onsdag den 29. april 2020

Anmeldereksemplar: Franz.

Franz. 

Titel: Franz. 

Forfatter: Mikkel Wendelboe.

Forlaget: Brændpunkt. 

Udgivet: 13/03-2020. 

Antal sider: 355.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget af forfatteren og forlaget,
så mange tak til dem! 


Max & Franz.

Geoffrey Chaucer var et skvat og Leonardo da Vinci en overvurderet hegnsmaler. Gamle Franz kan recitere Shakespeare, udlufte bremser og spille en habil sonate på blokfløjte. Det hele bedre end de fleste og på den halve tid. Han kan fortælle 1000 eventyr, endnu flere løgne og er Messias selv, når det kommer til fuldemandskvad. Han kender alle dambrug på denne side af Ejderen, kan rydde et skumdiskotek på en time og skyder fornuftigt med både seksløber, Stinger-missiler og slangebøsse. Så hvis du er i tvivl om, hvad Franz kan gøre for dig, så spørg hellere dig selv, hvad du kan gøre for Franz? Eller hvad vi kan gøre for hinanden? Er du klar, min dreng, til at tage en svingom?

Da den 14-årige enspænder, Max, en dag får en kat af sine forældre, ændres
hans liv. Franz er nemlig ikke som nogen anden kat, og snart er Max viklet dybt
ind i de mystiske og vanvittige ting, der omgiver katten. En situation der
rykker ved hans virkelighed og alt, han nogensinde har lært. Inden længe er Max
kastet ud i et skørt eventyr, der leger med de mægtigste kræfter i universet,
imens han samtidig forsøger at holde styr på alle kattens vanvittige lektioner
om livet, om verdensordenen, og om hvordan man bedst spiser grillmad. En ældgammel fejde, farverige fjender og en småpsykotisk storesøster er alle ingredienser i, hvad der hurtigt bliver starten på en historie, verden aldrig har set magen
til.
 




Jeg har nu fået læst - Franz. - Og sikke en bog! Det var noget af en læseoplevelse, og en læseoplevelse jeg har svært ved at sætte ord på, men speciel det var den. Dette er helt klart en bog jeg ikke kan sammenligne med noget andet jeg har læst før, den var bestemt unik, men den var også underholdende.
Dette er også første bog jeg læser af denne forfatter, men det helt sikkert ikke den sidste, jeg skal da helt klart have læst noget mere af ham, for jeg vil sige hans skrivestil fangede mig nu en del.
Men dette er også en bog som jeg vil sige er for den mere trænede læser, for man skal godt nok kunne holde tungen lige i munden for at finde hoved og hale i bogen her, og det må jeg indrømme var lidt svært. Der er nok også lidt jeg har misset under læsningen, men det tænker jeg måske er nogle detaljer jeg vil opleve nå jeg genlæser bogen en dag, for genlæses, det skal den helt sikkert en dag.
Franz er en speciel bog, og jeg må indrømme den er svær at forklare hvad den mere præcist handler om, for der sker konstant noget, og jeg vil måske mene at der sker lidt for meget til tider.
Men kort fortalt handler den meget om hvordan man ser verdenen, både på godt og ondt og hvordan vi reagere på det, men også meget om moral og etik, hvad der er rigtigt og forkert.

Franz er en speciel kat, for han kan tale, drikke og han ryger, men han er også ualmindeligt klog, og kommer med den ene lange smøre efter den anden og ret så ofte er det en nedsættende smøre, men også nogle der til tider virker forvirrende, jeg tabte hvert fald tråden et par gange. Og jeg vil sige der kunne nok godt være skåret en smule ned på de lange sætninger, for det var da helt til at blive forpustet af til tider.
Men det var nu også med til at gøre ham til Franz.
Max kommer ud på lidt af nogle eventyrer med Franz, både farlige men også nogle lærerige. Og da hans søster Sara finder ud af de kan rejse i tiden så tvinger hun dem til at tage hende med.
Sara er Max storesøster, og hvor må jeg indrømme jeg var ret træt af hende til tider, hun er opmærksomhedskrævende, højtråbende og bestemt ingen pæn pige i sit sprog. Hun kunne ærligtalt bare godt blive lidt for meget til tider.

Sproget i bogen er ikke det jeg vil kalde det letteste, som jeg skrev tidligere er det nok for den lidt mere trænede læser, for selv jeg som læser rigtig meget blev selv jeg tabt på vejen et par gange. Men når jeg først rigtigt kom igang, så nød jeg virkelig også bogen og de her eventyrer som vi kommer ud på med Max og Franz.
I starten havde jeg lidt svært ved at se hvilken retning bogen ville gå, og hvilket formål den havde, men som vi kom længere ind, begyndte Franz fortid at fylde meget, og være en større del af bogen. Vi lærer mere om hvem katten Franz er, og hvor han kommer fra, hvilket jeg vil sige var både spændende og morsomt at lærer om. Og jeg glæder mig virkelig til at genlæse bogen her en dag.
Men nu vil jeg heller ikke spoile for meget af bogen, jeg vil hvert fald sige at dette er en bog jeg kan anbefale, men måske skal man tage den i mindre bider, så kan det være den er nemmere at holde styr på og følge med i.
Men morsom det var bogen her hvert fald.



Bogen er tilsendt af forlaget og forfatteren til en anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar