onsdag den 26. januar 2022

Anmeldereksemplar: Grøn klode #2. - Tørke.

Grøn klode.

Titel: Grøn klode #2. - Tørke. 

Forfatter: Eva Munk. 

Forlaget: Klippe.

Udgivet: 06/11-2021.

Antal sider: 224. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forfatteren og forlaget,
så mange tak til dem! 


Tørke. 

 "Alle snakker om, hvad de skal. Jeg kender ikke svaret endnu. Ved ikke, om mine drømme lykkes, når verden står overfor en krise. Men noget, jeg ved med sikkerhed, er, at jeg længes efter fremtiden. At mit liv rigtigt starter. For lige nu står jeg i stampe. En evig venteposition, hvor jeg hele tiden kan se drømmene derude. Et truet dyr i zoologisk have, der kigger længselsfuldt ud fra dets bur."

Pelle går i 9. klasse og drømmer om at blive antropolog. Se verden udfolde sig. Mærke den under sine egne fødder. Hjælpe til, hvor han kan. Gøre en forskel.
En dag danner han @grønklode, som er en klimagruppe for unge i lokalområdet. 
Her møder han A.K., Robert, Tobias og Mark, der alle kæmper for en bæredygtig verden.
Men i en lille by er der ikke altid plads til store ambitioner. 
Og vil der overhovedet stadig være en fremtid at glæde sig til, hvis jordens tilstand fortsætter i den kritiske retning, som den allerede er på vej imod?



"Tørke" Er en fortsættelse jeg har glædet mig til et stykke tid, for jeg kunne virkelig godt lide den første bog i serien, som handlede om Tenna, som virkelig bekymrede sig om vores klima og planet. 
Nu har jeg så endelig fået læst Pelles fortælling, og hvor må jeg sige jeg nød den! 
Dette er en serie jeg venter utålmodigt på endnu en fortsættelse fra. 

Da jeg begyndte på bogen, gik der ikke lang tid før jeg var helt opslugt af bogen, Pelle og handlingen endnu engang. Faktisk var jeg så fanget af den, at jeg først stoppede med at læse da jeg vendte sidste side. 
Vi skifter som sagt synsvinkel i denne fortsættelse, men vi skruer også tiden lidt tilbage. 
Denne gang følger vi nemlig Pelle, som i første omgang skabte gruppen "Grøn klode" som Tenna senere bliver en del af. 
Jeg elskede at følge Pelle, og jeg nød virkelig at få lov til at lære ham endnu bedre at kende. 
Vi kom selvfølgelig tæt på ham i første bog, men i denne del ser vi lidt andre sider af ham, og kommer endnu tættere på ham. 
Pelle er lidt af en enspænder, han har med tiden trukket sig fra vennerne i skolen, da de ikke rigtigt deler samme interesse for klimaet som han gør. Faktisk forstår de ham ikke rigtigt. En dag beslutter Pelle sig spontant for, at oprette en instagram konto der hedder "Grøn klode" og der begynder han at poste klima opslag, det går langsomt, men der kommer da lidt likes her og der, men en dag får han en besked fra A.K. 
A.K opmuntrer ham til at prøve og holde et fysisk møde, for unge der interesserer sig for klimaet, efter lidt tøven, gør han det, og det er starten på den gruppe vi kender til fra Tenna af. 
Første halvdel af bogen går på den del med opstarten af gruppen, og det at vi lærer Pelle rigtigt at kende, men anden halvdel kender vi lidt fra første bog, vi får dog bare Pelles synsvinkel på det hele nu. 

I løbet af bogen sker der ikke voldsomt meget, men det er jo også en kort bog, med lidt tekst på siderne. Som sådan er det klima emnet der får lov til at fylde og holde på læseren, men det er jo også teenagere vi har at gøre med, så følelser og kærlighed er bestemt også noget der får sin plads i denne fortsættelse. 
Pelle er en dreng med mange følelser, og de kommer bestemt også til udtryk i bogen her, faktisk fylder forelskelse og kærlighed en del i Pelles hverdag, og jeg var virkelig nysgerrig og fanget af hvordan det ville ende for ham. 
Jeg elsker stadig at se og læse om den her gruppe unge mennesker der virkelig brænder for emnet med klima og vores miljø, for det er anderledes, og ret fedt. Der er flere og flere der aktivt interessere sig for vores klima i dag, specielt unge, og jeg håber virkelig der er flere der interesserer sig så meget som de unge i "Grøn klima" gør. 
Generelt vil jeg sige at forfatter Eva Munk har formået at få det hele til at spille sammen, så det ikke kun er klima der fylder, men at det også er helt almindelige hverdags ting som kærlighed, familie, venner og skole, der får en plads, for det er ting der fylder i almindelige teenageres hverdag. Så stor ros til Eva på det punkt. Jeg glæder mig virkelig til tredje bog, og specielt til at finde ud af hvem vi følger næste gang! 

Sproget i bogen er som altid dejligt let, og forståeligt. Jeg vil også sige den fortsat egner sig perfekt som læsetræning til den lidt mindre trænede læsere, og til de helt unge, selvfølgelig egner den sig også til de ældre. Generelt vil jeg sige den kan række ud og fange de fleste aldersgrupper. 
Forfatteren er også fortsat god til at bruge et detaljeret billedsprog der gjorde det nemt at leve sig ind i fortællingen, så man nærmest følte man fulgte Pelle på sidelinjen og oplevede alt det han gjorde. 
Det ikke fordi vi møder vildt mange nye, men vi møder alligevel lidt fra Pelles omgangskreds, som vi ikke mødte i første bog. Heldigvis kan jeg fortælle at de alle virkede ægte, og relevante for fortællingen. Forfatteren er altså også fortsat dygtig til at gøre sine bipersoner interessante, ægte og gøre så de ikke falder i et med tapetet og bliver overflødige. 
Alt i alt vil jeg altså sige at denne fortsættelse var velskrevet og fantastisk, og så kan jeg kun varmt anbefale at give den en chance! 









Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar