torsdag den 30. december 2021

Anmeldereksemplar: Urværkerne #1. - Kuppelbyens hemmelighed.

Urværkerne.

Titel: Urværkerne #1. - Kuppelbyens hemmelighed.

Forfatter: Stine Bahrt. 

Forlaget: Krabat.

Udgivet: 18/09-2021.

Antal sider: 389.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så tak til dem!  


Kuppelbyens hemmelighed.

"Jeg ligger på ryggen i græsset og studerer mit værk, en lille kobberfugl med blågrønne vinger og en elegant nøgle til at trække den op med. Urværksfuglen flyver over mit hoved. Den pipper i takt med de klikkende tandhjul, som får vingerne til at bevæge sig. Jeg lukker øjnene og prøver at lade, som om fuglen ikke er der, at det ikke er mig, der har samlet den, og at jeg stadig er normal."

15-årige Nil bor under en gigantisk kuppel, som beskytter de sidste mennesker på Jorden mod en ødelagt verden. 
Befolkningen i Kuppelbyen er opdelt i evneløse og urværkere, for i Kuppelbyen er moderne teknologi bandlyst, og alt drives i stedet af mekaniske urværker.
Da Nil opdager, at hun har urværksevner, må hun forlade sin familie og begynde på Urværkerskolen. 
Men noget er helt galt i Kuppelbyen, og snart er Nil hvirvlet ind i begivenheder, der truer det lille samfunds skrøbelige eksistens. 
Samtidig skal hun forholde sig til sine første svære oplevelser med kærligheden og en voksende forvirring omkring sin seksualitet.


"Urværkerne" Er en serie som jeg ikke har kendt til længe, men har haft i tankerne lige siden, jeg første gang hørte om den til Fantasyfestivalen 2021. Så da forlaget gerne ville sende mig et eksemplar, var jeg helt oppe og køre, men også spændt på, om den nu kunne leve op til mine forventninger.

Jeg mindes som sådan ikke, at jeg har læst noget i samme genre som bogen her, nemlig steampunk, så det gjorde mig også en smule mere nysgerrig, for hvad var det så lige den genre gemte på? Men efter at have læst den, kunne jeg godt genkende lidt træk fra andre bøger, bl.a. Soulless, med alle de her interessante opfindelser og skøre ideer. Jeg vil med sikkerhed gerne læse meget mere i lige den her genre, nu hvor jeg er opmærksom på at den findes. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg meget spændt, for jeg havde efterhånden hørt en del godt om den, samt bygget en del forventninger op. Jeg var dog allerede opslugt efter de første par sider, og slugte nærmest halvdelen første aften, for jeg måtte bare vide hvad der ville ske for Nil. 
Nil er vores hovedperson, og den enestes synsvinkel vi får undervejs i bogen. Det gjorde mig som sådan heller ikke noget, for jeg følte at vi kom ret tæt på resten af personerne vi møder i løbet af bogen. 
Nil er en skøn pige, og et super godt eksempel på en teenager, hvor følelserne er lidt et kaos, og kærligheden er noget rod, og måske også lidt nyt. Hun er også utroligt usikker på sig selv, og meget opmærksom på om folk omkring hende, acceptere hende. Det betyder altså også at hun til tider har det med at handle efter andres behov og følelser, frem for sine egne. Hvilket jeg vil sige mange teenagere i dag har oplevet. 
Men Nil er også mere end det, hun er meget opmærksom på sin tøjstil, og går virkelig op i mode samt sin fremtoning. Dog virker hun aldrig overfladisk, det er bare hendes store passion, og jeg elskede at se hende brænde så stærkt for emnet. 
Som sagt følger vi ikke andres synsvinkler, men jeg oplevede nu alligevel, at jeg kom tæt på de andre personer i bogen. Jeg følte at man lærte dem at kende, og at de virkede relevante for fortællingen, så de ikke bare var kedelige bipersoner, som lige skulle fylde ud. Min yndlingsperson i bogen efter Nil, var helt klart Sixpence, han var sød, sjov og interessant. Og så synes jeg bare at hans forgabelse i Nil, var lidt sød. 

Handlingen i bogen var virkelig fed, og vildt medrivende. Der sker hele tiden lidt, men aldrig på en overvældende måde. Efter Nil er ankommet til urværkernes skole, begynder hun ret hurtigt at indse at der er noget som ikke er helt rigtigt. Samtidig går det også op for hende, at selv hendes kræfter inde for urværkerne, ikke er helt normale. Men udover det, begynder kærligheden også bare at fylde mere, og der kommer lidt trekantsdrama, for hvem skal hun vælge? Hvem er hun i virkeligheden forelsket i? Så der sker hele tiden lidt, men hvor der samtidig kommer små pauser, som gør det hele mere overskueligt. 
Universet var vildt fedt, og havde mange detaljer over sig, som gjorde at jeg bare ikke kunne stoppe med at læse, for jeg måtte bare vide mere. Kuppelbyen er ret interessant opbygget, Nil og de andre bor under en kuppel, og det udenfor er ubeboeligt. Det satte gang i en masse spørgsmål, og gjorde at jeg læste hurtigere og hurtigere for, at finde ud af mere om universet. Så jeg vil sige at forfatteren har skabt et velopbygget og unikt univers, som jeg virkelig glæder mig til at fordybe mig i igen, når der kommer en fortsættelse. 

Sproget er desværre kilden til at min bedømmelse af bogen faldt lidt. Som sådan er det letlæseligt og forståeligt, men jeg oplevede at der var sætninger der virkede halve og hakkende. Det var lidt som om der manglede nogle ord til, at starte sætningerne mere glidende ud, specielt ordet "jeg" følte jeg, at der manglede. Et lille eksempel, som ikke spoiler handlingen er "Burde have lært det siden sidst." Det føltes lidt som om der manglede et, "jeg" til at starte sætningen ud med, og det følte jeg skete mange steder.
Jeg vil dog rose forfatteren for sit fantastiske billedsprog. Der var ikke en eneste detalje i bogen, som jeg følte, at jeg havde svært ved at forestille mig. Så stor ros til der. 
Samtidig vil jeg også rose forfatteren, for hendes evne til at gøre alle sine personer spændende, livagtige og relevante for fortællingen. Selv den mindste rolle, virkede interessant og ægte. Så igen stor ros herfra, jeg glæder mig meget til næste bog, og genmøde dem alle, og forhåbentligt møde en masse, nye spændende personer.
Så alt i alt vil jeg sige, at hvis vi ser bort fra den detalje med sproget, så er dette en vellykket start på en serie, som jeg glæder mig meget til at læse videre på. Og så kan jeg selvfølgelig kun varmt anbefale den til alle fantasy/steampunk elskere, at give den en chance! 









Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar