søndag den 27. februar 2022

Anmeldereksemplar: Vaals Hær #3. - Islandet.

Vaals Hær. 

Titel: Vaals Hær #3. - Islandet. 

Forfatter: Eva Egeskjold. 

Forlaget: Dreamlitt. 

Udgivet: 01/12-2021. 

Antal sider: 383. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget, 
så mange tak til dem! 

Islandet. 

Han slap hende og greb ind ved sit bælte. God og sund appetit, skrev han på stentavlen. Hun skal nok vokse sig stor og stærk. Kvinden smilede, og der var stille lidt, mens barnet diede.  
„Hvad er der i din ransel, Jack?“ Han så på hende og sukkede. Så rystede han på hovedet. Sandheden var, at han ikke vidste det. Han vidste blot, at det, den rummede, var noget, der var hans, og hans alene. 
At det var noget, han ville gøre alt for at beskytte. 
Om så det var med sit liv.



Denne tredje og afsluttende bog er en jeg har været spændt, nervøs og sørgmodig over. Spændt på at se hvad der nu ville ske, nervøs for om den nu kunne leve op til mine tårnhøje forventninger, og sørgmodig over at jeg allerede skulle slippe universet igen. 
Jeg kan dog nu fortælle, at den bestemt var spændende, men også at den levede op til alle forventningerne og var meget bedre end håbet på. 
Dette er bestemt en serie jeg vil glæde mig til at genlæse en dag. 

Da jeg begyndte på bogen, havde jeg jo stadig handlingen fra anden bog frisk i hukommelsen, men jeg må nu alligevel erkende at jeg havde lidt forvirring i starten, ikke over handlingen som sådan, men mere det at kapitel startede ud med "otte år før" og sådan set fortsatte fra hvor vi slap i anden bog. Jeg forstod ikke helt meningen med det i starten, og prøvede at se bort fra det, men da jeg nåede et godt stykke ind i bogen, begyndte jeg at se meningen med det, og det hele gav til sidst ret god mening. 
Jeg havde sådan set også nemt nok ved at leve mig ind i handlingen og blive medrevet af stemningerne da jeg først kom rigtigt i gang, og så bort fra den detalje i starten. 
Jack blev jo afsløret i sin plan til sidst i anden bog, og er nu underlagt Vaals kræfter, men han kæmper og har fundet visse måder at gå imod Vaal på og være til mindre nytte. Dette forhindrer dog ikke Vaal i, at få Jack til, at gøre ting han ikke ønsker. 
Næslandets hekse og bjørnekrigerne kæmper stadig imod Vaal selvom det ser sort ud, og så håber de på at Jack nok skal finde en måde at slå Vaal på selvom han er blevet afsløret. Specielt Emerli opgiver aldrig håbet om at Jack nok skal klare den. 
Samtidig kommer vi også tættere på Vaal og hans med dæmoner mens de prøver at overtage hele Næslandet. Det lykkes dem også næsten, men der er specielt et sted de har svært ved at komme til, og det er planteskolen, som er beskyttet mod den mørke magi. 

Generelt vil jeg ikke sige at det er fordi der sker overvældende meget i den første halvdel af bogen, dæmonerne kommer tættere og tættere på deres sejer, og Jack kæmper hårdt for sin og Wenges frihed. Samt begynder heksene og bjørnekrigerne også at trække sig lidt, for at finde en måde at overleve på i forholdsvis ro. 
Jeg kunne egentlig godt lide at det ikke var overvældende meget handling i starten, for man kunne alligevel godt fornemme at den byggede op til det endelige opgør mellem Vaal og Jack, og det var bestemt med til at læsningen for mig blev det mere intens. For jeg måtte bare vide mere, jeg måtte vide hvordan det i sidste ende ville gå, hvem ville vinde? Ville Jack overvinde Vaal og hans hær, eller ville det i sidste ende lykkes Vaal at overtage hele Næslandet og vinde krigen. 
Det fedeste var lidt, at jeg ærligtalt tvivlede stærkt på hvem der ville vinde, jeg kunne slet ikke forudsige det. For når Vaal nærmede sig sejren, skete der noget godt for Jack og de andre, og det samme skete når Jack nærmede sig en sejr, så skete der noget dårligt. Så jeg vil sige at forfatteren virkelig har formået at gøre denne afsluttende del nervepirrende og uforudsigelig. 
Tempoet hævede sig dog lidt da vi kom omkring halvvejs ind i bogen, ting og sager begyndte at ske og handlingen blev mere intens, men nu vil jeg jo ikke spoile handlingen for jer, den skal i selv opleve. 
Sproget i bogen fortsætter i et let og forståeligt et, samt gjorde den spændende handling endnu engang at det føltes som om siderne læste sig selv. 
Det er også stadig nemt at forestille sig alt der sker og universet generelt, da forfatter Eva er fantastisk til at bruge et rigt billedsprog. Samt vil jeg også sige at jeg i den her del fornemmede en del flere følelser i teksten, som også var med til at gøre handlingen det mere intens, og det var bestemt med til at trække den op på de 5 stjerner. 
Denne afsluttende del kan jeg virkelig kun rose, forfatteren formår at samle alle ender, svare på alle ens spørgsmål og lave en fantastisk slutning. Slutningen kan jeg fortælle specielt trak tårer, for det var en jeg virkelig ikke havde forestillet mig. 
Jeg kan kun varmt anbefale serien her, den fortjener virkelig en chance, så elsker du fantasy og søger et lidt unikt univers, så kan jeg kun varmt anbefale denne serie, og den tilhørende serie "Næslandet" og så håber jeg, at I vil nyde den lige så meget som jeg har gjort. 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar