torsdag den 9. februar 2023

Anmeldereksemplar: Rød og blå #3. - Den røde enkes løfte.

Rød og blå.

Titel: Rød og blå #3. - Den røde enkes løfte. 

Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes. 

Forlaget: Alvilda. 

Udgivet: 05/11-2022. 

Antal sider: 428. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget og forfatteren, 
så mange tak til dem! 


Den røde enkes løfte. 

I byen Viduana lever mænd og kvinder adskilt. Den sorte enke strammer sit greb, og vreden vokser hos mændene. Et oprør er på vej ...

MÆNDENE i Viduana er på randen af sammenbrud, og der er optræk til oprør. Vreden vokser eksplosivt, og vrede giver mod … Men er der mod nok til at vælte enkerne én gang for alle?

CLARA er i fare uden for byportene og må kæmpe for at overleve. Den sorte enke har tvunget hende i eksil og taget hendes datter.

SILAS sørger over Samuels grusomme død og arbejder på at færdiggøre sin tunnel ud af byen, så han kan flygte med sin familie.

ELIAS rejser mod Xian for at smugle våben ind i Viduana til det kommende oprør.

Velkommen til Viduana, hvor forelskelse er forbudt, og ethvert forsøg på flugt straffes med døden.







"Den røde enkes løfte" er trejde og desværre sidste bog i serien, "Rød og blå" det er også en fortsættelse jeg har ventet spændt, nervøst og utålmodigt på siden jeg afsluttede anden bog i 2020. 
Nu har jeg læst den, og sikke en fortsættelse. Jeg må sige at den levede op til alle mine forventninger, og jeg må sige at forfatteren virkelig har formået at samle alle de løse tråde, og få sluttet serien godt af. 
Jeg kan næsten ikke vente med at genlæse den en dag. 

Før jeg begyndte på denne afsluttende bog, så lyttede jeg til anden bog i serien, så jeg havde alle detaljerne frisk i hukommelsen. Så da jeg åbnede bogen her, havde jeg intet problem med, at leve mig ind i handlingen, og endnu engang følge Clara, Silas og Elias på sidelinjen. 
Denne gang får vi dog en ny synsvinkel, hvilket jeg må sige var ret interessant. Jeg vil selvfølgelig ikke spoile for meget, men jeg kan fortælle, at det er en tæt på Clara vi kommer til at følge. 
Clara er blevet bortvist fra Viduana, da hun blev taget i at have stjålet fra den hvide enke. Som straf har den sorte enke taget hendes datter fra hende, og smidt hende ud af den sikre by, i håb om hun ikke overlever. 
Silas arbejder hårdt på at få gravet sin tunnel færdig, så han kan flygte med Clara og deres datter, men dette er ikke nemt, da enkerne strammer tøjlerne mere og mere. 
Elias er på vej mod Xian, for at smugle våben ind i Viduana, og planlægger et oprør mod enkernes brutale styre. 
De har hver især deres at slås med, samtidig med de prøver at overleve under de brutale forhold. 

Jeg må sige, at da jeg begyndte på bogen, var Clara nok den jeg var mest spændt på at få gensyn med. Anden bog i serien sluttede jo med en ret så vild cliffhanger, hvor hun blev bortvist fra Viduana. Så jeg var ret spændt på, hvordan hun ville klare sig uden for de sikre mure, men også hvordan hendes omgangskreds ville tage det. Jeg må sige, at jeg er ret imponeret over hende, hun mister så meget efter hendes bortvisning, men alligevel formår hun at være stærk og holde sig kørende. Clara har fra første bog af været stærk, men hun har virkelig udviklet sig fra første bog til denne slutning. 
Elias var jeg bestemt også spændt på, at følge igen nu hvor han endelig har formået at finde en vej ud af byen, også selvom han skal tilbage igen. Sammen med ham og Clara, forlader vi jo også Viduana i perioder. Hvor Clara skal finde ud af at overleve udenfor byens mure, skal Elias med Logan en tur til Xian, en af de andre beskyttede byer. 
Jeg var meget spændt på denne del at bogen, både at se hvordan det egentlig var i omverdenen uden for Viduana, om det var så brutalt som man forestillede sig fra de andre beskrivelser, eller om det var værre, men også, hvordan det fungerede i en anden by end Viduana. 
På mange måder vil jeg sige at Viduana til sidst var virkelig voldsom og generelt ikke behagelig, men Xian og byens holdninger og regler til udefra kommende, forargede mig virkelig også. I Viduana, fik udefra kommende da en mere åben velkomst, hvor jeg vil sige at Xians velkomst til udefra kommende virkelig forargede mig. 
Med det sagt, vil jeg sige at forfatteren virkelig har klaret den godt med at bygge de ødelagte og øde byer ude for Viduanas mure op, samt Xian, så man som læser ikke kan andet end at blive fanget, og nærmest føle man selv står i omgivelsene. Generelt kunne jeg godt lide det her twist med, at vi forlader Viduana for en stund med nogle at hovedpersonerne, så man også får "billede" på de brutale og ubehagelige omgivelser, som flere gange bliver omtalt. Det gør det hele mere livagtigt, og ubehageligt. 

Vi bliver også introduceret for lidt nye personer i denne bog, som virkede ægte, interessante og levende. Med Clara møder vi jo også folk der bor i udenfor bymurene, hvilket byggede op om oplevelsen af hvordan det er udenfor murene og sikkerheden i byerne. Det var forfærdeligt, men bestemt nogle interessante personer.
I denne afsluttende bog, får forfatteren virkelig samlet op på alle de løse ender, og får givet os læsere en rigtig fin slutning, med svar på alle ens spørgsmål. 
Alt i alt vil jeg sige at denne serie er velskrevet og medrivende, og jeg kan virkelig ikke anbefale den nok. Så er i til bøger som tager ubehagelige fremtidsscenarier op, med et spændende plot og nogle interessante karakterer, så kan jeg kun anbefale jer at give denne serie en chance! 










Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne holdninger og meninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar