lørdag den 27. august 2022

Anmeldereksemplar: Legenden om Agrat #1. - Jernstaven.

Legenden. 

Titel: Legenden om Agrat #1. - Jernstaven.

Forfatter: Anne Mette Asp. 

Forlaget: Facet. 

Udgivet: 12/08-2022. 

Antal sider: 368. 

Antal stjerner: 3/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Jernstaven.

Jeg gik dristigt frem ad den brede, flisebelagte korridor, der førte hen til højsalen. Mine håndflader var klamme af sved, min mave stram som gammelt sålelæder. Jeg forsøgte at trække vejret normalt, men det lykkedes ikke ret godt. Det var nu, det begyndte. Det, der måske blev den sidste aften i mit liv.

Da Agrat kaster sig op på sin brors hest for at forfølge nogle tyve, bliver hans liv forandret for altid. Han kan ikke vende hjem og bliver tvunget ud på en farefuld rejse mod bjerglandet Angal.

Med livet som indsats må han kæmpe for, at en mystisk jernstav ikke falder i de forkerte hænder, samtidig med at han slås mod sine egne indre dæmoner …




Da jeg modtog bogen her, må jeg indrømme at jeg aldrig havde hørt om bogen. Forfatteren og handlingen var derfor ukendt for mig, og jeg havde ikke vildt høje forventninger til den. Dog synes jeg bagsideteksten lød rigtig spændende, så lidt forventninger havde jeg da. 
Nu er bogen så læst, og det var en læseoplevelse med mange indtryk, og jeg venter da spændt på en fortsættelse. 

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg sådan set ret hurtigt fanget af handlingen og Agrat. Handlingen er ikke lang tid om, at starte og vi bliver hurtigt sat ind i Agrat og hans problemer med "det" og hans undren over hvorfor han skal igennem det. 
Agrat er en interessant hovedperson der sætter gang i nysgerrigheden. I starten virkede han meget frustreret og til tider lidt naiv. Han er frustreret over han rammes af "det" og at han aldrig rigtigt kan time det. Han kan føler ikke han kan have en "normal" hverdag, hvor han er samme med venner og måske en kæreste, for han frygter konstant at blive ramt af "det" og at han ikke kan kontrollere det og dermed kommer til at såre dem omkring sig fysisk. Frustrationen kunne jeg nemt sætte mig ind i, og have medfølelse for med ham, for nøj hvor må det da også bare være træls. 
I starten er han også ret naiv. Jeg vil ikke spoile for meget, men han er nem, at manipulere med og sætter sig faktisk flere gange i situationer, hvor han er nem at ramme, og flere gange følte jeg bare han afslørede sig selv, i situationer hvor han bør være forsigtig og mistroisk. Det irriterede mig desværre lidt. Agrat kommer dog også med tiden gennem lidt udvikling af sin personlighed, men den er lille, og desværre lidt for vag til min smag, så jeg håber der sker lidt mere med hans udvikling i næste bog. 
Generelt kunne jeg som sådan godt lide Agrat, for han er en god fyr med hjertet det rette sted, men han irriterede mig også til tider med sin naivitet, i en grad, hvor jeg sukkede tungt og rullede med øjnene under læsningen. 
Handlingen var bestemt det der trak mest op i min rating af bogen. Den er klassisk og spændende. Man kunne nemt forestille sig det her lidt middelalder agtige univers, som er præget af mystisk og lidt magi. Her i første bog er der ikke voldsomt meget magi med, men nok til at vække nysgerrigheden. Generelt vil jeg sige at første bog her er meget præget af opbygning, og jeg håber derfor at næste bog introducerer os mere for magien og de mystiske detaljer. 
Mysteriet om ham her tyven som stjæler Agrats hest, og får ham inddraget i kampen omkring jernstaven, var vildt fangende. For hvem er ham tyven? Hvad er det han skjuler og holder for sig selv? Hvad er jernstaven, og hvorfor er den så vigtig og mystisk? Der blev generelt skabt mange spørgsmål, som gjorde læsningen intenst og spændende. 

Sproget er let og forståeligt, så er man en hurtig læser og man bliver fanget af handlingen, føles det nærmest som om man flyver gennem teksten. 
Forfatteren bruger en fin mængde detaljer, som gjorde det nemt at forestille sig omgivelserne, samt personerne vi møder. Jeg følte bestemt som læser, at jeg kunne leve mig ind i handlingen, og føle at jeg var med Agrat på sidelinjen. 
I løbet af bogen møder vi en pæn håndfuld personer, men heldigvis var de nemme at holde styr på. Desværre må jeg sige at nogle gange så kunne karaktererne vi møder godt virke lidt flade, hvilket gjorde jeg nogle gange, havde lidt svært ved at forstå dem og blive 100% fanget af dem. Samtidig virkede de også nogle gange til, at have utroligt nemt ved at få følelser for hinanden, hvilket virkede lidt voldstomt til tider. Så i næste bog, håber jeg de måske får lidt mere energi og personlighed. 
Men alt i alt så vil jeg sige, at det var en helt okay læseoplevelse, og jeg vil virkelig gerne læse videre på serien, og finde ud af mere om Agrat og det han slås med. 
Så det er da helt klart også en bog jeg kan anbefale andre læsere at give en chance! 







Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar