fredag den 7. oktober 2022

Anmeldereksemplar: Asgårds Datter #1. - Drømme om sne og blod.

Asgårds datter.

Titel: Asgårds datter #1. - Drømme om sne og blod. 

Forfatter: Sidsel Katrine Slej. 

Forlaget: Tellerup. 

Udgivet: 17/09-2022.

Antal sider: 286. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forfatteren,
så tak til hende! 


Drømme om sne og blod. 

15-årige Fréa bor i Aarhus sammen med sine forældre. Hun går i skole, spiller klaver og er sammen med sine venner. Kort sagt lever hun et helt normalt liv. Dog lige med undtagelse af at hendes drømmehar en ubehagelig tendens til at blive til virkelighed.
En nat under et indbrud i hjemmet, kæmper hendes mor imod et mystisk væsen og afslører herefter en stor familiehemmelighed. Hun og faren kommer fra den nordiske gudeverden, Asgård, og Fréa er en valkyrie.
Det viser sig at onde kræfter vil have fat i Fréa og hendes evner til at forudsige fremtiden gennem sine drømme. Hun må derfor flygte til Asgård. I gudernes verden starter et helt nyt liv for Fréa, og hun møder både nye venner, men i særdeleshed også fjender samtidig med at hendes nætter hærges af drømme om sne og blod.






"Asgårds datter" serien er en jeg har glædet mig til at læse, lige siden forfatteren meldte ud af den ville udkomme. For det er som sådan ikke en helt ny serie, da det er en form for genudgivelse af forfatterens tidligere serie "Sanddrømmeren" som jeg dog ikke lige har fået læst, men har haft interesse i længe. 
Nu er den dog udkommet i et nyt lækkert cover, og med en opstammet handling, og sikke en start! 
Jeg er fanget, og skal bestemt snart læse videre. 

Serien her foregår i samme univers som vi kender fra forfatterens anden serie "Asgårds døtre", men hvor den kan læses uafhængigt af hinanden, er dette en serie hvor vi følger samme person fra 1-3 bog. 
Da jeg begyndte på bogen, blev jeg med det samme fanget af Fréa og handlingen, og på bare 3 timer havde jeg vendt sidste side. 
Hvor Asgårds døtre er til unge og ældre, så kan man godt mærke, at denne her målretter sig mere mod unge teenagere, men jeg vil dog med det samme sige, at jeg er sikker på at alle aldersgrupper vil kunne nyde den lige meget. 
Fréa er en interessant karakter, med masser fylde. Hun er stædig, nysgerrig og på, men hun er også en rolig pige med benene på jorden. Da hun en nat finder ud af at alt ikke er som det ser ud til, vendes hendes liv på hovedet. Hun finder der ud af, at hun er slet ikke menneske, men derimod en af de højt skattede valkyrier. Da hun med sin mor ankommer til Asgård, skal hun nu til og vænne sig til en ny tilværelse med en gammeldags opfattelse af kvinder og ægteskab, samt i gang med sin uddannelse som valkyrie. I det mindste er hun ikke alene, for kort efter sin ankomst møder hun Frederik, som hurtigt bliver en god ven. 
Universet kender jeg jo allerede fra forfatterens anden serie, men jeg kunne nu sagtens mærke at første bog her, er med opbygning af universet. Vi bliver langsomt introduceret til hvordan det hele fungere i Asgård, samtidig med vi følger Fréa i en underlig periode. 
Omkring halvvejs inde i bogen går der dog rigtigt gang i handlingen, og de her onde kræfter som vil have fat i Fréa, bliver en større del af handlingen, og hun må derfor være på vagt. Vi ved dog ikke meget om den onde kræft, og handlingen var ikke forudsigelig, så jeg sad virkelig spændt på hvad der ville ske. Samtidig er der jo også hele den her del med hendes drømme, og jeg er ret spændt på hvordan de fortsat kommer i spil, og om Fréa lære at tyde dem mere præcist i fremtiden. 

Sproget er som i forfatterens andre bøger let, men fuld at et livligt billedsprog, som gjorde at læsningen gik hurtigt, samt gjorde at man som læser følte, at man selv var en del af handlingen. Alt fra omgivelserne, personerne, handlingerne til følelserne var detaljeret beskrevet, hvilket gjorde at man ikke bare følte det var ord på papir. 
I løbet af bogen møder vi jo en del nye personer ud over Fréa, men de var nemme at holde styr på, samt virkede vi ægte og livagtige. Mine favoritter ud over Fréa, vil jeg helt klart sige var Aislinn, Frederik og Magne. De havde hver især en baggrund der gjorde mig nysgerrig, og ivrig efter at lære mere om dem. Magne fangede dog min opmærksomhed ekstra meget, men nu vil jeg ikke spoile for meget. 
Jeg vil sige at bogen her er velskrevet, medrivende og jeg kan kun varmt anbefale den til alle der elsker det nordiske, romantik og en dramatisk handling man bare ikke kan slippe, at give den en chance. 










Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar