mandag den 20. december 2021

Anmeldereksemplar: Havestue med søudsigt.

Nora & Claes. 

Titel: Havestue med søudsigt.

Original titel: Glasvaranda med sjöutsikt. 

Forfatter: Hanna Blix. 

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: 27/10-2021.

Antal sider: 244.

Antal stjerner: 3/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så tak til dem! 


Havestue med søudsigt. 

Da Nora opdager, at hendes kæreste gennem flere år er hendes utro, flygter hun fra deres luksuriøse lejlighed i Stockholm til Leksand og lejer en lille gammel hytte, der ikke engang har strøm. 
Det fikser naboen i blærerøvsbygningen dog, og elektriciteten mellem de to begynder samtidigt at gnistre. 
De får sværere og sværere ved at holde sig fra hinanden, men føler begge at deres personlige bagage ville være i vejen for et forhold.

Claes er forfatter, men hans karriere har set bedre dage. 
Til en mislykket bogsignering møder han en gammel mand, og Claes bliver grebet af den historie, som manden begynder at fortælle om sit liv. 
Sågrebet, at han føler sig nødsaget til at blive i den lille by og høre mere. 
Så mens han frister den gamle mand med uanede mænger af kaffe og kage og kæmper for at mest muligt ud af hans flygtige klare øjeblikke, får Claes skrevet sit livs bedste bog. 
Men er den hans at dele med verden?




Så har jeg fået læst endnu en julebog, denne gang "Havestue med søudsigt" som helt bestemt bragte julestemningen frem, og savnet til den hvide jul vi engang også havde i Danmark, men nu må drømme os til. 
Bogen fangede dog ikke altid 100%, der var perioder hvor hovedpersonerne tabte mig lidt, eller jeg ikke helt forstod hele handlingen, men derimod vil jeg heller ikke sige at det var fordi bogen var dårlig, det tog mig bare lige lidt tid at sætte mig ind i, hvad der skete. For den havde bestemt sine gode kvaliteter, som også fortjener en anbefaling og noget ros! 

Da jeg begyndte på bogen, fangede den ikke helt med det samme, men omkring 50 sider inde, begyndte jeg at følge bedre med, og fange mere af hvad der skete, og rent faktisk nyde fortællingen. 
I bogen følger vi to synsvinkler, nemlig Nora og Claes, dog får vi flest kapitler fra Noras synsvinkel, og af den grund blev hun bogens største fokus. 
Jeg kunne som sådan godt lide Nora, hun var sød, kærlig og opmærksom, men hun var også menneskelig og havde sine fejl, så hun var bestemt ikke perfekt, men det var med til at gøre hende så meget mere ægte. Jeg kunne rigtig godt lide at følge Nora, og jeg nød bestemt at få lov til, at være vidne til hendes udvikling fra start til slut. 
Så er der Claes, som egentlig er en person jeg bare ikke kunne fordrage. I starten fattede jeg heller ikke rigtigt meningen med hans kapitler, og blev faktisk bare lidt irritabel over dem. Cleas er forfatter, og da han møder en ældre herre, med en spændende historie slår han strakt sine klør i ham. På mange punkter følte jeg virkelig at han virkede som en grib, når han sad og snakkede med den ældre herre, og det brød jeg mig virkelig ikke om. Han virkede generelt meget egoistisk. Dog begyndte jeg at se den røde tråd undervejs i læsningen, og begyndte at fange meningen med hans kapitler, og forstod til fulde dem i slutningen af bogen. Jeg må da også indrømme, at trods jeg ikke kunne fordrage manden, så ville bogen heller ikke være blevet helt det samme, uden hans kapitler i sidste ende. 
I løbet af bogen følger vi Nora, som efter at have opdaget sin kærestes utroskab flytter fra Stockholm, hvor hun på ny skal finde arbejde og hjem, hvilket ikke viser sig at være helt så nemt. 
Hun ender dog i en lille hytte, med en smuk søudsigt, som hun kan gå og sætte i stand, samt gøre til sit eget. Da det også foregår i julemånederne, og der ligger store lag sne over landskabet, kan man virkelig ikke andet end at misunde det og tænke tilbage til den tid, man selv oplevede en hvid jul her hjemme i Danmark. Så julestemning var der bestemt også i bogen.
Efter hun er begyndt at falde på plads i sin nye tilværelse, bliver hun dog kontaktet angående et gammelt familiemedlem, som hun ingen kontakt har haft med i årevis...

Som sådan sker der ikke voldsomt meget i bogen, den centrerer meget om Nora og hendes nye tilværelse, samt det her forhold til familiemedlemmet, men trods det skete der alligevel hele tiden lidt, som gjorde at jeg som læser havde svært ved at slippe bogen, før jeg var helt færdig. 
Sproget i bogen er dejligt let, og gjorde at jeg følte jeg bare fløj igennem bogen, for da jeg kom ordenligt i gang med bogen, føltes det nærmest som om at bogen bare læste sig selv. 
Forfatteren skal have ros for sit fyldige billedsprog, der gjorde læsningen spændende og let at forestille sig som en lille film, og jeg vil bestemt gerne læse mere fra hende en dag! 
Så kommer vi til personerne, der var der desværre bare lidt knas. Jeg følte til tider at bipersonerne omkring Nora, blev lidt flade. Det var som om de til tider gik i et med tapetet, og ikke rigtigt gjorde noget godt for fortællingen. Det er desværre en af de store grunde til, at jeg har bedømt den som jeg har gjort med stjernerne. 
Med det sagt, vil jeg dog sige at Nora, som er den vigtigste person i fortællingen, derimod var fyldig og interessant, og virkelig trak historien op, så det er positivt!
Alt i alt vil jeg sige at bogen her formåede at skabe julestemning, spænding og en helt okay læseoplevelse, og på trods af jeg havde min del af knas med bogen, så fortjener den helt bestemt en anbefaling, for den kan nu alligevel lidt! 









Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar