tirsdag den 28. januar 2020

Anmeldereksemplar: An Ember in the Ashes #3 - Døden bag portene.

Døden.

Titel: An Ember in the Ashes #3 - Døden bag portene. 

Original titel: An Ember in the Ashes #3 - A Reaper at the Gates.

Forfatter: Sabaa Tahir. 

Udgivet på dansk ved: Alvilda.

Udgivet på dansk den: 11/12-2018.

Antal sider: 489.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Døden bag portene.

Blodtornskaden Helene Aquilla er under angreb fra alle sider. Kejser Marcus, som bliver hjemsøgt af sin fortid, virker mere og mere utilregnelig, og kommandanten udnytter hans tilstand til at styrke sin egen magt. Mens Helene leder efter en måde at holde det voksende mørke tilbage, hænger både hendes søsters liv og imperiets fremtid i en tynd tråd.

Langt mod øst forsøger Laia desperat af få stoppet Nattemageren, men hun møder uventede trusler fra dem, som hun troede var på hendes side. Og meget mod sin vilje bliver hun trukket ind i en kamp, hun aldrig havde troet, hun skulle kæmpe.



Så er den tredje bog blevet læst, og sikke en fortsættelse! Jeg var fanget fra første side af til sidste linje, jeg kunne virkelig ikke slippe bogen, og glæder mig helt ekstremt til den fjerde bog.
Så jeg kan bestemt sige at denne fortsættelse levede op til alle forventninger og så meget mere.

Laia har fået sin bror ud af Kauf, og de lever nu på flugt. Men de hjælper også andre lærde, for det bliver værre og værre. Alle lærde bliver myrdet nu, kun slaverne får lov at overleve. 
Elias er blevet bundet som sjælehenter, og har derfor sværere og sværere ved at hjælpe Laia, for han har nu sine egne problemer at slås med. 
Helene er under angreb fra alle sider, og kæmper hårdt for at overleve og holde sin familie i sikkerhed. Det er dog ikke let for hende, specielt ikke fordi Kejser Marcus bliver mere og mere skør. 

Bogen her starter sådan set ikke helt fra hvor anden bog sluttede, jeg vil mene der er gået nogle uger til en måned siden da. Men allerede i starten er der gang i den.
Jeg gik sådan set igang med denne tredje bog lige efter jeg blev færdig med anden, og jeg havde derfor overhovedet ikke svært ved bare fortsat at leve mig ind i handlingen.
Laia har endelig fået sin bror ud af Kauf og det er hun selvfølgelig lykkelig over, men under turen i Kauf mistede hun sådan set også Elias, for Elias har byttet sin frihed væk og er nu bundet som sjælefanger.
Men vi følger jo også stadig Helene, og hvor må jeg sige hun har det godt nok ikke let. Hun går med konstant frygt for det der vil ske hvis hun ikke finder og fanger Elias. Men hun er også hele tiden opmærksom på hvad kommandanten laver, for kommandanten har bestemt også stadig sin egen dagsorden.
Generelt sker der faktisk bare rigtigt mange vilde og spændende ting i løbet af bogen der gjorde jeg sad spændt hele tiden. Men samtidig følte jeg heller ikke jeg kunne regne mig frem til hvad der ville ske. Det var lidt som om hver gang jeg troede jeg vidste hvad der ville ske, så tog bogen lige en drejning og så skete det modsatte. Det gjorde dog bare læseoplevelsen så meget bedre.

Noget jeg lagde mærke til i bogen var at, når vi læser fra Helenes synsvinkel, så hedder hun ikke Helene mere, hun går under navnet blodtornskade, fik fornemmelsen af at det måske er fordi hun tager sin titel så meget mere seriøs nu, detaljen faldt bare hurtigt i øjne på mig da jeg opdagede det.
Sproget i bogen er stadig dejligt let og forståeligt. Og forfatteren er fortsat dygtig til at holde styr på alle detaljer og gøre der hele nemt at forstille sig.
Jeg er virkelig stadig imponeret over hvor godt det her univers fungere. Dette univers har både ting der er genkendelige fra andre fantasy verdener, men det har altså også virkelig mange ting jeg ikke har stødt på andre steder, og gør alligevel dette univers unikt på sin egen måde!
Jeg glæder mig hvert fald til at læse videre på bogen, og jeg kan kun anbefale jer fantasy elskende læsere at give serien her en chance!



Bogen er modtaget af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

2 kommentarer: