tirsdag den 20. september 2022

Anmeldereksemplar: Janes egen bro.

Jane. 

Titel: Janes egen bro. 

Original titel: A Bridge of Her Own

Forfatter: Carey Heywood. 

Udgivet på dansk ved: Palatium Books. 

Udgivet på dansk den: 26/06-2022.

Antal sider: Læst som e-bog.

Antal stjerner: 3/5. 

E-bogen er modtaget af forlaget,
så tak til dem! 


Janes egen bro. 

Det sværeste i livet er at vide, hvilke broer man skal krydse, og hvilke man skal brænde. Jane Martin synes, hun har regnet det hele ud. 
Hun er i gang med college, hvor hun virkelig får lov at udfolde sit kreative talent som tegner og maler. Hun har endelig fået hul på det sociale liv og har fået sig en særligt god veninde, Lacey. Jane er også blevet kærester med den populære Wyatt, der har en strålende fremtid foran sig. 
I sin jagt på det perfekte liv med den helt rigtige kæreste kommer Jane i løbet af college til at glemme, hvad der egentlig gør hende glad. 
Hun lægger sit kreative frirum i kunsten og mange andre sider af sin personlighed til side for at kunne passe ind i en mere klassisk rolle som medfølgende kommende hustru. 
Da forholdet til Wyatt ikke helt udvikler sig, som hun havde håbet på, bliver hun dybt ulykkelig og ved ikke, hvad hun skal stille op. 
Jane må i gang med det store arbejde at mærke efter, hvad hun egentlig vil med livet. 




"Janes egen bro" er en bog jeg har været meget spændt på at læse, og ikke bare på grund af, at den er skrevet af min yndlings romance forfatter Carey Heywood, men også fordi det her rent faktisk er forfatterens debut bog. 
Jeg var altså meget spændt på hvordan det hele startede ud for Heywoods karriere. 

Nu har jeg læst bogen, og på trods af at jeg kun har givet den 3 stjerner, vil jeg bestemt sige det var en god læseoplevelse! Man kan tydeligt mærke at dette er en debut bog, for der er da en del der godt kunne være arbejdet lidt mere på, men jeg vil nu også sige at man godt kunne mærke Heywoods potentiale inden for genren. 
Så var jeg ikke allerede fan af hendes bøger før, ville jeg bestemt være blevet nysgerrig på Heywoods andre bøger på grund af "Janes egen bro". 
I løbet af bogen følger vi primært Janes vinkel, men det virkede også som om vi til tider fik lidt tanker og oplevelser fra Lacey. Her kunne jeg godt have brugt en lidt tydligere markering for hvem vi præcist fulgte, for det blev lidt rodet til tider. 
Jane kunne jeg virkelig godt lide, også selv om hun frustrerede mig noget for skrækkeligt til tider, men hun virkede ægte og som en person man nemt kan relatere til og forstå. Hun er meget skrøbelig i starten, og så er hun ret nem at kontrollere, hvilket man må sige af Wyatt også udnytter. 
I løbet af bogen følger vi Jane og hendes forhold til Wyatt som starter på college. Allerede i starten mærkede man hvor giftig Wyatt er, og hvor hurtigt Jane bliver afhængig af ham. Forholdet var jeg ikke vild med på noget tidspunkt, men situationen og forholdet Jane bliver rodet ind i, var utroligt realistisk. For det er bestemt ikke ukendt, at man hører om forhold hvor den ene partner kontrollere og dominerer det hele, som Wyatt gør her. 
Det der dog gjorde bogen lidt tør efter min mening er, at der sker simpelhent for lidt i forhold til, hvor lang bogen er. Vi starter let ud i nutiden, hvor Jane støder ind i Wyatt hendes eks, og så bliver vi ellers smidt tilbage til dengang de startede sammen. Størstedelen af bogen fremviser deres giftige forhold, og hvordan hun er kommet frem til hvor hun er i nutiden, men der sker ikke voldsomt meget, og det gjorde lidt at bogen virkede langtrukken. 
Men ser vi bort fra den del, vil jeg sige at bogen alligevel var god, for den tager et seriøst og voldsomt emne op, som er vigtigt at snakke om, og forfatteren håndtere også emnet med respekt. Derfor fangede bogen også mig. 

Sproget er let, men teksten er generelt baseret meget på observationer, tanker og følelser, og der er ikke meget dialog, så til tider kunne læsningen godt føles lidt langsom.
Jeg vil dog rose forfatteren for sit skønne billedsprog der var rigt og medrivende. Heywood har altså allerede fra starten af sin karriere været utroligt dygtig til at beskrive og få læseren til at leve sig ind i handlingen. 
I løbet af bogen møder vi en del personer, men her vil jeg sige at det var nemt og overskueligt at holde styr på dem alle. Samt vil jeg også sige de virkede ægte og fyldige. Jane virker måske til tider tør og naiv, men alligevel var hun fyldig i form af, at hun virkede ægte, og som en kvinde jeg nemt kunne forestille mig i hendes sted. 
Alt i alt vil jeg altså sige, at trods den lidt lavere stjerne rating end jeg normalt har givet Heywoods bøger, så var det alligevel en god læseoplevelse, og det var fedt at se hvor hun startede. 
Så jeg kan bestemt anbefale jer, at give bogen en chance. 








E-bogen er tilsendt til anmeldelse af forlaget, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar