søndag den 16. oktober 2022

Anmeldereksemplar: Mellem verdner #1. - Ragnarok.

Mellem verdner. 

Titel: Mellem verdner #1. - Ragnarok. 

Forfatter: Dina K. Sjöblom. 

Forlaget: Klippe.

Udgivet: 17/08-2022. 

Antal sider: 368.

Antal stjerner: 5/5

Bogen er modtaget af forfatter og forlag,
så mange tak til dem! 


Ragnarok. 

"Der er intet som døden, der kan minde os om alt det, vi ikke ved."

Da Alexandras træner dør, bliver hele hendes verden vendt på hovedet. For hvem er hun overhovedet uden sin bedste ven Nathan og den MMA-karriere, hun nu lægger bag sig?

I et forsøg på at bearbejde sorgen overtager hun Nathans job på det lokale museum, hvor der planlægges en mystisk udstilling om oldtiden på de skotske Hebrider. Men ikke alt ved udstillingen er, hvad den giver sig ud for, og en skæbnesvanger nat under en mystisk tordenstorm bliver Alexandra kastet tilbage i tiden til jernalderens Skotland.

I en brutal virkelighed, hvor mytologi og folklore smelter sammen med interne stridigheder og politiske agendaer, hvirvles Alexandras skæbne ind i fortidens ekko. For hvor går grænsen egentlig mellem myte og menneske?




"Mellem verdner" Serien er faktisk en jeg har haft mine øjne på siden den første gang udkom på engelsk, men dengang læste jeg ikke rigtigt engelske bøger. Så da jeg opdagede at den udkom på dansk, var jeg ikke i tvivl om, at den skulle læses, og det kunne ikke gå for langsomt.
Nu er den læst, og sikke en bog! Det bestemt en serie jeg skal læse videre på, og jeg er virkelig utålmodig! 

Da jeg begyndte på bogen var jeg meget spændt. For kort før jeg begyndte på bogen, havde jeg været til et foredrag på fantasyfestivalen, hvor forfatteren fortalte om bogen, og svarede på spørgsmål. Det satte virkelig gang i forventningerne, for nøj hvor lød den spændende. 
Der gik heller ikke lang tid før jeg var fanget af handlingen, og hvis ikke det var fordi jeg startede på bogen i en travl periode, havde jeg sikkert også slugt den på ingen tid. 
I løbet af bogen følger vi Alexandras synvinkel i størstedelen af kapitlerne, men der er lige små kapitler her og der, hvor vi får en andens. 
Alexandra er en interessant person. I starten er hun meget vred, og utroligt påvirket af tabet af Nathan. Man kan dog godt når man kommer tæt på hende fornemme, at hun er en sårbar kvinde, som også er omsorgsfuld og kærlig, hun er ikke kun den vrede person, man i starten møder. Hun er en fyldig karakter, der virker ægte og på intet tidspunkt kedelig og flad. 
Der går sådan set heller ikke lang tid før handlingen for alvor går i gang, og Alexandra bliver udfordret med sin rejse tilbage i tiden. 
Alexandra har taget imod Nathans vagter på det lokale museum, som et forsøg på at forblive tæt på ham efter hans død. Ikke lang tid efter hendes start, sker der dog noget mystisk under en af hendes vagter, og inden hun ser sig om, er hun endt langt tilbage i jernalderens tid i Skotland. 
Her bliver hun udsat for en del udfordringer, da virkeligheden bliver blandet sammen med myter og fortid. Hvad er ægte? Hvor går grænsen? Og hvorfor er hun blevet sendt tilbage til den tid? 
Handlingen var jeg vild med. Den er medrivende, velopbygget og fascinerende. Samtidig vil jeg også sige, at jeg er imponeret over forfatterens evne til og holde styr på alle detaljerne omkring det nordiske, og hvordan det er kommet til Skotland, samtidig med at bygge en handling op der er medrivende og hvor det hele spiller godt sammen. 
Da vi ender tilbage i jernalderen sammen med Alexandra, møder vi jo en hel del nye karakterer, og hvor må jeg sige at de var interessante! - Specielt Heimr og Freya fangede min interesse, for hvem er de? Og hvorfor virkede de til at vide en del om Alexandra og hvorfor hun er endt i den tid? 
Generelt er første bog her meget opbygning, men der er også rigeligt handling til at holde læseren fanget. Der kommer hele tiden nye spørgsmål til, som gjorde at jeg som læser bare ikke kunne slippe bogen, for jeg måtte bare vide mere. Jeg har stadig mange spørgsmål, og jeg håber på at få svar på nogle af dem i næste bog. 

Sproget er ret let, og jeg vil ikke sige der står voldsomt meget på siderne, så sammen med den spændende handling, vil jeg sige at siderne nærmest læste sig selv. Så her vil selv den mindre trænede læser kunne følge med. Dog vil jeg sige handlingen her nok nærmere retter sig mod 16-17+ alderen. 
Dette er jo også min første gangs oplevelse af forfatterens skrivestil, så jeg var meget spændt på mængden af detaljer. Her vil jeg dog rose forfatteren meget. Alt er vel detaljeret, og jeg havde utroligt nemt ved og leve mig ind i handlingen og føle det hele som en lille film, hvilket også gjorde læsningen det mere levende. 
Vi møder en del personer undervejs i bogen, men jeg vil sige at de var overskuelige og nemme at holde styr på. Samtidig virkede de ægte og fyldige. Der var karakterer jeg elskede, og så var der nogle jeg til tider synes var virkelig irriterende. For eksempel, synes jeg Freya kunne være død irriterende til tider, men hun gjorde virkelig noget godt for handlingen. Så her har jeg også kun ros til forfatteren. 
Alt i alt vil jeg sige, at dette var en fantastisk læseoplevelse, og jeg kan kun varmt anbefale bogen til alle, som elsker det nordiske, mystiske og medrivende, at give den en chance.
Så håber jeg bare i nyder den ligeså meget som jeg gjorde! 









Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar