torsdag den 15. september 2022

Anmeldelse: Den magiske boghandel #2. - Tilly og de forsvundne eventyr.

Den magiske boghandel. 

Titel: Den magiske boghandel #2. - Tilly og de forsvundne eventyr. 

Original titel: Pages & Co. #2. - The Lost Fairy Tails. 

Forfatter: Anna James. 

Udgivet på dansk ved: HarperCollins Nordic. 

Udgivet på dansk den: 14/06-2021. 

Antal sider: 397.

Antal stjerner: 5/5.  

De forsvundne eventyr. 

Tilly Pages fandt sin mor, som var fanget af Enoch Chalk i børnebogen Den lille prinsesse, men strabasserne er endnu ikke overstået for famillien Pages, samt Tillys nye ven Oskar. Underbiblioteket er blevet overtaget af Underwood, som har været forsvundet i et folkeeventyr sammen med hans søster, som stadigvæk er forsvundet. 
Underwood vil formane børn fra at bogvandre, og måske endda lukke helt ned for bogvandring. Til stor rædsel for Tilly og Oskar. 
Eventyr er farlige at bogvandre i, da det er mundtlige overleveringer og ikke som almindelige romaner med en fast handling.




Fornyeligt begyndte jeg på denne magiske serie "Den magiske boghandel" og nu har jeg endelig fået læst forsættelsen, og nøj hvor må jeg sige, at den bliver altså kun mere og mere fangende. 
Jeg kan næsten ikke vente til jeg får fat i tredje bog. 

I første bog fandt Tilly og Oskar, Tillys mor spærret inde i børnebogen "Den lille prinsesse" og opklarede mysteriet om hvor hun var blevet af, men ikke nok med det, fandt de også ud af at den ubehagelige Enoch Chalk var den skyldige og i virkeligheden en karakter fra en af arkivbøgerne. Inden de dog kunne fange ham, slap han væk. 
Denne fortsættelse fortsætter lidt fra hvor vi slap Tilly og Oskar i første bog. Nu er bogvandrene opsatte på at finde Enoch Chalk og stille ham til regnskab, men det går ikke helt så nemt som håbet på. Da der skal findes en ny overbibliotekar, dukker den mystiske Underwood op, som har været forsvundet gennem mange år i et folkeeventyr sammen med sin søster. 
Da han bliver valgt som overbibliotekar, ændre alt sig. Strammere regler kommer til, og Tilly og Oskar møder endnu mere modstand. - Ikke nok med det er der også problemer i eventyrerne, og de bliver farligere end nogensinde og bogvandre i. 
Da jeg begyndte på bogen, blev jeg med det samme fanget, og følte at jeg endnu engang fulgte Tilly og Oskar på sidelinjen gennem alle de strabadser de går gennem, det var trods alt heller ikke lang tid siden jeg slap den første bog. 
Hvor vi i første bog ikke med det samme blev hevet ind i bogvandrenes verden, men handlingen roligt byggede sig op, må jeg sige at handlingen gik hurtigt i gang i denne fortsættelse. Faktisk vil jeg sige, at tempoet var okay højst allerede fra start af. 
Tilly og Oskar skal i sin juleferie over og besøge Oskars familie i Paris, og her får Tilly smuglet en eventyr bog med sig. Her begynder hendes evner for bogvandring også at vise sig i en lidt anderledes form. Nu vil jeg selvfølgelig ikke spoile hele handlingen, men lad mig bare sige at det var interessant, og gjorde bestemt at jeg vendte siderne noget hurtigere. 
Den detalje der gjorde, at jeg i denne bog kunne give den alle 5 stjerner var, at vi bogvandre meget mere i denne fortsættelse, og vores viden inden for bogvandrenes historie udvider sig. Det var præcis hvad jeg havde håbet på, og jeg håber tredje bog fortsat udvikler sig i den retning. 

Sproget er endnu engang dejligt let, samt står der ikke voldsomt meget på siderne. Så sammen med den korte tekst, de finde illustrationer man finder og den spændende handling, læser bogen nærmest sig selv. 
Endnu engang har forfatteren brugt et rigt billedsprog, som gjorde det nemt for mig som læser, at leve sig ind fortællingen, og føle jeg nærmest selv var en del af den. 
I denne fortsættelse møder vi lidt nye personer, bl.a. Underwood, men også Oskars bedstemor og hendes veninde. Her vil jeg også rose forfatteren for sit gode arbejde med at gøre karaktererne livlige og interessante. Jeg kunne specielt godt lide Oskars bedstemor, hun var virkelig en skøn og varm kvinde. 
Alt i alt vil jeg generelt sige, at denne fortsættelse overgik virkelig sin etter, og jeg glæder mig virkelig til at læse videre på serien! 
Samtidig kan jeg også kun varmt anbefale alle bogelskere, samt fantasyelskere, at give denne serie en chance! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar