lørdag den 12. februar 2022

Anmeldereksemplar: #MurderTrendning #1. - #Seetmord.

#MurderTrendning

Titel: #MurderTrendning #1. - #Seetmord. 

Original titel: #MurderTrendning #1. -  

Forfatter: Gretchen McNeil. 

Udgivet på dansk ved: Straarup & Co. 

Udgivet på dansk den: 03/08-2020. 

Antal sider: 352. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget, 
så mange tak til dem! 



#Seetmord. 

Da syttenårige Dee Guerrera vågner op i en dunkel lagerbygning,
ved hun, at hun er udvalgt til at blive det næste drab for åben skærm.

Men hun nægter at lide samme skæbne som alle de morderiske fanger,
der på brutal vis er blevet henrettet på øen før hende.
Dog tyder intet på, at det muligt at undslippe sin egen død på Alcatraz 2.0.




#Seetmord er første bog i serien #MurderTrendning, men det er faktisk ikke den første bog jeg læser i denne serie. Tilbage i august 2021, modtog jeg #Støtetmord, men jeg havde ikke opdaget at det var anden bog, før jeg havde læst den færdig. Så da jeg fandt ud af det, måtte jeg selvfølgelig også lige få fingrene i første bog, og nu er den læst, og sikke en bog! 
Jeg er fan, og en smule skræmt. 

Jeg havde jo som sagt være så dygtig at få læst anden bog i serien inden denne her, og derfor vidste jeg egentlig godt lidt hvad den her handlede om, og hvordan den ville slutte. Det forhindrede mig dog ikke i at blive helt opslugt af det skræmmende univers, for trods jeg kendte slutningen, kendte jeg jo ikke hele rejsen som Dee Guerrera skulle igennem. 
Så da jeg begyndte på bogen, var jeg ret spændt på at se hvad Dee havde været igennem, og jeg kan fortælle at allerede efter de første par sider var jeg fanget og vild med Dee. 
Dee er en fantastisk person, hun er stædig, modig og frembrusende, men under de ting gemmer sig også en ret nervøs og usikker pige. Jeg kendte jo egentlig godt lidt til Dee fra anden bog i serien, men det var kun overfladisk, så det var ret fedt at få lov til at komme tættere på hende, og lære hende endnu bedre at kende. 
Dee bliver kendt skyldig i at have myrdet sin stedsøster, og dermed bliver hun sendt til Alcatraz 2.0, hvor hun vil blive jagtet af trænede mordere. Problemet er bare at Dee ikke har myrdet hendes stedsøster, og hun fik også en uretfærdig retssag, hun kan dog bare ikke gøre meget andet end at prøve på at overleve sin tid på Alcatraz 2.0. 
Jeg er på mange måder lidt fascineret af det her univers som forfatteren har skabt, men jeg er også vildt skræmt af det. Sådan som vores verden er i dag, så ville det virkelig ikke overraske mig, hvis det kunne blive en realitet en dag, for den lægger så tæt op af vores virkelighed. Det ville heller ikke overraske mig, hvis der var nogle der sad og håbede på at der kunne komme sådan et system. Det er det der skræmmer mig så meget, for det virkede på mange måder så realistisk. Det der fascinerer mig, er at jeg synes det vildt hvordan forfatteren har formået at skabe en så drabelig bog, men alligevel gøre den så komisk som den på mange måder også er. 
I mange af de situationer Dee ender i, kommer hun eller dem omkring hende med platte kommentarer, dårlige jokes eller fantastiske sammenligninger, så man ikke kan andet end at skråle af grin, selv hvis det er i en vildt drabelig situation, så tog jeg mig selv i flere gange at sidde og fnise eller skråle over et eller andet Dee har sagt eller tænkt. Så selvom den tager tunge og hårde emner, formår forfatteren virkelig at holde den i en munter tone, som også gør bogen det lettere at håndtere. 

Sproget i bogen er let, forståeligt og så følte jeg virkelig at siderne nærmest læste sig selv. Jeg vil vildt gerne lytte til bogen som lydbog en dag, for jeg kunne forestille mig nogle af replikkerne, eller observationerne fra Dee og de andre, ville være fantastiske at få læst op. Indholdsmæssigt vil jeg ikke anbefale bogen til under 15 årige men er man ikke så stærk i sin læsning i den alder, vil jeg sige at det lette sprog, vil gøre den godt til læsetræning. 
Forfatteren bruger et rigt billedsprog, som gør det let at leve sig ind i handlingen og forestille sig alt det der sker omkring Dee. Samtidig er forfatteren også vildt god til at få bragt alle de intense følelser de diverse karakterer i bogen føler frem, så at man nærmest selv sad og følte som de gjorde. 
Med det sagt, vil jeg også nævne at forfatteren har været fantastisk til at gøre alle, selv bipersonerne, levende, ægte og interessante. Jeg ville elske at få en bog fra hver eneste person jeg mødte i løbet af bogen, for de virkede alle så interessante, selv morderne. 
Alt i alt vil jeg sige, at bogen er velskrevet, medrivende og utroligt spændende. Jeg kan virkelig kun anbefale alle der elsker en god spændings roman, med en masse humor, at give den en chance, og så håber jeg i vil nyde den lige så meget som jeg gjorde! 









Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar