torsdag den 12. januar 2023

Uopfordret anmeldereksemplar: The Inheritance Games.

The inheritance games. 

Titel: The Inheritance Games #1. - Arvingerne. 

Original titel: The Inheritance Game #1. 

Forfatter: Jennifer Lynn Barnes. 

Udgivet på dansk ved: Gutkind. 

Udgivet på dansk den: 

Antal sider: 398. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Arvingerne. 

Alting ændrer sig for Avery Grambs, da milliardæren Tobias Hawthorne dør og efterlader hele sin formue til hende. 
Det mystiske er blot, at Avery aldrig har hørt om Hawthorne og ikke aner, hvem han er. 
Betingelsen for at få de mange penge er, at Avery flytter ind i milliardærens hjem, det prægtige Hawthorne House. Her bor også Hawthornes fire børnebørn, som naturligvis havde forventet, at arven ville tilfalde dem. 
Præcis som Avery aldrig har hørt om Hawthorne, har hans familie aldrig hørt om hende, og dermed starter det gådefulde spil i et hus fyldt med hemmeligheder og med døden som indsats.





Tilbage omkring sommer opdagede jeg at forlaget ville udgive denne serie på dansk, og allerede der vidste jeg bare, at den måtte jeg læse. 
Så da jeg pludselig modtog en pakke med de to første bøger i serien, som overraskelse af forlaget, var jeg helt oppe og køre.
Nu har jeg så fået læst første bog, og jeg har så mange spørgsmål. En ting jeg dog med det samme kan konkludere er, at jeg er fan og skal helt bestemt læse videre på serien, og det kan kun gå for langsomt! 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg fuld af forventninger og spænding. Allerede et par sider inde, var jeg fanget og kunne næsten ikke slippe bogen igen. For allerede i starten begynder alle spørgsmålene at poppe op. 
Avery Grambs er en helt almindelig pige, som knokler for at få gode karakterer og muligheden for et stipendium, så hun kan få en uddannelse der kan sikre hende fremtidigt økonomisk. Hvert fald lige indtil alt ændre sig, da hun bliver arving til milliardæren Tobias Hawthorne. 
Da Hawthorne efterlader hende hele sin formue, ændre alt sig for hende, for hun kender ikke manden, hun har aldrig hørt om ham eller mødt ham, men alligevel har han efterladt hele sin formue til hende, og ikke sin egen familie. 
Betingelsen for at arve er at hun skal bo i Hawthorne House i et år. Her bor Hawthornes børnebørn, børn og deres partnere også, og de er bestemt ikke glade for udfaldet. 
For som Avery, kender de heller ikke hende. Hvorfor har Tobias Hawthorne efterladt alt til en fremmed, stedet for sine egne? 

Jeg blev som sagt fanget af bogens handling med det samme, da jeg begyndte. Vi bliver hurtigt præsenteret for Avery, og der går heller ikke lang tid før hun bliver indblandet i Hawthorne familiens sager. Så vi skal ikke vente længe på alt mystikken, for allerede fra start af begynder der at poppe spørgsmål op for læseren. 
Avery er en interessant pige. Hun er utroligt intelligent, stille og rolig, samt en omsorgsfuld person. Udadvendt virker hun lidt hård og kølig, men inderst inde er hun ret så blød og omsorgsfuld, specielt over for sin søster Libby. I starten er Avery meget benægtende over for hele situationen, men overgiver sig egentlig ret hurtigt til det faktum at hun nu er milliardær, og ikke længere en fattig pige der skal kæmpe hårdt for en stabil fremtid. Dog er hun påpasselig og spørgende gennem hele bogen, for efter hun flytter ind i Hawthorne House, dukker mysterierne op over alt. For Tobias har sat gang i et spil for hende og børnebørnene. 
Som sådan er det ikke fordi der sker voldsomt meget i bogen, men alle mysterierne og spørgsmålene gør, at man føler der hele tiden er gang i noget, dog uden at det bliver for meget og overvældende. Her vil jeg sige at forfatteren har en god balance i tempoet og handlingen. 

Sproget er let, og med den medrivende handling føles det nærmest som om bogen læser sig selv. 
Forfatteren bruger et rigt billedsprog, som gør det let at forestille sig alt hvad der sker, og omgivelserne. Jeg havde utroligt nemt ved at forestille mig Hawthorne House, med alle dets hemmelige tunneler og gange, samt de utroligt mange forskellige rum.
Samtidig er forfatteren også utroligt god til at give sine personer liv og energi, så de føltes fyldige og ægte. Jeg havde nemt ved at forestille mig dem alle, og få et godt billede af hvem de hver især var. En af mine favoritter ud over Avery, var helt klart Alexsander, den yngste bror. Han var ikke voldsomt meget inde i billedet, men der var noget ved ham der prikkede til min nysgerrighed. 
Alt i alt vil jeg sige at denne første bog i serien er utroligt godt skrevet, og har virkelig fanget mig. Jeg kan kun varmt anbefale bogen til andre læsere, som elsker mysterier, gåder og drama, at give den en chance! Og så håber jeg i vil nyde den, ligeså meget som jeg gjorde. 











Bogen er tilsendt af forlaget som overraskelse med henblik på anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar