søndag den 14. marts 2021

Gave/Anmeldelse: De Tre Tyste #3. - Dødeklokken.

De Tre Tyste.

Titel: De Tre Tyste #3. - Dødeklokken. 

Forfatter: Synne Kristine Eriksen.

Forlaget: Turbine. 

Udgivet: 26/09-2019. 

Antal sider: 347. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget som gave af forlaget,
så mange tak til dem! 


Dødeklokken. 

Evig skumring. En hær på march. Træer, der hvisker om død.

Klokkemageren Myrhat er bange.
Bange for tusmørket, der ikke giver slip.
Bange for skyggerne, der jager hende.
Bange, fordi Sigurd har slået på en af de magiske klokker og nu er faret vild i sit eget indre mørke.



Så har jeg også fået læst det sidste bind i serien "De Tre Tyste" og hvor må jeg altså bare sige, at dette var altså det bedste bind, men også det hårdeste. 
Jeg følte mig slet ikke klar til at slippe dette univers, og kan kun sige jeg glæder mig meget til en dag at genlæse serien. 

Da jeg begyndte på denne tredje bog i serien, var jeg ret så spændt! Bog to sluttede nemlig med noget af en cliffhanger, så jeg var virkelig spændt på hvad der nu skulle ske. 
Men jeg var også spændt fordi jeg var blevet lovet at der kom flere kapitler fra min yndlings person Grå, og det gjorde der heldigvis også, og hvor må jeg sige jeg nød dem! 
Grå er helt klart stadig min yndlings person. I denne fortsættelse kommer vi tættere på hende, og vi følger hende i længere tid. Jeg følte jeg fik en endnu bedre fornemmelse af hvem hun var, og det gjorde bestemt jeg kom til at synes endnu bedre om hende! 
Hun er stadig den loyale pige, men hun er også så meget mere. Hun er hård, men også inderst inde sårbar og fuld af skrammer fra fortiden. Hendes slutning her i bogen kunne næsten ikke være bedre, og jeg græd lidt på hendes vegne. 
Sigurd tog et ret drastisk valg i slutningen af bog to, han slog nemlig på Elaras trøst... Derfor får vi ikke rigtigt nogle kapitler fra hans synsvinkel i starten, han er nemlig fanget i sit eget sind, og bliver mindre og mindre til jo længere tid det går. 
Jeg var virkelig overrasket over han gjorde det, jeg havde slet ikke set den komme trods hans sorg over hvad der skete i bog to. Men det var alligevel et ret fedt twist, det gjorde lidt for historien, og det gav Myrhat og Grå lidt mere spilletid til at udvikle sig yderligere vil jeg sige. 
Myrhat begyndte jeg faktisk også at synes endnu mere om, jeg kunne rigtig godt lide den her personlige udvikling hun gennemgik i Sigurds fravær, hun voksede virkelig. 
Men i denne del kommer vi endnu engang tættere på skyggerne, og bestemt en. Nemlig Oresme, skyggekongens ældste datter. I starten var jeg meget skeptisk omkring hende, jeg ventede lidt på hun forrådte Sigurd og de andre. 
Men jo længere ind vi kommer, jo mere lære jeg hende også at kende og kommer til at synes om hende. Dog er det ikke fordi vi får vildt mange kapitler fra hende, faktisk vidst nok kun et eller to. Men det var nok, og gjorde jeg kom tæt nok på hende. 

Igennem denne bog her kommer der også mere krig mellem skyggerne og menneskerne, men vi får også mere info om en af de tre magiske klokker vi har hørt lidt om i hele serien. I denne bog er det den tredje og farligste klokke der dominerer historien, nemlig Dødeklokken. 
Jeg må indrømme denne klokke skræmte mig lidt, den gemte på nogle rigtig farlige kræfter, og var faktisk også bare endt i de helt forkerte hænder. Men jeg vil ikke spoile for meget, men jeg kan sige jeg var virkelig overrasket. 
Generelt vil jeg faktisk sige der skete en del overraskende ting i denne tredje bog, det var lidt som om den var en tand mere uforudsigelig end de første to, og det gjorde altså også bare læsningen det mere spændende. 
Igennem bogen her møder vi også lidt nye folk, folk man nok ikke lige havde forventet at støde på. Men igen de var bare med til at gøre bogen det mere uforudsigelig og federe. 
Men igen vil jeg sige at Synne er super god til at fremvise sine karakterer med liv og energi så de virker relevante og spændende. Men Grå er og forbliver altså min yndlings karakter i denne serie! 
Dette er altså hvad jeg vil kalde en spændende og velskrevet fantasy serie som alle der elsker fantasy, det nordisk og vikingetemaer burde give en chance! 





Bogen er modtaget som gave af forlaget, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar