tirsdag den 11. januar 2022

Anmeldereksemplar: Jeg er fantastisk!

Fantastisk!

Titel: Jeg er fantastisk!

Original titel: When Life Gives You Lemons. 

Forfatter: Fiona Gibson. 

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: 20/09-2021.  

Antal sider: 367.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Jeg er fantastisk!

Viv har masser at se til. Hendes syvårige datter er fuld af ideer og kreativitet, der tager tid, og hendes chef på arbejdet har en bunke forslag til intetsigende opgaver, Viv skal tage sig af. Overgangsalderens symptomer gør det ikke nemmere at løbe stærkt, og faktisk har Viv så meget at se til, at det kan være svært for hende overhovedet at få et øjeblik for sig selv.

Vivs mand Andy gør pludselig også krav på opmærksomhed, da hans midtvejskrise udfolder sig i et udenomsægteskabeligt forhold. 
Det gør det ikke nemmere for Viv, at hans nye kæreste er slank, klog og har en imponerende karriere. 
Det var ikke lige det, Viv havde drømt om at skulle bruge sin opmærksomhed på. Pludselig befinder hun sig midt i livet som single, uden den fjerneste ide om, hvad hun egentlig har lyst til. Viv må spørge sig selv, om hun lige så godt kan sætte sig ned og sørge over afslutningen på det liv, som hun har kendt og holdt af, eller om situationen i virkeligheden er en perfekt mulighed for endelig at sætte sig selv først?



Bogen her er en jeg var meget spændt på at gå i gang med, mest af alt fordi jeg havde hørt så utroligt meget godt om bogen før jeg selv begyndte på den. 
Ikke nok med det, fandt jeg også ud af, at jeg har læst nogle andre bøger fra samme forfatter, men under et andet navn, det gjorde selvfølgelig også at jeg fik en smule højere forventninger til bogen! 
Jeg kan nu fortælle at, jeg elskede bogen og jeg glæder mig allerede til at genlæse den! 

Hurtigt da jeg havde læst bare de første par sider, var jeg fanget og kunne næsten ikke slippe den igen, for jeg måtte bare vide mere, og jeg måtte bare vide hvordan det i sidste ende ville ende for Viv. 
Jeg faldt hurtigt for Viv, hun er en skøn kvinde med mod på livet. Da hun finder ud af at hendes mand har haft en affære gennem nogle måneder, ramler hendes verden sammen omkring hende. Hun ved ikke helt hvad hun skal gøre, skal hun tilgive ham og tro på han har stoppet affæren? Eller skal hun lade sig skille fra ham, efter et ellers langt og lykkeligt ægteskab? 
Viv bliver udsat for en del, og da hun pludselig står single i en alder af 52 år, skal hun pludselig til at finde sig selv igen, og indse at hun er fantastisk som hun er. 
Bogen her rummede virkelig et vigtigt emne, og det er at lærer og acceptere sig selv, lære at elske sig selv og ikke lade andres meninger påvirke en, og det vil jeg sige at Viv virkelig tog til sig og lærte af. 
Viv kommer gennem lidt af en personlig udvikling, og jeg er beæret over at have fået lov til at, følge hendes udvikling. 
Som sådan sker der ikke voldsomt meget i bogen, den centrerer meget omkring Viv, hendes skilsmisse og fremskridt som single. Men der foregår også lidt andet, hun arbejder nemlig på et show til ære for sin venindes fortid som designer. Samtidig møder Viv også en ny fyr, som hjælper hende med at få stablet det her show på benene, men ikke nok med det, begynder der også at spire lidt følelser mellem ham og Viv. Hun skal altså også til at tage stilling til det, at date og være sammen med en anden end sin eksmand. 
Der skete hele tiden lidt forskelligt som holdt på mig som læser, uden at det virkede vildt eller overvældende, det var generelt en ret stille og rolig bog, som jeg nemt bare kunne læne mig tilbage og nyde. 

Sproget i bogen er dejligt let, forståeligt og trods der står en del på siderne, så vil jeg sige at det føltes nærmest som om siderne læste sig selv.
Forfatteren har brugt et rigt billedsprog, som gjorde det utroligt nemt at forestille sig alt der skete som en lille film, hvilket også var med til at jeg følte jeg kom tættere på hovedpersonen og nærmest følte, at jeg fulgte hende på sidelinjen. Det var også med til at gøre læsningen det mere flydende og medrivende, som er et stort plus. 
I løbet af bogen møder vi en lille håndfuld forskellige personer, og jeg vil gerne rose forfatteren for at gøre dem så interessante og ægte. Der var ikke en person der lignede den anden, og de havde alle hver deres unikke præg, samt vækkede de alle nysgerrigheden i mig. Jeg kunne specielt godt lide Penny, som er Vivs lidt ældre veninde, med en vildt speciel fortid og ret interessant personlighed. Jeg kunne ikke få nok af hende, og ville næsten ønske hun havde sin egen bog. Så selv med persongalleriet har Fiona Gibson klaret sig fabelagtigt! 
Alt i alt vil jeg sige at bogen her er velskrevet, og rummer en masse vigtige og gode elementer, som sætter gang i tankerne. Det bestemt en bog jeg kun varmt kan anbefale alle læsere at give en chance, og så vil jeg håbe i synes lige så godt om den som jeg gjorde! 








Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne holdninger og meninger til bogen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar