mandag den 20. april 2020

Anmeldereksemplar: Slettet 0, #0.5. - Sprængt.

Slettet. 

Titel: Slettet 0, #0.5 - Sprængt. 

Original titel: Slated 0, #0.5 - Fated.

Forfatter: Teri Terry. 

Udgivet på dansk ved: Gyldendal. 

Udgivet på dansk den: 20/02-2019.

Antal sider: 349.

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forlaget, 
så tak til dem! 

Sprængt.

ÉN PIGE - ÉT SKÆBNESVANGERT VAL
Afspærringer, checkpoints og voldelige demonstrationer er blevet hverdag for Sam, og hendes tidligere komfortable liv som vicepremierministerens datter er slut. Regeringen giver landets unge skylden for de politiske  uroligheder, og det tvinger Sam til at vælge mellem sin familie eller kæmpe for det, hun tror på. 

Da hun møder Ava og Lucas, er hun ikke længere i tvivl.

Hun vil forandre verden. Om det så gælder hendes liv …


Det her var en bog jeg var utroligt spændt på, for nogle år siden læste jeg trilogien Slettet og jeg elskede den, den var spændende og nervepirrende, og jeg glæder mig til at genlæse den igen en dag, men dette, det er forhistorien til Slettet serien, den handler om hvordan universet med de hårde regler og love kom til, hvad der skete, og hvor må jeg sige den var spændende! 

Den første vi møder her i bogen er Sam, vicepremierministerens datter. For hende er det blevet daglig dag med afspærringer, checkpoints og voldlige demostationer, og jeg må bestemt også sige at landet vi møder i starten er allerede et ret ubehageligt sted, men det bliver værre mod slutningen.
Ava er vores anden hovedperson, hun er datter af en taxa chauffør, ikke rig, men går på samme skole som Sam. Da Ava bliver hyrret som tutor for Sam går det først igang, inden længe har hun mistet og hun bliver hævet ind i en masse ting. 
Som vi følger Ava og Sam's spirrende venskab, ser vi også hvordan det bliver mere og mere ubehageligt i landet, hvordan der kommer flere og flere demostationer til, flere regler fra vicepremierministeren og premierministeren. Men dødstraf bliver også genindført i løbet af bogen, og det er der hvor Sam får nok, og hun bliver en del af demonstranterne, for hun er bestemt ikke enig med sin far i de valg han tager.
Ava vil jeg sige følger mere med på sidelinjen, hun tager som sådan ikke nogle vilde beslutninger, og følger bare lidt med Sam, dog har hun sine egne meninger, og hun synes også selv det er gået over grænserne med alle de tiltag og regler der bliver indført. 
Det bliver et mere og mere ubehageligt land de lever i. 

Det her var en bog jeg virkelig blev fanget af, det var svært at slippe den når jeg først rigtigt kom igang, jeg var overrasket gang på gang og jeg må sige det var virkelig en fornøjelse at få lov til at få denne forhistorie til Slettet trilogien, og jeg kan kun sige jeg er virkelig glad for jeg har læst den, for fantastisk var den. 
Sproget er levende, spændende og let, jeg følte ikke noget besvær med at følge med i hvad der skete, hvilket jeg var en smule overrasket over, for jeg har før følt i nogle af Teri's bøger, at det godt kan være et lidt kompliceret og forvirrende sprog hun skriver i, men denne bog var letlæselig i følge mig. 
Men Teri er også god til at beskrive, gøre det levende og detaljeret når hun forklare omgivelser, følelser, handlinger og personerne. For trods vi føler Sam og Ava, følte jeg virkelig at jeg kom til at lærer bipersonerne at kende også, hvilket jeg vil sige er et stort plus for mig! 
Dette var virkelig en god bog, og jeg kan kun anbefale jer at læse den, og hvis i heller ikke har læst slettet trilogien kan i da også lige gøre det, jeg synes ikke der er nogen bestemt rækkefølge i skal læse denne og trilogien i, det lidt op til jer. 


Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar