onsdag den 10. august 2022

Anmeldereksemplar: Familiehemmeligheder.

Familie.

Titel: Familiehemmeligheder.

Original titel: Sing Me a Secret. 

Forfatter: Julie Houston. 

Udgivet på dansk ved: Palatium Books.

Udgivet på dansk den: 04/07-2022.

Antal sider: 370. 

Antal stjerner: 4/5. 

Bogen er modtaget af forlaget, 
så mange tak til dem! 

Familiehemmeligheder. 

Juno Cameron lever et stille, rutinepræget liv med sin mand og to store hjemmeboende børn. Hun er familielæge i Westenbury, i Yorkshire, hvor også to af hendes tre søstre bor med deres familier. Da lægepraksissen har brug for at udvide, bliver Juno nødt til at rykke fra sin konsultation og ind i et meget mindre lokale – uden vinduer! Det er irriterende, men hun tager sig ikke sammen til at gøre noget ved det. Hendes mand er taget til Boston, hvor han har fået en spændende stilling og indtil videre skal være i et år. Juno elsker, at hun har børnene og huset for sig selv, og da Scott Butler, den nye smukke lægevikar fra New Zealand, begynder i klinikken, kan hun ikke undgå at lægge lidt mere end almindeligt mærke til ham.

Der er ikke nogen af de tre søstre, der har kontakt med deres lillesøster, Lexia Sutherland. Efter hun er blevet superpopstjerne og gift med en lige så berømt fodboldspiller, har de stort set ikke længere kontakt. Men nu viser det sig, at Lexia har tænkt sig at flytte tilbage fra London til Yorkshire sammen med sin mand og deres lille søn. De fire søstre reagerer meget forskelligt på gensynet, og ikke alle er begejstrede.

De fire Sutherland-søstre har alle valgt meget forskellige liv, men en hemmelighed og en lidt småneurotisk opsætning af musicalen Jesus Christ Superstar kommer til at betyde, at søstrene må se på hinanden med nye øjne.





Julie Houston er en forfatter jeg har haft både gode og mindre gode læseoplevelser med. Så da jeg modtog bogen her, var jeg meget spændt på hvordan denne læseoplevelse ville blive. 
Nu har jeg dog læst bogen, og jeg vil sige det var en oplevelse med blandede følelser, men dette er bestemt en af de bedre læseoplevelser, og det er en bog jeg varmt kan anbefale til andre læsere! 

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg sådan set hurtigt fanget. Måden bogen startede ud på, og skiftede mellem de to søstre Lexia og Juno fangede mig, og den første del blev sådan set også hurtigt læst. I løbet af bogen skifter synsvinklen mellem de to søstre, men jeg vil dog sige at Juno virkede til at være den ledende vinkel, Lexia var dog lidt den søster der fangede min opmærksomhed mest. Ikke nok med vi følger de to, så er der også lidt skift mellem nutid og fortid, så vi får lidt baggrundsviden omkring det ødelagte bånd mellem søstrene. 
Juno og Lexia er dog ikke de eneste søstre, de er nemlig en flok på fire søstre, og de er ikke helt så tætte igen. 
Faktisk er der ikke nogle af de tre søstre der er i kontakt med Lexia, og forholdet mellem de andre tre er ikke altid det stærkeste. Juno lever et lidt rutinepræget liv med sin mand og to børn. Hun er familielæge i Westenbury. Her bliver hun dog udfordret da hun bliver bedt om at rykke lokale for den nye lægevikar som kommer til klinikken. Efterfølgende begynder hun at lægge mere og mere mærke til den nye vikar, og da hendes mand arbejder et år i Boston, har hun også mere tid til at udforske de følelser der opstår. 
Lexia har næsten ingen kontakt haft til sine tre søstre efter at hun blev en berømt popstjerne, og gift med den kendte fodboldspiller. Dette ændre sig dog så småt, da hun beslutter sig for, at flytte tilbage til hjembyen. De fire søstre må dermed genoverveje livets valg og gå fremtiden i møde. 
På en måde synes jeg det var lidt trist at vi ikke fik lidt kapitler fra alle fire søstre, for på hver deres måde fangede de min opmærksomhed. Lexia var dog den der fangede mig mest. 
Lexia er en interessant person, og anderledes end jeg lige havde forventet i første omgang. Jeg havde lidt forventet en snobbet personlighed, og meget overfladisk person. Lexia er derimod ret stille og rolig, og har en interessant baggrund som formåede at fange min opmærksomhed. De kapitler der foregik i fortiden, var dog de kapitler der fangede min opmærksomhed mest. I løbet af bogen ser vi også Lexia gennemgå lidt af en udvikling personligt, og det var en udvikling jeg virkelig nød at følge. 
Juno er nu også en skøn person, men en smule flad til tider. Hun fangede mig ikke helt på samme måde som Lexia gjorde, og nogle af de valg hun tager i løbet af bogen forstod jeg ikke helt. Hun var dog på sin egen måde interessant. Juno gennemgår også lidt af en udvikling, hvor hun følelsesmæssigt og personlighedsmæssigt skal overveje en masse, og den del fangede mig bestemt. 

Handlingen var som sådan helt okay, men den var ikke voldsomt fangende efter min mening. Jeg følte lidt den til tider kørte i ring, og blev lidt langtrukken, og det er sådan set grunden til den manglende stjerne. 
Delen med at de fire søstre gennemgår nogle ting, som gør at de genovervejer deres bånd til hinanden, var dog rigtig fin og tankevækkende. Det er ikke alle familier, hvor båndet mellem diverse parter i familie er lige godt, og her vil jeg sige bogen godt kan sætte gang i tankerne omkring hvordan ens egne bånd i familien er, og om der er noget man kunne eller kan gøre anderledes for at styrke dem. Det var bestemt en detalje jeg vil sige, var med til at hive op i min stjerne rating af bogen.
Sproget er let og jeg følte læsningen gik hurtigt og ligetil. 
Forfatteren er rigtig god til at bruge et detaljeret sprog, som gjorde det nemt at forestille sig det hele som en lille film. Jeg havde hvert fald nemt ved, at læne mig tilbage og nyde handlingen. 
I løbet af bogen møder vi en pæn del karakterer, og her vil jeg rose forfatteren for at gøre dem overskuelige og holde styr på, samt livlige og ægte. 
Generelt vil jeg sige at dette var en helt fin læseoplevelse, og jeg kan derfor varmt anbefale bogen her til læsere der elsker romaner om familie og lidt romantik oveni. 






Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar