torsdag den 4. marts 2021

Anmeldelse: De Tre Tyste #1. - Beskytteren.

De Tre Tyste.

Titel: De Tre Tyste #1. - Beskytteren. 

Forfatter: Synne Kristine Eriksen. 

Forlaget: Turbine. 

Udgivet: 07/11-2016.

Antal sider: 312. 

Antal stjerner: 4/5. 



Beskytteren. 

I en dyster verden med magiske klokker, skyggefolk, hirdmænd og politiske intriger, flettes drengen Sigurds søgen efter sin lillesøster Svanhild sammen med klokkemageren Myrhats hemmelige rejse. Snart må de begge indse, at ingen nogensinde har fortalt dem sandheden. 
Om deres forældre. 
Om den skov, de bor i. 
Og om, hvad der lurer i dens mørke...




De Tre Tyste er en serie jeg har haft liggende på min bogreol længe nu, og det en serie jeg har hørt utroligt meget godt om, så nu tænkte jeg det var på tide jeg altså også fik begyndt på den! 
Jeg var ret spændt, og på grund af alt den gode omtale, have jeg alligevel lidt høje forventninger, og heldigvis levede den også op til stort set dem alle! 

Da jeg begyndte på bogen her må jeg nok indrømme at jeg havde lidt svært ved at blive fanget af karakterne og handlingen. Men omkring 100 sider inde skete der bare noget, og jeg blev lige pludselig helt fanget af handlingen, og kunne slet ikke stoppe før sidste side var vendt. 
Sigurds søster Svanhild bliver pludselig kidnappet, og Sigurd gør det til sin mission at finde hende igen, men han ved godt han ikke kan gøre det alene. 
Myrhat bliver sendt ud på en mission af deres leder sammen med en anden, men der ligger noget bag som hun først finder ud af senere inde i deres mission. 
Undervejs fletter både Sigurd og Myrhats mission sammen, og hemmeligheder bliver afsløret. 
Sigurd havde jeg lidt svært ved at komme ind på livet af i starten, han virkede ærligtalt bare lidt tør. Men undervejs vil jeg sige han gennemgår lidt af en udvikling, og han blev ligesom bare mere interessant, og udviste lidt energi. Jeg kom faktisk til at synes ret godt om ham, og han var ærligtalt min favorit at følge igennem bogen. 
Myrhat synes jeg var lidt træls i starten, hun virkede en del frembrusende og det irriterede mig bare lidt. Men jeg kom faktisk hurtigt til at synes om hende alligevel, for langsomt begyndte en anden side af hende at vise sig. Og trods hun var frembrusende, var hun også omsorgsfuld og opmærksom. Samme som med Sigurd gennemgår hun også en udvikling til det bedre, men jeg nød nu ikke helt at følge hende så meget som med Sigurd. Men måske kommer det i bog to. 

Handlingen i bogen var ret spændende, for jo længere ind vi kommer jo flere hemmeligheder og overraskelser bliver altså afsløret. 
Vi får mere at vide om klokkemagernes fortid, men også mere om hvordan Sigurds familie egentlig er blandet sammen med klokkemagernes fortid, og det var spændende! Jeg sugede alle detaljerne til mig, og blev flere gange overrasket. 
Jeg kunne også rigtig godt lide at universet minder lidt om vikingetiden og det nordiske, det gjorde også universet lidt mere spændende. 
Generelt vil jeg sige at forfatteren har formået at bygge et utroligt spændende univers op, som gemmer på en masse spændende som bliver afsløret i små bidder undervejs. Og jeg er virkelig spændt på at finde ud af hvad hun har gang i, i anden bog når jeg når der til. 

Sproget i bogen var lidt tungt, det ikke det letteste hele tiden. Men det passede sådan set meget godt med den her tidsalder som universet skal forestille at foregå i. Men det gjorde også jeg læste en smule langsommere, og det var nok også med til i starten at jeg ikke blev helt så hurtigt fanget. 
Men jo mere spændende den blev, jo hurtigere læste jeg også bare. 
Synne er super god til at bruge masser detaljer omkring alt i bogen. Alt lige fra omgivelserne, til karakterne, til deres handlinger var super godt beskrevet med masser detaljer, og det gjorde altså også jeg havde lettere ved bare at læne mig tilbage og forestille mig det hele som en lille film. 
Dette var altså trods den lidt hårde start, en super spændende og medrivende start på en fantasy serie jeg bestemt skal læse videre på! 
Og så kan jeg kun anbefale jer læsere der elsker nordisk, vikingetema blandet med en god gang fantasy, at give den en chance. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar