onsdag den 25. januar 2023

Anmeldereksemplar: Vintereventyret.

Vintereventyret. 

Titel: Vintereventyret. 

Original titel: The Christmas escape. 

Forfatter: Sarah Morgan. 

Udgivet på dansk ved: HarperCollins Nordic. 

Udgivet på dansk den: 01/11-2022.

Antal sider: 447.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 



Den perfekte juleferie eller?

Det skulle have været Christy Sullivans perfekte juleferie - en tur til Lapland med familien og hendes bedste ven, Alix. Men da hun pludselig står midt i en alvorlig ægteskabskrise, må hun i sin desperation prioritere at bruge en del af tiden alene med sin mand.. 

Løsningen er at bede Alix tage Christys lille datter med til Lapland og selv følge efter juledag. Der er intet, Alix ikke vil gøre for Christy. Men Christys bøn giver Alix søvnløse nætter. Hun ved, at der er noget galt, men for første gang nogensinde betror Christy sig ikke til hende.

Hemmeligheder optrævles og uventet romantik vokser under nordlyset, men kan Christy og Alix’ juleferie give dem modet til at kæmpe for de kærlighedsforhold, de virkelig ønsker, og redde deres dyrebare venskab?




"Vintereventyeret" Er den første bog jeg har læst af forfatteren Sarah Morgan, så jeg var meget spændt op til læsningen. 
Op til læsningen havde jeg allerede hørt en del godt om bogen, og dens evne til at fremkalde julestemningen, så jeg havde da lidt forventninger til den da jeg begyndte på bogen. 
Nu er den som sagt læst, og jeg må sige at den bestemt levede op til alle forventningerne! 

Da jeg begyndte på bogen, gik der ikke lang tid før jeg var fanget af handlingen og ikke mindst vores tre synsvinkler Christy, Alix og Robyn. 
I løbet af bogen skifter vi meget mellem de tre kvinder, dog var Alix og Christy vores primære hovedpersoner i løbet af bogen. Robyn virkede mere som en ekstra vinkel, som forklarede mere om det ødelagte bånd i familien, men det var bestemt nogle interessante kapitler fra hende af! Ville næsten have ønsket bogen var lidt længere og, at vi dermed fik lidt flere kapitler fra Robyn. 
Da Christy op til jul pludselig står i ægteskabsproblemer, må hun ændre alle sine planer for den perfekte jul i Lapland. 
Da hun mistænker sin mand for utroskab, tager hun den drastiske beslutning at ændre sin billet til Lapland, og i stedet sende datter med Alix til Lapland uden hende til at starte med, i håb om at et par voksendage kan redde hendes ægteskab. 
Alix vil gøre alt for Christy selvom deres venskab halter efter en gammel hændelse har skabt splid mellem dem. Så da Christy beder hende om at tage sin datter med til Lapland et par dage uden hende, træder hun til trods sin manglende viden inden for børnepasning. Hun tager dog afsted med mange bekymringer, for hun ved der er noget galt med Christy, men for første gang betror Christy sig ikke til sin bedste veninde. 

Dette er jo en julebog, og jeg må sige, at forfatteren virkelig har ramt plet med sine smukke beskrivelser af Laplands skønne natur præget af masser sne. Det skabte virkelig en fantastisk julestemning for mig som læser, og jeg kunne ikke andet end at få en behagelig følelse indeni. 
Men bogen indeholder jo også andet end jul, sne og hygge. Den rummer stærke emner som venskab, familie, misforståelser og kærlighed. 
Bogens handling centrer meget om Christy og Alix forhold til hinanden, og den splid der er opstået for 5 år siden. 
Jeg var meget fanget af deres stærke bånd til hinanden, for trods konflikterne så er de der stadig for hinanden. 
Alix er Christys modsætning med sin kølige og indelukkede personlighed. Hun lukker ikke andre end Christy ind bag facaden og mener ikke hun dur til andre forhold. I starten forstod jeg det ikke helt, men som vi fik mere viden om hendes opvækst og baggrund, begyndte jeg virkelig at forstå hende og båndet til Christy. Her vil jeg sige, at forfatteren virkelig har været grundig med sin karakteropbygning. 
Christy er en skøn kvinde, men også ret så konfliktsky, hvilket også er en af grundene til, at konflikten mellem hende og Alix formår at vokse sig så stor. 
Jeg var virkelig fanget af, at følge begge kvinderne og se hvordan de fik løst deres konflikter, samtidig med, at Christy fik styr på, hvorfor der ingen kontakt til Robyn havde været gennem de mange år. 
Generelt sker der lidt forskelligt i bogen, som virkelig fanger læserens opmærksomhed, og gør det svært at lægge bogen fra sig, når man virkelig kommer igang. 
Sproget er let, og med den medrivende handling, føltes der nærmest som om bogen læste sig selv. 
Samtidig var det nemt at leve sig ind i handlingen, da forfatteren bruger et detaljeret billedsprog, som gjorde det nemt at forestille sig selv i de magiske omgivelser i Lapland. Generelt har forfatteren været godt til at beskrive alt fra omgivelserne til, hvordan personerne så ud og agerede i forhold til hinanden. 
Generelt vil jeg sige, at dette var en fantastisk læseoplevelse og en velskrevet bog. Jeg skal bestemt læse mere af Sarah Morgan en dag. 
Sidst og ikke mindst, vil jeg lige sige, at jeg varmt kan anbefale bogen her, også uden for juleperioden, for den er meget mere end bare en julebog. 















Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar