mandag den 13. april 2020

Anmeldereksemplar: Sprækken til Luscuro #2 - Elementsygen.

Luscuro. 

Titel: Sprækken til Luscuro #2 - Elementsygen.

Forfatter: Julie Midtgaard.

Forlaget: Tellerup. 

Udgivet: 16/04-2020. 

Antal sider: 416. 

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlag og forfatteren, 
så mange tak til dem! 



Elementsygen. 

”Nøks?” Min puls hamrer i ørerne.
Hun bevæger sig svagt og klynker. ”Brænder ... overalt. Ild ...”
Hendes hånd er ujævn. Jeg ser ned. Håndryggen er ét stort sår.
Røde brandvabler bobler frem på hendes kinder, og hun slår om sig for at slukke flammerne der ikke findes.

En mystisk sygdom rammer Luscuro. Der ser ikke ud til at være en kur, og elementkræfterne hjælper ikke – tværtimod!
Samtidig nærmer placeringen sig; ceremonien der skal afgøre hvor Gry og de andre andetårsaspiranter skal i lære. De fleste sendes til deres respektive siksterbyer, men Grys navn lander et andet, meget farligere sted. Skal hun følge Gudindens vilje? Eller endnu værre, afslå?
En hemmelighedsfuld del af Luscuro åbner sig langsomt mens dronning Sora vinder støtte fra utænkelig hånd ...


Så har jeg endelig fået læst denne fortsættelse! Og hvor må jeg sige den levede op til alle forventninger og meget mere, den er helt sikkert sin forgænger værdig, og nu venter jeg bare spændt på den tredje bog!
Julie Midtgaard har virkelig formået at overraske mig og give mig endnu en fantastisk læseoplevelse!

Gry har nu været i Luscuro i et stykke tid, og har vænnet sig til Notio. Hun skal snart i lærer i en af siksterbyerne og lærer mere om sit element. 
Men en dag rammer en mystisk sygdom Luscuro, deres elementkræfter vender sig imod dem og de har ingen kur imod det.
Gry har ikke lyst til at skulle i lærer da det er et sted ingen sikster har været i mange år, men det er måske stedet hvor de kan finde en kur imod sygdommen, så hun tager afsted, og det bliver starten på en ny rejse for Gry. 

Da jeg begyndte på denne spændende fortsættelse gik der ikke lang til før jeg faldt tilbage i universet og bare nød at følge Gry og hendes nye eventyrer. Jeg havde svært ved at slippe bogen, for den starter bestemt ikke rolig ud, for allerede fra første kapitel spreder Elementsygen sig.
Denne anden bog handler meget om den her mystiske elementsyge der spreder sig, og hvordan Gry skal finde en kur imod den, men der sker altså også mere i løbet af bogen.
Gry kommer ud på lidt af en spændende rejse, hvor hun møder nye arter, et folk siksterne ikke har mødt i lang tid, nye fjender og nye venskaber, og hvor må jeg sige det var en fornøjelse at følge Gry igennem det hele.
Jeg er stadig lige så imponeret over Julie's univers, og hvordan hun har skabt sit eget spændende og unikke univers, for trods der er små kendetegn fra andre fantasy verdener, så vil jeg nu alligevel sige at Luscuro er sit helt eget, og noget så unikt.
Gry er stadig en karakter jeg er meget fanget af. I min anmeldelse af første bog nævnte jeg at hun ikke var perfekt, og det er hun stadig ikke, men jeg kan tydeligt mærke en forskel på hende fra første bog til anden bog, jeg føler lidt hun hvilede mere i sig selv efter at have fundet sit element, og hun vokser virkelig jo mere hun bliver udsat for. Jeg glæder mig til at følge hende endnu engang i tredje bog, og især med den opdagelse i slutningen af denne fortsættelse for hold da op en opdagelse! Julie formår virkelig at overraske mig gentagende gange i løbet af denne fortsættelse!

Sproget i bogen er dejlig let, forståeligt og levende, jeg følte ingen problemer med at følge med, og det tog mig bestemt ikke lang tid bare at falde tilbage i universet og nyde fortællingen.
Julie er fortsat dygtig til at beskrive, og detaljere alt. Jeg havde ingen problemer med at forstille mig de nye dyrearter vi støder på i løbet af bogen grundet de finde detaljerede beskrivelser af dem undevejs. Men hun er også fortsat god til at beskrive omgivelser og handlinger, jeg kunne fortsat forstille mig alt der skete.
Og så er der karakterene som er komplette og hele, ingen faldt i et med tapetet og havde alle hver deres historier, både hovedpersonerne og bipersonerne, de var alle skønne at møde, og jeg glæder mig til at forhåbentligt at møde en del af dem i tredje bog også.
Dette er altså endnu en bog jeg bare kun kan anbefale jer at læse, og hvis i endnu ikke har læst etteren, så synes jeg altså i skal se at komme igang, og så håber jeg bare på i vil nyde dette univers ligeså meget som jeg gjorde!


Bogen er tilsendt af forfatter og forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar