søndag den 1. januar 2023

Gave/Anmeldelse: Mellem træernes grene.

Mellem træernes grene. 

Titel: Mellem træernes grene. 

Forfatter: Eva Munk.

Forlaget: Calibat. 

Udgivet: 13/09-2020.

Antal sider: 132. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget som gave
af forfatteren, så tak til Eva Munk!  

Sorg og identitet.

Engang var vinter min yndlingsårstid, men så ændrede
det sig. Fnug for fnug.
Dengang skøjtede vi altid. Vinden rev i håret på vej
hen over isen. Vi kæmpede os gennem den dybe sne om
eftermiddagen, hjem til varm kakao.
Det var før.
Før Mathias forsvandt i skoven, og verden ændrede
sig for altid.

Nu er jeg på vej efter ham. Snart går jeg ind i skoven.
Jeg ved ikke, om han stadig er derinde, men jeg bliver
nødt til at prøve at finde ham. Han har måske brug for
min hjælp til at finde hjem igen.
Mørket kravler ind under huden, da grenene fletter
sig sammen bag mig.
Skoven er mørk og kold, og jeg er helt alene. Men
pludselig hører jeg lyden af en gren, der knækker i
skovbunden …



"Mellem træernes grene" er en bog jeg har været nysgerrig på lige siden den udkom, men af ukendte grunde, har jeg bare først nu fået læst den, og sikke en bog!
Det her er en bog om tab og sorg, som er hård, smuk og utroligt rørende. Dette er forfatterens debut bog, men det er slet ikke til at mærke, den er velskrevet og jeg kan kun varmt anbefale den. 

Da jeg begyndte på bogen, havde jeg en del forventninger, da jeg tidligere har været ret vild med forfatterens bøger. Jeg vidste dog ikke helt hvad jeg gik ind til, udover at den skulle være hård og følelsesmæssig, hvilket jeg bestemt også må sige at den var. 
Det en kort bog, og det ikke fordi der står vildt meget på siderne, men teksten er utroligt følelsesmæssig, og man kan næsten ikke andet end at blive lidt påvirket af alle de hårde følelser som vores hovedperson går gennem. 
Vi følger en ung pige, som har svært ved at realisere tabet af sin bror Mathias, og som hænger meget fast i minderne for, at holde de svære sandheder på afstand. Sorg og tab er noget de fleste af os kan sætte os ind i og forstå, men det kan alligevel være ret svært nogle gange, at beskrive den smerte og tomhed der kommer med tabet af en elsket person. Her vil jeg dog sige, at Eva Munk, virkelig har formået på en smuk og rørende måde, at fremvise hvordan tab og sorg kan påvirke en. 
Jeg må sige, at Eva har virkelig en evne til at fremvise stærke følelser med meget få ord, og jeg er virkelig imponeret. Endnu engang har jeg nemlig været gennem det helt store spektrum af følelser, mens jeg læste Evas bog, hvilket siger meget, når bogen ikke er længere, og når der står så lidt. 
Jeg kan ikke sige så meget andet, end at bogen er velskrevet, og fremviser på en hård men smuk måde hvordan vi alle kan blive påvirket af tab og sorg. 
Tak Eva Munk, for altid at skrive smukke, hårde og relevante bøger, som man ikke kan andet end at blive påvirket af. 




Bogen er modtaget som gave af forfatteren, men er anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar