lørdag den 11. februar 2023

Anmeldereksemplar: Amari #1. - Amari og nattens brødre.

Amari. 

Titel: Amari #1. - Amari og nattens brødre. 

Original titel: Supernatural Investigation #1. - Amari and
the Night Brothers. 

Forfatter: B. B. Alston. 

Udgivet på dansk ved: Carlsen. 

Udgivet på dansk den: 23/03-2021. 

Antal sider: 382. 

Antal stjerner: 5/5. 



Amari og Nattens brødre. 

Lad den magiske historie begynde!

Amari bor alene med sin mor og sin bror i et fattigt område af byen. De kæmper for at få tingene til at hænge sammen. 
Da Amaris bror forsvinder, tror alle automatisk, at det er, fordi han nok er havnet i uheldigt selskab. Men Amari ved, at hendes brors hemmeligheder ikke havde noget med bander eller stoffer at gøre. Der stikker mere under end det. 
Og da hun i sit desperate forsøg på at finde frem til sandheden om sin bror falder over en invitation til en optagelsesprøve på en mystisk skole, beslutter hun sig for at følge sporet og finder snart ud af, at intet i verden er, som vi går og tror.





Det er efterhånden snart et årstid siden denne bog udkom, og jeg har været nysgerrig på den lige siden, så da jeg opdagede at anden bog i serien fornyeligt udkom på dansk, mente jeg det var på tide at få den læst! 
Eftersom jeg har hørt en masse fantastisk og magisk om bogen det seneste årstid, havde jeg også formået at bygge en del forventninger op til den, så jeg var meget spænd på om bogen nu kunne leve op til dem alle. 
Nu er den læst, og jeg må sige at den var meget bedre end hvad jeg kunne have håbet på, og den sprang alle forventningerne. Jeg er utroligt glad for at have anden bog i serien liggende og klar til læsning, for jeg må bare vide hvordan det fortsat vil gå for vores kære Amari. 

Da jeg begyndte på bogen, var jeg slet ikke forberedt på, at jeg ville blive fanget så hurtigt som jeg gjorde, for allerede på de første sider havde Amari og hendes interessante og stædige personlighed fanget min interesse. 
Havde jeg haft tiden, havde jeg med sikkerhed læst den i et hug, for så fanget var jeg af Amari og hendes mysterier, at jeg næsten ikke kunne slippe den når det var nødvendigt. 

Amari bor alene med sin mor i byens fattige område. De kæmper hårdt for at få det hele til at hænge sammen. Da Amaris bror forsvinder, tror alle at han er havnet i noget ulovligt, men det nægter Amari på det kraftigste at tro på. Hun er sikker på der er sket noget slemt. 
Da hun i sin søgen efter sin bror falder over en invitation til en mystisk skole, som hendes bror ovenikøbet har henstillet hende til, tvivler hun ikke. Hun følger sporet, og ender i en magisk verden som vender op og ned på alt hvad hun tror er virkeligt. 
Her finder hun ud af hemmeligheder om sin bror og sig selv, som hun ikke engang selv havde kendskab til, og pludselig er hun mistænkt i sin brors forsvinding. 
Hvor er hendes bror, og hvem er hun egentlig selv? 

Det var som sådan ikke handlingen der i starten fangede min opmærksomhed denne gang. Det var faktisk mere Amari og hendes stædige overbevisning om at hendes bror ikke var havnet i noget snavs. Hun gjorde mig nysgerrig, og hendes overbevisning gjorde, at jeg også var overbevist om der lå mere bag sagen, end bare kriminalitet og dårligt miljø. 
Dog som vi kom længere ind, og Amari bliver præsenteret for det magiske miljø og sin brors mange hemmeligheder, begyndte handlingen også at fange mig mere og mere. 
Amari bliver præsenteret for en magisk verden, der på mange måder minder om andre universer med magi og forunderlige opdagelser. Den første bog jeg kom til at tænke på, da jeg begyndte på bogen her var faktisk "Nevermoor" som har visse ligheder i handling og hovedperson, en ung pige som bliver præsenteret for en verden, hvor hun ender med at finde tætte venner og hemmeligheder som gør at hun ender som udstødt og mistænkt, gjorde at jeg kunne se så mange ligheder. Med det sagt, vil jeg dog alligevel sige, at Amari og Nattens brødre har sine egne små finurlige unikke præg, som gjorde den til sin helt egen og medrivende for læseren. 
Ikke bare handlingen var velskrevet og medrivende, universet var også velopbygget og magisk og slet ikke til at få nok af. De talende elevatorer underholdte mig f.eks. specielt meget, men der var også mange andre små detaljer som gjorde mig nysgerrig. 
Amari er en skøn karakter, og jeg har virkelig nydt at følge hende i denne første bog, på hendes første rejse i den magiske verden. Jeg må sige, at jeg oplevede også en virkelig fin karakterudvikling i hende, og jeg er meget spændt på hvor det hele leder hen for i hende i næste bog. 
Sproget er let og medrivende. Jeg er sikker på at selv den yngre læser vil kunne følge med i teksten, og hvis ikke vil jeg sige at den egner sig godt som læsetræning, eller måske som hyggelig oplæsning. 
Forfatteren bruger et detaljeret billedsprog, som gjorde det nemt at forestille sig alle omgivelserne vi kommer med Amari igennem. Faktisk var det så nemt at leve sig ind i handlingen, at man følte, at man fulgte Amari på sidelinjen. 
Samme med personerne. Her er forfatteren utroligt god til at gøre dem spændende, livagtige og relevante for handlingen. Jeg oplevede ikke at jeg mødte en eneste som ikke virkede ægte og spændende. Specielt elskede jeg Elsie, som er en super skøn veninde for Amari. 
Alt i alt vil jeg sige, at dette var en fantastisk start på en serie som virkelig har stort potientiale, og jeg kan kun varmt anbefale den til alle som elsker magi, mysterier og drama, at give den en chance! 













Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar