fredag den 10. april 2020

Anmeldereksemplar: En dygtig havfrue.

Havfruer.

Titel: En dygtig havfrue. 

Forfatter: Sanne Munk Jensen. 

Forlaget: Gyldendal. 

Udgivet: 21/02-2019.

Antal sider: 158.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så tak til dem! 

Havfruesvømning. 

Stephanie har kun én ting i hovedet: at blive den dygtigste havfrue på holdet, så hendes svømmelærer Tarek endelig får øjnene op for hende.

Men hvor langt vil hun gå for at få det, hun drømmer om?

Jeg ved ikke, hvad jeg skulle med en bedsteveninde. Eller hvad de skulle med mig. Jeg ved det simpelthen ikke.
Jeg ved, at far kan lide mig, hvis jeg ikke brokker mig eller beder om noget, og hvis jeg ikke græder eller hidser mig op eller minder om mor.
Og jeg ved, at mor kan lide mig, når jeg minder hende om hende selv. Når jeg vil de samme ting, som hun vil, eller ville engang. Te og pizza og skøjter og tøsesnak. Den slags. Og når jeg er tynd. Hun kan bedst lide mig, når jeg er tynd.
Tarek kan godt lide mig, når jeg er en dygtig havfrue. Jeg kan se det på den måde, han kigger på mig på. Det er noget med hele hans ansigt, der stråler, og noget med hans blik og med måden, han ryster på hovedet på, som om han synes, jeg bare er helt utrolig.
Når han kigger sådan på mig, er det det bedste, jeg ved.
 


Dette var en bog jeg var ret spændt på at gå igang med, især fordi den jo ikke helt lægger i min aldersgrænse, den vil nok mest være til de yngre læsere, selv om jeg faktisk vil mene der er noget i den der også ville kunne egne sig til unge, ældre og forældre, for den indeholder på lidt forskelligt som vi alle vil kunne lærer af ligemeget alder. 
Og jeg må sige, det var nu en ret spændende bog, og jeg var igennem den på 2-3 timer, men det er jo også en ret kort bog.

Stephanie går til havfruesvømning, og det eneste der er vigtigt for hende er at være en dygtig havfrue, den bedste, for så kan det være hendes træner Tarik lægger mærke til hende. 
Veninder har hun ikke rigtigt nogle af, og ved heller ikke rigtigt hvordan det fungere, så da en af pigerne på holdet prøver, bliver hun virkelig mistænksom over for hende, og gør nogle helt forkerte ting. 
Men Stephanie kommer også fra en skilsmisse familie, hvor forældrene ofte skændes, og ofte blander hende inde i skænderierne, nogle skænderier en 13 årig bestemt ikke skal blandes ind i. 
Men Stephanie har også opfattelsen af at hvis hun vil have noget, så må hun gøre alt hvad hun kan for at få det, også selv om det er forkert af hende. 
Jeg blev ret overrasket flere gange over hvor langt hun gik for at få hvad hun ville have, at hun løj og stjal, og jeg blev egentlig også lidt overrasket over hvor langt ud hun kom før hun lærte af sine fejl og endelige sagde fra over for sine forældre. 
Jeg sad flere gange og havde bare lyst til at råbe af hende og sige hvor forkert det var hende, men jeg havde egentlig også bare lidt ondt af hende, for hun har det altså ikke let. 

Jeg vil sige bogen er rigtig godt skrevet, og det ville desværre ikke overraske mig hvis der sidder mange unge piger, eller drenge der har det som Stephanie her, og jeg vil sige at denne bog måske godt kunne være med til at hjælpe dem. 
Men jeg tænker faktisk det nok ikke er kun børn og unge der sidder og kan have det sådan her, jeg tror også der sidder voksne som kunne lærer noget af bogen her. Måske nogle forældre der kunne lærer noget af hvordan deres børn måske har det. 
Jeg vil hvert fald sige at Sanne har virkelig været tydeligt i sit sprog, kommet ud med et budskab. Og så hun altså bare super dygtig til at gøre sit sprog og sine karakterer fyldige og spændende. 
Jeg vil helt sikkert sige jeg kan godt anbefale denne bog til jer læsere der ude, og så glæder jeg mig til endnu mere fra denne forfatter af. 


Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar