tirsdag den 15. februar 2022

Anmeldereksemplar: Bare Alice.

Alice. 

Titel: Bare Alice. 

Forfatter: Luna Harley. 

Forlaget: Klippe. 

Udgivet: 06/11-2021.

Antal sider: 260.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget og forfatteren,
så mange tak til dem! 



Bare Alice. 

Alice er ikke Alice.
Olivia er ikke Olivia.
De er Alice og Olivia.

Indtil Olivia begynder at interessere sig for drenge.
Og Alice ikke gør.
Indtil Alice møder pigen i båsen.
Og Olivia ikke gør.

Alice kan ikke være lesbisk.
For Olivia er ikke lesbisk.
Det vil ødelægge alt.
Derfor må Olivia aldrig nogensinde finde ud af det.




"Bare Alice" er en bog jeg har været ret spændt på at læse, jeg føler forfatteren på hendes Instagram profil, og der er hun fantastisk til at reklamere for sine bøger på en måde hvor man ikke kan andet end at blive lidt nysgerrig. 
Men ikke nok med det, så begyndte den også hurtigt at få utroligt meget god omtale, og en masse ros, så det hævede lige mine forventninger en del. 
Jeg kan nu afsløre at jeg er fan, og jeg glæder mig til forhåbentligt meget mere fra Luna Harley, og gerne i flere forskellige genre! 

Da jeg åbnede bogen, gik der ikke mange sider før jeg var helt fanget. Jeg måtte bare vide mere, og jeg måtte bare lære Alice bedre at kende.  
Selvom jeg var et par dage om at læse bogen, var det bestemt ikke fordi jeg ikke var fanget, der var bare andre faktorer der spillede ind over og tog min tid. For stod det til mig, havde jeg ikke sluppet bogen før jeg havde vendt sidste side. 
Jeg faldt ret hurtigt for Alice personlighed, hun er på mange punkter en rolig person, ret nede på jorden og nem at synes om, men jeg vil også sige at hun lidt manglede sin "egen" identitet i starten, og at hun derimod lænede sig meget op ad Olivias identitet. 
Alice og Olivia har været bedste venner igennem mange år, og Olivia har været der meget for hende gennem nogle hårde år. Det betyder også at de laver alt sammen, og så klæder de sig til og med også identisk. De er ens, det ikke bare Alice eller bare Olivia, det er Olivia og Alice. 
Men Alice kommer jo igennem lidt af en udvikling i løbet af den her bog, og jeg vil sige at hun begynder så småt at forme sin egen identitet og dermed blive mere selvstændig, til sidst er hun "Bare Alice" og jeg må sige at det har været en fornøjelse at få lov til, at følge Alice på sidelinjen og se hendes udvikling. 

Alice og Olivia er lige begyndt på deres andet år i gymnasiet da vi møder dem. De hænger som altid sammen og er så ens som de kan blive, men så alligevel ikke helt. Olivia er så småt begyndt at blive mere og mere interesseret i drenge, og det er Alice ikke. 
Faktisk siger drenge hende ikke noget, men det gør piger derimod lidt. Specielt Tora har fanget Alice opmærksomhed efter deres første møde. 
Men hvordan fortæller Alice lige Olivia, at hun måske er til piger? Vil det forandre deres venskab?
Og hvordan fortæller hun så lige, at hun måske er faldet for Tora, som der florerer ubehagelige rygter omkring? 
Bogen her tager mange realistiske emner op som seksualitet, identitetskrise, venskaber, splid og kaos, og få det hele til at passe perfekt sammen. Generelt er det emner jeg er helt sikker på, at vi alle vil kunne nikke genkendende til. Jeg kan specielt genkende mange af de emner som forfatteren har taget op, og det er jeg sikker på mange andre også vil kunne. Ikke nok med at det er realistiske emner, så er det også virkelig vigtige emner, og jeg kan kun sige at hun har håndteret dem så smukt. 
Jeg har ikke selv haft problemer med at finde ud af sådan noget som min seksualitet, men forfatteren fremviser problematikkerne realistisk og forståeligt, og på en måde der gjorde at jeg kunne sætte mig ind i dem og forstå hvordan det måtte være for Alice. Det er hvert fald noget af det der trak meget op i min bedømmelse. 

Sproget i bogen var dejligt nemt, og jeg vil sige det lagde sig ret godt op ad det sprog jeg genkender fra ungdommen i dag. Samtidig vil jeg også sige at med den spændende handling og det lette sprog, læste siderne nærmest sig selv. 
Forfatteren er også fantastisk til at bruge en masse detaljer til at beskrive alt, så det var nemt at leve sig ind i handlingen, og nærmest føle at man fulgte Alice på sidelinjen fysisk. Samtidig var det så tydeligt at der er lagt en masse følelser i teksten, der også gjorde det nemt at fornemme og føle hvordan personerne hver især havde det undervejs i bogen. 
I løbet af bogen møder vi ikke voldsomt mange personer, men jeg vil sige at dem vi mødte, virkede fyldige og ægte. Der var ikke en der faldt i et med tapetet, eller blev kedelige. De gjorde mig alle nysgerrig på hver deres måde. Jeg kunne specielt godt lide Tora, hun gjorde mig nysgerrig, men også til tider møg irriteret. 
Alt i alt vil jeg sige at bogen er velskrevet, realistisk og virkelig medrivende. Jeg kan kun anbefale den til alle, specielt de unge, men generelt vil jeg sige alle aldre nok vil kunne læse den og enten få noget ud af den, eller bare blive underholdt. 









Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar