tirsdag den 8. august 2023

Anmeldereksemplar: Legendens Ridder #3. - Kongens hemmelighed.

Legendens Ridder. 

Titel: Legendens Ridder #3. - Kongens hemmelighed. 

Forfatter: Jeanette Sigtenborg. 

Forlaget: Straarup & Co. 

Udgivet: 01/06-2023

Antal sider: 322. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Kongens hemmelighed. 

Kraften fyldte hver en afkrog af mig. Den var ren og ældre end verden selv, og for første gang, siden jeg havde forladt mit hjem, fordampede al min usikkerhed om Legenden og mig selv. 

Fredsmødet nærmer sig, og alt imens Elena prøver at få sin bror ud af fjendens kongestad, strammer kong Lukas grebet om byen. Oprør lurer i gaderne, og den kongelige garde er på sporet af dem. Samtidig hjemsøges Elena af skræmmende drømme om legendens sværd og en hvid bjørn. 
Med livet som indsats beslutter hun sig for at finde ud af mere om Legenden om den hætteklædte ridder, for måske er det nøglen til at stoppe krigen?




Tilbage i 2021 begyndte jeg på denne spændende serie om Elena, som drager ud på en farefuld rejse i håb om at kunne bidrage til krigen og hjælpe sit land med at vinde. 
Nu i 2023 har jeg endelig fået fingrene i tredje og afsluttende bind, som jeg må sige, virkelig formåede at fange mig og samle alle de små løse ender, og give en super fin slutning på serien! 

Da jeg begyndte på bogen sad jeg med en del forventninger, og stort håb om at høre mere om legenden som bogen jo drejer sig meget om. 
Samtidig var jeg jo virkelig også bare spændt på hvordan krigen ville ende, og om Elena ville stå på den sejrende side! 
Anden bog sluttede jo noget intenst med af hun fik befriet sin bror fra fjenden, nu skal hun så også bare finde en måde at få ham ud af kongestaden, uden at blive opdaget, og samtidig nå tilbage inden fredsmødet begynder. 
Alt dette er ikke nemt da Kong Lukas begynder at stramme grebet om byen. De må skjule sig i håb om ikke at blive fundet, hvilket ikke er nemt da den kongelige garde er på sporet af dem. 
Oven i det, så slås Elena også med uhyggelige drømme om legendens sværd, en hvid bjørn og ubehagelige fremtidsmuligheder. 
Kan hun mon stoppe krigen? Eller hvad sker der i fremtiden? 

Generelt sad jeg jo med en del spørgsmål, som jeg håbede på at få svar på i denne del. Såsom hvor stammer den her legende mere præcist fra? Hvorfor er Kong Lukas som han er? Hvem vinder krigen? Kommer de ud af kongestaden, eller bliver de fanget? Og hvad er kongens hemmelighed?! 
Mange spørgsmål, som heldigvis blev besvaret super fint underlæsningen, med en medrivende handling som man, som læser bare ikke kunne slippe. 
Jeg var sådan set også ret spændt på hvordan Elena videre ville klare presset fra Legendens sværd, og presset der lægger på hende for at finde en løsning på krigen. Men egentlig var jeg også bare spændt på hvordan hun videre ville udvikle sig gennem bogen mere personligt. I løbet af hele serien vil jeg sige, at Elena virkelig gennemgår en fin karakterudvikling, som jeg som læser virkelig kunne nyde at følge!
Med andre ord var jeg altså virkelig fanget, og kunne næsten ikke slippe bogen før jeg blev færdig og fik svar på alle mine spørgsmål. 
Sproget er også fortsat dejlig let, og med den super intense handling her i slutningen af serien, spurter man virkelig gennem bogen på ingen tid!
Samtidig er jeg også fortsat imponeret over mængden af detaljer, som gjorde det let at leve sig helt ind i handlingen og nærmest føle man stod på slagmarken med Elena og de andre synsvinkler vi kommer tæt på i løbet af bogen. Samtidig må jeg altså også lige rose forfatteren for at have gjorde de forskellige synsvinkler, udover Elenas, utroligt fyldige, mystiske og medrivende at følge! 
Alt i alt vil jeg sige det var en super fin og medrivende slutning på serien, og generelt en serie jeg kun varmt kan anbefale til alle fantasy elskere, og specielt dem der nyder et middelalder miljø, med en stærk kvindelig hovedperson!












Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar