lørdag den 12. marts 2022

Anmeldereksemplar: Fjeldgænger.

Fjeldgænger.

Titel: Fjeldgænger. 

Forfatter: Julie Clausen. 

Forlaget: Turbine. 

Udgivet: 25/10-2019.

Antal sider: 237.

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget som overraskelse af forlaget,
så mange tak til dem! 


Fjeldgænger.

Rebekka har taget orlov fra religionsstudiet og skal være et halvt år i Aasiaat i Grønland.

”Det bliver så godt for dig,” siger Rebekkas mor, men hvad er det egentlig, hun er taget derop for? Det står mere og mere uklart for Rebekka, som dagene går i det gamle kristne hotel Gudhjem, hvor hun arbejder i receptionen og afholder bibelaftener. Samtidig begynder der at ske mystiske ting omkring hende. Den gamle dame Hanne mener, der er noget helt galt på hotellet, rengøringsdamen nægter at gøre rent på værelse 209, en ung mand dukker både op på hotellet og i Rebekkas drømme, og folk i byen snakker om fjeldgængeren Paalu, der er kommet ned fra fjeldet og nu leder efter et offer.

Rebekka forsøger at holde fast i sin kristne tro, men langsomt mister hun fornemmelsen for, hvad der er virkelighed, og hvad der er fantasi. Noget tyder på, at hendes fortid og alle de hemmeligheder, hun har efterladt hjemme i Danmark, er ved at indhente hende – med fatale konsekvenser til følge 



Denne bog er en jeg har haft liggende lige siden udgivelsesdatoen, men underligt nok bare aldrig fået læst. Jeg var så heldig at forlaget sendte mig den som en overraskelse, og jeg mindes at jeg faktisk rigtig gerne ville læse den, så det er lidt et mysterium for mig, hvorfor den ikke blev læst. 
Men nu er den læst, og sikke en nervepirrende og sorgfuld bog, jeg er altså stadig fan af Julie Clausens skrivestil, og vil virkelig gerne læse mere af forfatteren en dag.

Da jeg begyndte på bogen, var det sådan set ikke planen at læse særligt meget i den lige den aften, men inden jeg så mig om, så var der gået 3 timer, og så havde jeg vendt sidste side. Jeg fløj altså bare gennem den ene side efter den anden, og sad efterfølgende mundlam af overraskelse. 
Vi følger Rebekka som er rejst til Aasiaat i Grønland, hvor hun skal arbejde i et halvt år på et hotel som receptionist. Rebekka ved egentlig ikke rigtigt hvorfor hun er rejst så langt, eller hvad det skal gøre godt for, men hendes mor mener det vil være godt for hende. 
Ikke længe efter hendes ankomst begynder der at ske mystiske ting omkring hende, og hun hører en mystisk fortælling fra borgerne i byen, de taler alle om fjeldgængeren Paalu, der er kommet fra fjeldet og søger et nyt offer. 
En ung mand dukker op på hotellet og i Rebekkas drømme, og alt begynder at blive mere og mere uhyggeligt på hotellet, og Rebekka ved til sidst ikke helt hvad der er ægte eller drøm. 
I starten da jeg begyndte på bogen, vidste jeg ikke helt hvad jeg gik ind til, den blev bare mere og mere mystisk og sammen med Rebekka, kunne jeg ikke helt finde ud af hvad der var ægte eller drøm. Det forvirrede generelt bare en smule, men da jeg nåede til de sidste par kapitler, begyndte det hele at give mere mening for mig, og jeg forstod pludselig meningen med det meste. 
Vi følger som sagt Rebekka mens hun er i Aasiaat, men vi får også kapitler fra hvor hun er hjemme i Danmark, hvor hun møder Jesper. Vi får altså fortællingen der leder op til at hun vælger, at rejse til Aasiaat i et halvt år. 
Sammen med de små kapitler fra hendes tid før Aasiaat, begyndte jeg også at få en lidt bedre forståelse for hvad der skete, selvom jeg først fangede hele pointen til sidst. 
Bogen her tager emner op som sorg og tab, og hvad de to ting kan gøre ved en. Hvor hårdt et tab i visse situationer kan påvirke en. Forfatteren tager emnet op på en respektfuld måde, og en forståelig måde, hvor man som læser nemt, kan sætte sig ind i situationen og føle med personerne i bogen. 

Sproget i bogen er dejligt let, og som sagt følte jeg bare, at jeg fløj gennem bogen på ingen tid. Det helt bestemt en jeg vil sige, at selv den svagere læser vil kunne læse med i uden større problemer. Sproget kan dog godt være lidt mørkt til tider, og fuld af lidt sort humor. 
Dette er dog også en hård bog, og jeg må da indrømme at jeg tog mig selv i flere gange at holde vejret af spænding eller nervøsitet, samt mærke gåsehuden sprede sig over armene. Det en nervepirrende bog, men en velskrevet og medrivende en. 
Forfatteren er utroligt god til at bruge en masse detaljer til at beskrive alt, omgivelserne, personerne og deres handlinger samt følelser, var utroligt nemme at forestille sig og fornemme. Så det er endnu et stort plus for mig.
Vi møder en lille håndfuld personer i bogen ud over Rebekka, og jeg vil sige at forfatteren har været god til at få dem til at fremstå levende, ægte og fyldige. På intet tidspunkt følte jeg nogle af personerne blev flade eller irrelevante. 
Alt i alt vil jeg sige at dette var en hård og nervepirrende, men velskrevet bog, som jeg kun kan anbefale andre at give en chance. 









Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar