tirsdag den 28. december 2021

Anmeldereksemplar: Jeg ønsker mig kun dig.

Kun dig.

Titel: Jeg ønsker mig kun dig. 

Original titel: All i Want for Christmas. 

Forfatter: Joanna Bolouri. 

Udgivet på dansk ved: Palatium books.

Udgivet på dansk den: 29/10-2021.

Antal sider: 340. 

Antals stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Jeg ønsker mig kun dig.

Nick er jurist og lige blevet arbejdsløs. Han er desperat og har svært ved at opretholde sin livsstil med en krævende kæreste, der gerne vil på ferie til Marbella. Han er nødt til at finde et arbejde. Til sidst bider han i det sure æble og siger ja til at være julemand i det lokale storcenter, selv om det slet ikke passer til det billede, han har af sig selv. Nedturen er komplet, da han bliver droppet af kæresten.

En dag opsøger den fireårige dreng Alfie julemanden for at bede om et ønske, der er helt anderledes end de ønsker, som alle de andre børn beder julemanden om. Alfie ønsker sig bare, at hans mor bliver glad igen. Dette uselviske ønske påvirker Nick, og han kommer i tanke om, at hans bedste ven og bofælle Matt og Alfies mor Sarah ville være et godt match. Efterhånden som Sarah og Alfie bliver en del af deres fælles liv, er der kun ét problem, og det er, at Nick selv forelsker sig i Sarah.

Hvad gør man, når ens livs kærlighed er kæreste med ens bedste ven, og man selv var den, der førte dem sammen? 


"Jeg ønsker mig kun dig" Er en bog jeg var meget spændt på at gå i gang med. Mest fordi at jeg husker, at jeg elskede forfatteres tidligere bog, "Hjem til jul" og derfor havde en del forventninger til bogen. 
Heldigvis kan jeg med det samme fortælle, at den levede op til alle forventningerne og formåede at holde mig fanget og underholdt. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg lidt skeptisk omkring vores hovedperson Nick. Jeg brød mig ikke helt om ham, og syntes ærligtalt at han virkede en smule arrogant. 
Det ændrede dog ikke på at handlingen fangede mig, og jeg kunne derfor næsten ikke slippe den da jeg kom i gang, faktisk stoppede jeg først da sidste side var vendt. 
Som jeg kom længere ind i bogen, og lærte Nick bedre at kende og så andre sider af ham, kom jeg så småt også til at synes om ham. Faktisk vil jeg sige at jeg kom til at holde ret meget af ham til sidst. 
Nick var som sagt lidt arrogant i starten, men jo længere ind i bogen vi kom, jo mere udviklede hans personlighed sig også. Han blev mere åben, og opmærksom på andre, og mindre opmærksom på sine egne behov. 
Nick er uddannet jurist, men efter han er blevet fyret, får han svært ved at finde et job inden for sit fag. Til sidst ender han med at tage et job som julemand i et storcenter. Det er i det storcenter han møder Sarah og Alfie. 
Alfie kommer en dag til ham da han er der som julemand, og ønsker sig at hans mor igen bliver glad, og det er der at Nick gør det til sit mål at gøre Sarah glad igen. Det gør han ved at matche hende med sin bedste ven Matt. 
Som Matt og Sarahs forhold udvikler sig, indser Nick dog at han har forelsket sig i Sarah, men han vil ikke handle på forelskelsen, da det ville være at gå imod sin bedste ven. 
Som sådan sker der ikke voldsomt meget i løbet af bogen, men det her trekantsdrama mellem Sarah, Nick og Matt formåede virkelig at holde mig fanget, for jeg måtte bare vide mere. 
Ville Nick handle på sine følelser og dermed forråde sin bedste ven? Eller ville han lide i stilhed og skubbe følelserne længere og længere væk? Og hvad med Sarah? Hvem var hun rent faktisk forelsket i? For selvom forholdet til Matt udviklede sig, virkede det nu alligevel også som om, at hun havde lidt følelser i klemme over for Nick... Alle de faktorer var virkelig med til at gøre bogen det mere fangende. 

I løbet af bogen følger vi kun Nicks synsvinkel, men jeg vil nu sige at vi kom ret tæt på både Matt og Sarah selvom vi ingen kapitler fik fra dem. 
Jeg kunne aldrig helt lide Matt, jeg hadede ham ikke eller noget, jeg kunne bare ikke rigtigt lide ham. Måske havde det noget at gøre med, at jeg ønskede at se Nick sammen med Sarah og ikke Matt. 
Sarah kom jeg derimod hurtigt til at synes rigtig godt om. Hun var sød, omsorgsfuld og sjov, samtidig med at hun var helt nede på jorden, det elskede jeg. Hun virkede så ægte, for hun havde da bestemt også sine fejl, som vi alle har. Jeg ville nu alligevel have ønsket vi måske havde fået et par kapitler fra hendes vinkel også, for jeg tror det ville have gjorde bogen endnu bedre, at vi også fik lidt mere at vide om hvordan hun følte igennem hele bogen. 
Vi møder dog også lidt andre bipersoner undervejs i bogen, og jeg må sige at forfatteren virkelig har formået at gøre dem alle levende, og interessante. Jeg kunne bestemt godt lide Sarahs forældre, de var søde og selvom de ikke var meget med, kom jeg nu til at synes ret godt om dem! 
Forfatteren har også brugt et rigt billedsprog, som gjorde at jeg havde let ved at forestille mig alt der skete i bogen som en lille film, der også gjorde det let at leve sig ind i handlingen og nærmest føle at man fulgte Nick på sidelinjen. Så det er et ret stort plus for mig. 
Alt i alt vil jeg sige at denne bog var fantastisk, og formåede at give en fantastisk læseoplevelse! Jeg kan kun varmt anbefale bogen her, specielt her i juleperioden, for julestemningen vækker den også! 











Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar