fredag den 17. december 2021

Anmeldereksemplar: En uønsket julegave.

Julen & kærlighed.

Titel: En uønsket julegave.

Original titel: En oönskad julklapp.

Forfatter: Sara Molin.

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: 05/11-2021. 

Antal sider: 289.

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

En uønsket julegave.

Diana Jonsson har ikke lyst til at forlade Tanzania for at tilbringe november og december i det mørke Sverige. Hun har ikke lyst til at blive konfronteret med følelsen af ikke at høre til, og hun har bestemt ikke lyst til at fejre svensk jul med alle de forventninger, det indebærer. 
Men hun formår ikke at sige nej, da hendes mor for tredje år i træk spørger, om hun vil komme hjem og holde jul i Sollentuna. 
Vikariatet på akutmodtagelsen giver hende jo også chancen for at tjene lidt tiltrængte penge. 
To måneder, det kan hun vel klare? Hun skal bare have julen overstået, for i januar venter et nyt arbejde i Kenya.

Men i Sverige er der ikke noget, der bliver, som hun havde forestillet sig. 
Kollegerne Gunnel, Blaze og Erik kommer hurtigt til at betyde noget for hende, og da det viser sig, at Dianas formodede afdøde far ikke bare lever, men desuden har en ny familie, kan hun ikke lade være med at opsøge sin halvsøster. 
Bare for at se, hvordan hun ser ud.

Diana havde håbet på en ukompliceret og enkel jul med sin mor, men fra tid til anden får man meget mere, end man har bedt om.
En uønsket julegave er en juleroman fyldt med humor, varme, komplicerede familie relationer og kærlighed i et stresset sygehusmiljø.


Denne bog var jeg ret spændt på at gå i gang med. Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle forvente, da det er den første bog jeg læser af denne forfatter, men jeg havde nu alligevel hørt lidt godt om bogen her. Det gjorde selvfølgelig at jeg havde lidt forventninger til bogen.  
Heldigvis levede bogen op til alle forventningerne, og startede min jul godt ud, med en gang julestemning! 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg lidt skeptisk i starten. Jeg havde svært ved at forstå hovedpersonen Diana, hun virkede så fraværende og trist hele tiden, men som jeg kom længere og længere ind i bogen begyndte jeg, at se andre sider af hende. Jeg fik en bedre fornemmelse af, hvorfor hun virkede så fraværende, og kom langsomt til at synes bedre og bedre om hende. 
Diana har meget med i sin bagage, og hun har det med, at skjule sine følelser for alle dem omkring hende. Det betyder også at hun virker som en lidt tør person i starten, men det ændrede sig virkelig i løbet af bogen. Hun begyndte at udvikle sig, se andre sider af situationerne, og begyndte at realisere, at hun havde det med at holde andre på en arms afstand, at det altså ikke var dem der forlod hende, men derimod hende der forlod andre før hun kunne blive såret. 
Jeg vil sige det var en fed udvikling, som skete gradvist over hele bogen, og gjorde læsningen det mere spændende. 
I løbet af bogen følger vi kun Dianas synsvinkel, men det vil jeg så også sige var helt fint. For forfatteren har været super god til at vi alligevel kom til at lære bipersonerne omkring Diana, rigtigt at kende. 
Vi følger Diana som er på vej tilbage til Sverige, hvor hun skal arbejde på et hospital i to måneder, før hun rejser videre ud og arbejder et andet sted. Hun ser ikke frem til at lande i Sverige, og hendes ødelagte bånd til sin mor, frygter hun. Da hun begynder at arbejde på hospitalet, holder hun alle kollegaerne lidt på afstand, men hygger sig dog stadig med Gunnel og Blaze, men ikke nok med det, så begynder kollegaen Erik også, at fanges hendes opmærksomhed. 
Pludselig dukker der en uventet julegave op, nemlig et nyt familiemedlem, fra sin fars side af som hun egentlig ikke helt ved hvordan hun skal håndtere. 
Så generelt sker der en masse i løbet af denne bog her, som gjorde at jeg som læser bare ikke kunne slippe den igen gør jeg blev færdig. 

Sproget i bogen er dejligt let, og man føler nærmest bare, at man flyver igennem teksten. Samtidig med der sker en masse, foregår handlingen jo også i julemånederne, så den kan heller ikke andet end, at skabe en vis julestemning når man læser. 
Forfatteren bruger et rigtigt billedsprog, der gjorde det let for mig at forestille mig alt fra omgivelserne, til personerne og deres væremåde. Jeg vil helt bestemt gerne læse meget mere fra denne forfatter en dag! 
Samtidig vil jeg også rose forfatteren for at være utroligt dygtigt til, at få alle, selv de mindste bipersoner til, at virke ægte, levende og interessante. Mine favorit personer ud over Diana, var helt klart Gunnel og Blaze, der bare rummede så meget omsorg og kærlighed. Samtidig nød jeg da også at lære Dianas mor at kende, som bestemt var en interessant kvinde. 
Så alt i alt vil jeg sige, at denne julebog helt klart levede op til forventningerne, og jeg kan kun varmt anbefale alle læsere her i julen, at give den en chance, og selvfølgelig også efter jul!









Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar