lørdag den 5. august 2023

Anmeldereksemplar: Stjernetågen #1. - Når stjerner falder.

Stjernetågen. 

Titel: Stjernetågen #1. - Når stjerner falder. 

Forfatter: K. L. Berger. 

Forlaget: HiReader. 

Udgivet: 15/09-2022.

Antal sider: 376.

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget og forfatteren, 
så tak til dem! 


Når stjerner falder. 

De døde flød i gaderne.
Det var en helt almindelig torsdag i marts.
Og så alligevel ikke. Det var dén torsdag, det hele begyndte. Dér det hele endte. Afhængig af ens personlige filosofi selvfølgelig. Du kan mene hvad du vil - se glasset som halvt fyldt eller halvt tomt. I hvert fald var det dén dag, alt forandrede sig for mig og resten af menneskeheden. Det af den, der var tilbage, i det mindste.
Mit navn er SW-9935-9834. Du kan også kalde mig Grace Halley, hvis du vil. Jeg reagerer på begge.
Dette er min historie. Nej, stryg det. Det er hele menneskehedens historie. For hvis ikke jeg kan være helten i min egen historie, kan jeg i det mindste være skurken i andres ...

I en dystopisk fremtid har de himmelske Stjerner har levet iblandt os i snart ti år. De har testet vores værdi, vores evne til at overleve og om vi overhovedet fortjener at blive flyttet til en ny planet med en ny fremtid. I år er vores sidste håb. I år er vores sidste chance for at bevise, at vi er arbejdet værd. Vil dette langt om længe blive året hvor vi beviser vores værd? Eller er mennesket dømt til undergang?




"Når Stjerner Falder" Udkom for snart et år siden, og jeg har haft mine øjne på den i al den tid. Af en mystisk grund har jeg simpelhen bare ikke fået læst den før nu. 
Nu hvor jeg har læst den, må jeg også sige at jeg virkelig forstår, hvorfor alle jeg har hørt fra elsker den. 
Fra start til slut er den medrivende, mystisk og slet ikke til at slippe. Selv her en uges tid efter at have læst den, og jeg skriver på denne anmeldelse, kan mine tanker slet ikke slippe universet og dets karakterer. 
Jeg venter spændt og virkelig utålmodigt på at den anden bog udkommer her til efteråret i 2023. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg egentlig ikke i det vilde læsehumør, men bare efter de første par kapitler var jeg solgt, og jeg stoppede faktisk ikke med at læse før sidste side var vendt. Jeg tror sammenlagt at jeg brugte mellem 5-6 timer på bogen her, og så var sidste side vendt, for jeg måtte bare vide hvordan første bog sluttede. 
SW-9935-9834 er Grace Halley's officielle navn. Grace lever i en fremtid, hvor stjernerne har levet blandt folket i snart 10 år. I løbet af de 10 år har de testet menneskernes værdi og evne til at overleve, for at finde ud af om de fortjener at blive flyttet til en ny planet med et miljø, hvor de kan overleve. I år er deres sidste chance for, at bevise at de er arbejdet værd, eller om menneskerne er dømt til undergang, på deres egen planet som hurtigere og hurtigere bliver ubeboelig.

Jeg må erkende at jeg læser faktisk ikke meget dystopisk fantasy, hvilket egentlig også var en del af bogen som fangede min nysgerrighed. Det lød virkelig interessant, at den verden vi kender i dag, mange år frem i fremtiden skulle være så hårdt ramt af vores dårlige livsstil, og at mennesket nu søger mulighed for at flygte til en anden planet. I dag hører vi jo meget om, hvordan miljøerne forandres, og hvordan vores planet lider af vores levestil, så man kan jo egentlig lidt kalde bogen her et skrækscenarie, men med et twist af fantasy. 
Stjernerne var en del af bogen som virkelig gjorde mig nysgerrig, og satte gang i en masse spørgsmål. Hvem er de? Hvor kommer de fra? Hvad vil de på jorden? Hvorfor handler de som de gør? osv. 
For hvis de ønskede at hjælpe, hvorfor skal menneskerne så testes? Hvorfor ikke bare hjælpe? 
Grace vælger jo at deltage i de her test, fordi hun har et mål og en hun ønsker at redde. Her bliver hun kastet ud i en simulation, som skal teste hende og mange andre i Stjernernes miljø. Her skal de bevise at de kan overleve, og klare nogle bestemte oplevelser. 
Og hold da helt fast et ubehageligt miljø. Jeg vil ikke spoile for meget, men det var ret heftigt, og der er mange mystiske dyrearter og planter som man skal være opmærksom på. 
Her vil jeg virkelig rose forfatteren for sin evne til at gøre det hele spændende, detaljeret, mystisk og anderledes. Med det detaljerede billedsprog, havde jeg virkelig nemt ved, at leve mig ind i handlingen og universet og føle, at jeg fulgte Grace på sidelinjen. 
Og så er der Grace. Hun er en virkelig interessant pige at følge. Hun er omsorgsfuld og stærk. Hun gør alt hvad hun kan for at redde dem hun elsker og beskytte dem, også selvom det sætter hende i fare. Samtidig er der også noget mystisk over hende og hendes opvækst. Det en detalje jeg er spændt på at høre mere om i næste bog. 
Alt i alt vil jeg sige at forfatteren virkelig har formået at skrive en velskrevet bog, med et velopbygget univers som man slet ikke kan få nok af. 

Sproget er let, og med den spændende handling flyver man gennem bogen på ingen tid. Samtidig er teksten også tilpas stor, og der står ikke voldsomt meget på siderne, hvilket også er med til man kommer det hurtigere gennem bogen. 
I løbet af bogen møder vi også en håndfuld personer, en håndfuld som er virkelig interessante, og vækkede min nysgerrighed som læser. Specielt sådan en som JJ gjorde mig nysgerrig. Hans personlighed satte gang i en masse spørgsmål, som vi også får lidt svar på, men jeg er sikker på der gemmer sig flere til os i næste bog. 
Forfatteren har virkelig klaret sig godt med at gøre sine karakterer interessante og fyldige, og jeg glæder mig til at møde flere af dem i næste bog. 
Så alt i alt er dette en fantastisk bog, og jeg kan kun varmt anbefale bogen til læsere som interessere sig for dystopi og fantasy, at give den en chance! 









Bogen er tilsendt af forlaget og forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og  holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar