Anmeldelse: Den magiske boghandel #1. - Tilly og bogvandrerne.

Udgivet på dansk ved: HarperCollins Nordic.

Udgivet på dansk den: 07/09-2020.

Antal sider: 398

Antal stjerner: 4/5.

Tilly og bogvandrene.

Et magisk eventyr til at glæde fantasien.

Elleveårige Tilly har boet ovenpå sine bedsteforældres boghandel, lige siden hendes mor forsvandt, kort efter hun blev født. Ligesom resten af familien elsker Tilly at flygte ind i siderne på sine yndlingshistorier.

En dag opdager Tilly, at figurer fra klassiske børnebøger dukker op i boghandlen gennem den magiske ’bogvandring’ – de træder ud af siderne og ind i virkeligheden!

Sammen med Anne fra Grønnebakken og Alice i eventyrland begiver Tilly sig nu ud på en jagt på sandheden om, hvad der egentlig skete med hendes mor for alle de år siden, og hun får brug for alt sit mod, når hun træder ind i en verden fuld af eventyr og ukendte farer.

Den magiske boghandel, er en serie jeg egentlig har haft min opmærksomhed på siden den første bog udkom på dansk. Jeg har dog været meget i tvivl om, hvorvidt det ville være en bog for mig, da aldersgruppen er til en lidt yngre gruppe end min. Nu har jeg dog læst den første bog, og jeg må sige at jeg er meget glad for, at jeg gav den en chance alligevel, for sikke en skøn bog!

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg ret hurtigt fanget af handlingen og vores unge hovedperson Tilly. Jeg fik nu også læst bogen ret så hurtigt, og jeg kan næsten ikke vente med, at læse videre på denne magiske serie!
Selve handlingen var det der fangede mig mest. Konceptet med bogvandrene, og det at de kan læse sig selv ind i bøgerne, møde karaktererne og udforske universet selv, er jo enhver bogelskers drøm, og ikke mindst også min drøm. Så da Tilly begynder at rejse i bøgerne, og møde sine yndlingskarakterer, kunne jeg ikke andet end at blive fanget, nysgerrig og en smule jaloux.
Tilly er virkelig en skøn pige, og jeg har virkelig nydt at følge hende, og så småt begynde, at lære hende og kende, og jeg glæder mig bestemt til at følge hende igen i fremtidige bøger. Tilly er en stille og rolig pige, men hun er også nysgerrig og ivrig. Hun er meget ung, og i en alder hvor sindet er lidt mere åbent over for mystiske hændelser, og den her reaktion på møderne med sine yndlingskarakterer og universerne, virkede på en måde meget realistisk. Hendes opførsel og væremåde vil jeg sige matchede godt alderen, trods hun til tider også virkede ekstra moden af sin alder.
Tilly har fået ferie, men hun har dog også fået til lektie at læse en bog af en forfatter hun ikke har læst noget af før. Med den opgave begynder hun at lede efter en bog og nyde sin ferie. Her finder hun dog en dag en kasse med flere af sin mors gamle bøger, hvilket får Tilly til at undre sig mere over sin mors forsvinden. Ikke nok med det, begynder der også at ske mystiske hændelser i hendes bedsteforældres boghandel. En dag møder hun nemlig en af sine yndlings bogkarakterer, Anne fra Grønnebakken, men det stopper ikke her, hun møder nemlig også Alice fra eventyrlandet, og det stopper heller ikke der. Anne og Alice tager nemlig begge, Tilly med sig ind i bøgernes forunderlige verdener. Tilly begynder derfor at undre sig over sin mors forsvinden, og sammen med Anne og Alice, undersøger hun sagen i håb om at finde ud af sandheden.
Som Tilly begynder at beskæftige sig med bogvandre konceptet blev jeg også mere og mere interesseret. Det er bestemt interessant at høre om deres baggrund og viden, høre om hvordan det hele fungere og reglerne for bogvandringen. Jeg glæder mig hvert fald rigtig meget til, at høre mere om bogvandrene i næste bog, og ikke mindre vandre gennem endnu flere bøger med Tilly.

Sproget er dejligt let, og med det sagt vil jeg mene at den yngre læser nemt kan følge med. Samtidig vil jeg sige at sammen med den aldersgruppe serien mest henvender sig til, ville den fungere rigtig godt til læsetræning, samt højtlæsning.
Jeg vil også sige, at forfatteren bruger en rigtig fin mængde detaljer til, at gøre læsningen levende og nem at leve sig ind i. Under læsningen, følte jeg nærmest at jeg fulgte Tilly på sidelinjen, og ikke at jeg bare læste en tekst, så det er et stort plus.
I løbet af bogen møder vi lidt forskellige folk, men ikke overdrevet mange, hvilket er rigtig fint, for med det sagt tænker jeg, at det vil gøre det mere overskueligt for den yngre læser. Samtidig vil jeg også sige, at alle de karakterer vi mødte virkede ægte og interessante. Min favorit udover Tilly, er helt bestemt Oskar, som oplever bogvandringen og de mystiske ting sammen med Tilly, og jeg glæder mig også til at møde ham igen i de næste bøger!
Generelt vil jeg sige at dette var en rigtig skøn læseoplevelse, og jeg vil glæde mig meget til, at læse videre på serien! Jeg kan varmt anbefale denne bog en chance, specielt hvis du elsker bøger, mystik og oplevelser!