søndag den 30. januar 2022

Anmeldereksemplar: VILD-Serien #3. - Hjerteblitz.

VILD-serien.

Titel: VILD-Serien #3. - Hjerteblitz. 

Forfatter: Charlotte Fischer. 

Forlaget: Tellerup. 

Udgivet: 05/11-2021.

Antal sider: 363. 

Antal stjerner: 2,5/5.

Bogen er modtaget af forfatteren, 
så tak til hende! 


Hjerteblitz. 

Dygtig søn.
Stjernesvømmer.
Klog elev.
Smuk pige.
Fejlfri datter.
Pletfrit ry.

På den elitære privatskole, Agathe Kilde, er alle perfekte.
Løgner.
Misbruger.
Tyv.
Fuckboi.
Skamløs.

Undtagen bag facaden ...
Oliver vil dø for at undgå skolens karakterræs.
Jules vil dø hvis nogen opdager at han er forelsket i sin søsters kæreste.
Lucia vil dø for at finde ægte kærlighed.
Juliane vil dø hvis nogen finder ud af at hun stjæler piller fra sin syge bror.
Bilal vil dø for at slippe ud af bandemiljøet.
De mener det jo ikke alvorligt, men man skal passe på hvad man ønsker sig ...




"Hjerteblitz" er en bog jeg har glædet mig til at læse, lige siden jeg første gang hørte om den. For det er bestemt ingen hemmelighed, at jeg har været vild med forfatterens tidligere bøger i samme serie, samt generelt hendes forfatterskab. 
Så jeg var da ret spændt da jeg fik "Hjerteblitz" i hænderne, men det betød også jeg havde en del forventninger. 
Desværre kan jeg nu afsløre, at bogen desværre ikke levede op til mine forventninger, desværre skuffede den bare en del... 

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg ret hurtigt fanget og nysgerrig, men der gik faktisk heller ikke lang tid før jeg begyndte at tabe interessen. Det gik langsomt ned af bakke, og blev ærligtalt bare værre og værre hen mod slutningen. 
I bogen her følger vi hele fire forskellige synsvinkler, hvilket faktisk forvirrede mig i starten, for ud fra bagsideteksten af, havde jeg faktisk forventet fem forskellige vinkler? Vi følger Oliver, Juliane, Jules og Bilal, men på bagsideteksten er Lucia også nævnt, men vi får ingen kapitler fra hende af, og det forvirrede mig ærligtalt bare lidt, for det heller ikke fordi vi kommer vildt tæt på hende. 
Men de fire vi altså følger og får kapitler fra, vil jeg sige virkelig virkede interessante, jeg følte desværre bare ikke vi kom tæt nok på dem, der var for mange vinkler og for få kapitler til den enkelte, hvilket desværre gjorde at jeg følte den manglede noget dybde. Noget jeg tror der ville have gjort den bedre, var måske at splitte bogen lidt op og så eventuel havde to vinkler i hver bog, i stedet for fire. 
Oliver var jeg aldrig sådan helt vild med, han var meget arrogant og ikke særligt venlig over for dem omkring sig, men han virkede nu meget ægte. Han sloges en del med sine følelser, og det at finde sin identitet og acceptere sig selv, så selve hans udvikling var nok det der fangede mig mest ved ham. 
Bilal kunne jeg nu egentlig godt lide. Han var stædig og nysgerrig, han lod sig som sådan ikke slå ud af, at han ikke kom fra samme omgivelser og samme opvækst som de andre på AK, han kørte bare sit eget løb og var ligeglad med hvad andre tænkte om ham. Det kunne jeg nu godt lide. Dog synes jeg egentlig ikke han rigtigt udvikler sig i løbet af bogen, hvilket jeg synes er lidt trist, jeg ville gerne have set en form for personlig udvikling, måske lidt mere modenhed. 
Juliane var nok egentlig en af dem der fangede min nysgerrighed mest. Hun er rapkæftet, stædig, træls og egentlig også lidt umoden, og faktisk et ret godt eksempel på en oprørsk teenager. Jeg vidste aldrig helt hvor jeg havde hende, og det gjorde mig bare så meget mere nysgerrig. 
Så der til sidste Jules, Julianes tvillingebror og min favorit i bogen her. Han var så kær, nysgerrig og nervøs, lidt som en lille fugleunge. Han har været igennem en del, og han er bestemt ikke så moden som andre på hans alder, så han har en del udvikling til gode i bogen, og det så man også masser af. Han var bestemt den jeg fortrak at følge i hele bogen. 

Selve handlingen i bogen her, var faktisk den der trak ned i min stjerne bedømmelse. Der sker så voldsomt meget, så ikke nok med at vi har lidt for mange vinkler, så har vi også overvældende meget handling. Jeg vil sige, at jeg godt kunne forstille mig, at hvis der var arbejdet mere detaljeret med handlingen, kunne der sagtens have været til to bøger. 
Og så var meget af handlingen overdrevet og ærligtalt ret urealistisk. Jeg vil ikke sige for meget, for så spoiler jeg bogen, for jer der gerne vil give den en chance. 
Men lad mig sige det sådan her, jeg vil ikke mene at to 17-18-årige kunne præstere at bryde ind hos en narkosælgende bande, som endda skulle være overdrevene farlige, og stjæle deres stoffer, uden at det ville ende galt, ende mere galt end det gjorde i bogen her. Det bare en af de urealistiske handlinger. 
Der er også generelt små detaljer undervejs der bare for mig ikke fungerede, og medvirkede til at det ikke virkede realistisk nok. 
Jeg havde også lidt følelsen af, at jo længere ind i bogen jeg kom, jo vildere blev det og jo mere urealistisk blev det, det var lidt som om der bare skulle ske et eller andet vildt, og så var det lige meget om det bevægede sig inden for realismens grænser. Det trak ned, og jeg sad som læser med følelsen af nærmest at være lidt forpustet til sidst.

Det der altså trak op for mig var, at personerne virkede ægte nok og gjorde mig nysgerrig, hvilket gjorde jeg gerne ville læse videre og finde ud af mere. 
Men handlingen trak drastisk ned for mig, men jeg vil også gerne pointere at dette er jo kun min mening, og synes du bogen er god, eller at den lyder spændende, så giv den endelig en chance! Jeg kan også godt anbefale de to første bøger i VILD serien, for dem kunne jeg bestemt godt lide. 








Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar