fredag den 12. marts 2021

Anmeldelse: Samleren.

Samleren.

Titel: Samleren.

Original titel: The Collector. 

Forfatter: Nora Roberts.

Udgivet på dansk ved: Flamingo. 

Udgivet på dansk den: 26/06-2018. 

Antal sider: 505. 

Antal stjerner: 5/5. 



Lila & Ash. 

 “Ruden blev knust. Kvinden fløj ud ad vinduet. Med udbredte arme, sparkende ben og håret spredt ud som gyldne vinger faldt hun 13 etager ned til det nådesløse fortov.”

Da Lila Emerson, forfatter og professionel huspasser, ved et tilfælde bliver vidne til et mord, tager hendes liv en mørk drejning.
Politiet siger, at hans bror er morder, men Ashton Archer ved, at Oliver aldrig kunne finde på at slå nogen ihjel. Han overtaler Lila, forbrydelsens eneste øjenvidne, til at hjælpe ham med at opklare, hvad der virkelig skete. Ash er kunstmaler og ved med det samme, at Lila skal være hans næste motiv, og jo mere han lærer hende at kende, jo mere overbevist bliver han om, at hun skal være meget mere end det. Men Lila er vant til at klare alting selv og er ikke nem at overtale til at give ham og kærligheden en chance.
Sammen rejser Ash og Lila på tværs af verden i jagten på sandheden – fra New Yorks tætpakkede gader til Firenzes brostensbelagte plazaer. Deres efterforskning bringer dem ind i en eksklusiv kreds af kunstsamlere, hvor uvurderlige antikviteter bliver købt, solgt, spillet bort og stjålet – hvor det, du ejer, er den, du er, og hvor det, du begærer, bliver en dødbringende besættelse …




Så har jeg fået læst endnu en bog af Nora Roberts, og hvor må jeg sige at den var medrivende, spændende og utroligt svær at lægge fra sig når man først kom i gang.
Jeg er helt bestemt blevet fan af Noras bøger, og skal helt klart have læst mere af hende snarest. 

Da jeg begyndte på bogen blev jeg ret hurtigt fanget af Lila og hendes interessante livsstil som huspasser og forfatter. Men specielt erhvervet huspasser fangede mig, det ikke noget jeg vidste fandtes, så jeg synes det var ret interessant at høre om. 
Men jeg blev også bare hurtigt opslugt af den utroligt spændende handling, og havde virkelig svært ved at lægge bogen fra mig når jeg først kom i gang. Og jeg følte bare tiden fløj når jeg åbnede den. 
Lila er helt klart min ynglings person i denne bog. Jeg elskede hendes stærke personlighed og hendes uafhængighed. Hun var stædig, omsorgsfuld og selvstændig, hun ville gerne kunne klare sig selv, og det gjorde hun bestemt også! Men jeg vil dog også sige at hendes selvstændighed og afhængighed også spændte ben for hende et par gange, så perfekt er hun langt fra. Men det var også bare med til at gøre hende så meget mere menneskelig og let at synes om. 
Ash var jeg derimod lidt skeptisk omkring. Han er varm og omsorgsfuld, men han er også dominerende og kommanderende, og det gjorde mig til tider irritabel. Jeg forstod dog også at med hans baggrund, hvorfor han var så kommanderende omkring Lila, men det irriterede mig dog stadig til tider. 
Dog vil jeg sige at jeg faktisk synes at Lila og Ash passer utroligt godt sammen, for de udfordre og forbedre hinanden på mange punkter, og jeg kunne godt lide at se deres udvikling sammen. 

Handlingen i bogen var utroligt spændende! Jeg elskede det her mysterium omkring hvem der myrdede Ash bror og brorens kæreste, og hvorfor de blev myrdet. 
Jeg nød virkelig den spænding der var undervejs, og hvordan der hele tiden blev stillet og svaret på læserens spørgsmål undervejs. 
Der er jo også de her skurke i bogen, dem er er ansvarlig for mordet, og vi får faktisk lov til at følge den enes synsvinkel, og jeg vil sige jeg både nød det, men fik det også helt ubehageligt. Skurken var så godt beskrevet og fuld af intense følelser. Jeg kunne virkelig fornemme den her intense lyst efter hævn, og det var faktisk helt skræmmende, men det var også godt! For det betyder bare forfatteren er super god til at beskrive sine karakterer så det er spændende at følge dem. 
Igennem bogen skifter vi meget mellem Lila, Ash og den her skurk, men også mellem Lilas veninde, så vi får en del synsvinkler, og der er jeg så lidt utilfreds... Jeg oplevede at vi til tider godt kunne skifte ret drastisk mellem synsvinklerne uden en direkte overgang der signalere at vi skifter synvinkel, og det forvirrede og irriterede lidt. Der kunne godt have været lidt bedre styr på det efter min mening. 
Men ud over det vil jeg sige jeg virkelig nød bogen, den var godt skrevet, super spændende og fyldt med interessante og intense karakterer og følelser. Det helt klart en bog jeg gerne vil genlæse en dag, og så kan jeg kun anbefale den til jer læsere der elsker romance, mystik og mordmysterier! Og så vil jeg håbe at i vil nyde den ligeså meget som jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar