mandag den 28. marts 2022

Anmeldereksemplar: En magisk fortælling #1. - Magi og heltemod.

En magisk fortælling.

Titel: En magisk fortælling #1. - Magi og heltemod. 

Original titel: A Tale of Magic #1. - A Tale of Magic. 

Forfatter: Chris Colfer. 

Udgivet på dansk ved: Alvilda. 

Udgivet på dansk den: 26/10-2021. 

Antal sider: 448.

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget fra forlaget, 
så mange tak til dem!  




Magi & heltemod. 

I DET SYDLIGE KONGERIGE ER MAGI BANDLYST …

… og det er forbudt for kvinder at læse. Det har dog aldrig stoppet Brystal. 
Og da hun opdager en hemmelig bog på biblioteket, finder hun ud af, at hun er født med magiske evner. Hendes familie bliver rasende og sender hende bort til en opdragelsesanstalt. 
Heldigvis bliver hun befriet af den mystiske madame Weatherberry, som har en skjult skole, hvor hun underviser børn for at bevise overfor kongen, at magi ikke er en forbrydelse. 
Desværre er det ikke alle, der er enige …



"En Magisk fortælling" Er en bog jeg har haft mine øjne på siden den danske udgivelse, og nu har jeg endelig selv fået læst den, og sikke en bog. Fra første side af fangede den mig, og jeg var fanget lige til sidste side. Vores hovedperson Brystal har bestemt fået en plads i mit hjerte, og jeg glæder mig virkelig til hendes videre rejse i næste bog. 
For dette er bestemt en serie jeg skal have læst videre på, og gerne snart! 

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg som sagt med det samme fanget, og bare på første aften havde jeg læst de første 173 sider, og dagen efter fik jeg læst resten af bogen færdig. Det en tyk bog, men jeg kunne bare ikke stoppe med at læse, for jeg måtte bare vide hvordan Brystal ville klare den situation hun endte i. 
Som sagt handler bogen om 14-årige Brystal, og vi får derfor også kun hendes synsvinkel i bogen, hvilket jeg vil sige også var meget passende, for dette er hendes fortælling. 
Jeg faldt med det samme for Brystal, måske fordi hun havde samme passion for bøger som jeg har, og måske fordi hun er en skøn og omsorgsfuld pige. 
Brystal lever i et univers hvor kvinder er undertrykte. De må ikke læse, og visse uddannelser er forbudte for dem, faktisk går de på skoler hvor de lærer at være husmødre og hustruer, så de bliver faktisk ikke rigtigt uddannet. Dette lader dog ikke Brystal stoppe i at læse og elske bøger højere end noget andet. 
Brystals ene bror, smugler engang imellem bøger ind til hende, og dermed kan hun få lov til at læse, men da hendes bror bliver færdiguddannet, og dermed får travlt med det nye job kan han ikke længere hjælpe hende, hun må nu selv tage sagen i egen hånd. Hun finder ud af at et bibliotek søger hushjælp til rengøring, og det job tager hun straks, for så kan hun jo læse alt det hun vil efter lukketid når der ikke er nogle til at holde øje med hende. En dag finder hun dog en mystisk bog, som leder hende ind i et rum med bøger som er bandlyst, og her finder hun en magisk bog, der afslører at hun har magiske evner, endnu en ting der er forbudt i det sydlige kongerige. Ikke længe efter bliver hun afsløret i magibrug og læsning, og hun ender med at blive sendt på en opdragelsesanstalt for unge kvinder. 
Her starter hendes rejse med Madam Weatherberry. 
Brystal kommer ud på lidt af en rejse efter hun finder ud af, at hun har magiske kræfter, og det vender også hendes liv og hverdag på hovedet. Hun skal nu til at finde sig selv på ny, lære at håndtere sine kræfter og acceptere den nye side af sig selv, men det bliver ikke helt nemt. For ikke længe efter hun kommer til akademiet for magiske børn, bliver hun sendt ud på en ny og farefuld rejse. 

Som sådan sker der en masse i bogen her, men der er også en masse små pauser undervejs hvor tempoet er roligt og handlingen ikke virker overvældende. Specielt starter bogen roligt ud, og de første 200 sider er sådan set opbygning af universet hvor vi bliver præsenteret for karaktererne samt universet. Så den virker aldrig rodet eller overvældende, men derimod er det en bog man bare bliver grebet af og får svært ved at slippe når man først begynder på den. 
Sproget er let, forståeligt og et man bare flyver igennem, som sagt fløj jeg igennem bogen på ingen tid, og jeg tænker at det også har noget, at gøre med den spændende handling. Jeg tænker bestemt bogen her ville passe rigtig godt som højtlæsning til den yngre læser på omkring de 10+ år, men den passer bestemt også til den ældre læser, nu nød jeg den jo selv meget. 
Forfatteren bruger et rigt billedsprog, der gjorde det nemt at forestille sig det magiske univers, samt alle omgivelserne i det sydlige kongerige. Samt har forfatteren virkelig også formået at lægge en masse følelser i sin tekst, der gjorde det nemt at fornemme hvordan Brystal og de andre i bogen havde det. 
Vi møder jo også en del karakterer i bogen her, men jeg vil sige at forfatteren har været god til at gøre det nemt, at holde styr på dem alle sammen. Samtidig har han også formået at gøre alle sine bipersoner levende, ægte og fyldige, og jeg havde på intet tidspunkt svært ved at forestille mig dem. Så dette er endnu et plus, vi møder en masse fantastiske personer i løbet af bogen, som man ikke kan andet end at holde af. 
Så alt i alt, vil jeg sige at dette var en magisk læseoplevelse, og jeg kan ikke andet end at anbefale denne velskrevet bog til alle der elsker, fantasy, magi og oplevelser, at give den en chance! Og så håber jeg i vil synes lige så godt om den som jeg gjorde. 









Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar