelig til at begynde på. - I Magismondos verden er magiske evner sjældne og eftertragtede. Formskiftere, tankehviskere, aromatikere, vanddrivere og ildmagere er værdsatte juveler i de kongeliges samling. Når de altså bliver fundet. Alt dette ved 17-årige Pil intet om. Hun vokser op i en skovhytte nær landsbyen Bøgene i kongeriget Ulvmarken langt væk fra hoffet. Pil har dog opdaget at hvis hun ikke passer på, bliver den lille gnist i hendes håndflade til flere når hun mindst ønsker det. En mørk aften kommer hun op at slås med sin ærkefjende Fenri, og hun kan ikke længere holde vreden og magien inde. Rygterne om Pils ustyrlige ildkræfter breder sig til kongens slot, og hun må flygte over hals og hoved med kongens soldater i hælene. Hun ender i hovedstaden, Rimskjold, hvor slåskampe og uorden straffes med forvisning til fangelejren Golgutu i landet på den anden side af havet. Pil må lære at styre sit temperament hvis hun ikke vil havne blandt Ulvmarkens værste forbrydere ...
  5. De glemte vogtere #2, Tidsdyret. Skrevet af Andreas Boeskov. - Anmeldereksemplar. - Jeg blev egentlig inviteret til et event da bogen her udkom, men jeg kunne desværre ikke deltage, da jeg havde nogle eksamener som jeg skulle være klar til. Jeg var dog så heldig at forlaget ville sende mig bogen, så nu kan jeg få læst videre på denne medrivende serie, hvilket jeg virkelig glæder mig til! - Asger nyder at være medlem af vogterne. Han bliver hele tiden bedre til at bruge sine drømmekræfter og beskytte verden – selvom han indimellem oplever at blive unødigt rasende og aggressiv, når de er i kamp …
    En mystisk hændelse sætter vogterne på sporet af det gådefulde Tidsdyr. Det bringer dem på en vild mission rundt i verden for at redde menneskeheden – og en ny ven. Men pludselig er det svært at vide, hvem der er ven, og hvem der ikke er. 
    Måske kræver denne mission mere, end deres evner kan bære.

Det er så de bøger som jeg har planer om SKAL læses i løbet af måneden. 
Jeg har dog også planer om at få læst videre på "The Black Dagger Brotherhood" serien, da jeg simpelhent er nød til at læse videre på serien nu hvor jeg har mere tid! 
Nu har jeg jo heller ikke mange tilbage som er oversat, men så er det jo heldigt der snart udkommer et par stykker mere, hvilket jeg også glæder mig meget til! 

Skal i læse noget specielt i juli? 










Mange tak til forlagene og forfatterne for anmeldereksemplarerne! 

Forlaget Straarup & Co: https://straarupogco.dk
Forlaget Turbine: https://turbine.dk
Kristine Camille Sommer: Forfatterens Facebook side.
Gyldendal forlag: https://www.gyldendal.dk
Andreas Boeskov: Forfatterens Facebook side.
Nathali & Bettina Liane: Forfatternes Facebook side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar