torsdag den 20. juli 2023

Uopfordret anmeldereksemplar: Havet kalder.

Havet kalder. 

Titel: Havet kalder. 

Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes. 

Forlaget: Alvilda. 

Udgivet: 04/05-2023. (genudgivet)

Antal sider: 274. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 



En ny chance. 

Vanja begik selvmord for to år siden ved at kaste sig i havet. 
Nu får hun en ny chance for at leve. Men al den smerte, hun forlod, er der stadig, og havet kalder på hende. 
Mens Vanja kæmper for ikke at miste sig selv igen, møder hun Frederik, og livet får pludselig ny betydning. 
Kan kærligheden blive hendes redning






Havet kalder er en smuk bog om identitet, myter, kærlighed, sorg og selvmord. Det er en bog som indeholder mange hårde, men utroligt vigtige emner, og som slet ikke er til at slippe når man først kommer i gang. 
Dette er en genudgivelse, bogen gik tidligere under navnet "Livet tilbage" som forlaget også udgav tilbage i 2019, dette er dog første gang jeg læser Vanja og Frederiks fortælling. 

Jeg læste bogen i forbindelse med et readalong der kørte på instagram kort efter genudgivelsen, så derfor må jeg sige at jeg læste bogen over længere tid end jeg normalt ville have. Havde jeg læst den selv, så ved jeg bare, at jeg med sikkerhed havde læst den i et hug, da den virkelig er svær at slippe. 
I løbet af bogen følger vi Vanja, men vi får også kapitler fra hendes søster og Frederik, og kapitlerne skifter ligeligt mellem de tre parter. Normalt har jeg oftest en favorit at følge, men i denne her var jeg fanget af alle vores tre hovedpersoner lige meget. 
De slås hver især med noget, Vanja er dog nok lidt den der er hårdest ramt, hun har jo trods alt begået selvmord en gang og ikke ved om hun vil blive denne gang... 

Vanja begik selvmord for 2 år siden, da hun kastede sig i havet. Ingen ved hvorfor hun forlod dem, men nu er hun tilbage, og har fået en ny chance for at leve.
Smerten er dog ikke væk, og havet kalder på hende. Skal hun give livet en ordentlig chance? Eller skal hun lytte til havets kalden? 
Da hun dog møder Frederik, den nye tilflytter, får livet dog en anden betydning for hende, men er kærligheden nok til at holde hende på land? 

Jeg vil ikke spoile for meget om den her myte som bogen drejer sig omkring, og hvordan havet spiller ind og "kalder" på Vanja, det er noget i selv hurtigt får et indblik i, hvis i giver bogen en chance. 
Jeg kan dog fortælle at det er en interessant myte, som virkelig overraskede mig meget da jeg begyndte på bogen. Starten var nemlig meget anderledes end jeg havde regnet med, generelt var hele bogen noget andet end forventet, men bestemt ingen skuffelse. 
Vanja er en plaget pige, og man kan mærke at hun kæmper hårdt med tankerne, skyldfølelsen og sin fortid da hun vender tilbage til sin familie. Det også tydeligt at hun udvikler sig efter hun kommer tilbage, og det en udvikling jeg virkelig nød at se, og som varmede meget. 
Vi følger jo også Frederik og Vanjas søster. Frederik er en knægt med mange tanker og frustrationer i starten, og var en som gjorde mig meget nysgerrig. Hans hemmeligheder gjorde mig nysgerrig, og jeg var ivrig efter, at finde ud af hvorfor hans far bragte ham til Odinsøerne, og hvad der var sket siden de måtte flytte fra København. 
Ligesom Vanja, gennemgår han også lidt af en udvikling, og bliver lidt mere åben overfor fremtiden og sin nye hverdag. Samtidig er han virkelig også god for Vanja, og omvendt gjorde hun også noget godt for ham. 
Søsteren er en vred pige, men her sker der også en udvikling, men jeg vil dog ikke afsløre for meget om hende, det synes jeg selv i skal opleve. Hun gjorde mig dog nysgerrig, og var en der rent faktisk var nem at relatere til og forstå. 
Handlingen var super spændende, og endnu engang har forfatter Nicole Boyle Rødtnes, skabt en fantastisk velskrevet historie, med stærke følelser som griber læserne. Jeg kan helt bestemt anbefale bogen her, hvis i søger en medrivende læsning, som indeholder vigtige men hårde emner, og som virkelig sætter gang i tankerne og følelserne under læsningen. 









Bogen er tilsendt af forlaget som overraskelse til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar