torsdag den 2. januar 2020

Anmeldereksemplar: Jorden under os #1 - De sidste zoner.

Jorden under os.

Titel: Jorden unde os #1 - De sidste zoner. 

Forfatter: Line Kyed Knudsen. 

Forlaget: Gyldendal.

Udgivet: 08/10-2019.

Antal sider: 286. 

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er modtaget af forlaget, 
så mange tak til dem! 


De sidste zoner.

Jeg hedder Titan Star. Jeg er præsidentens søn. Jeg er populær og rig. Hvad mere kan man ønske sig?

En virkelig medrivende og dramatisk fremtidsdystopi med to fascinerende og troværdige unge hovedpersoner, Vega og Titan, der hver især og sammen kæmper mod et smuldrende samfundssystem, forræderiske forældre og dræbende uhyrer. De må bruge mod, beslutsomhed og kærlighed i kampen mod de onde kræfter, der forsøger at redde sig selv på bekostning af det, der er tilbage af verden.

”JORDEN UNDER OS – De sidste zoner” foregår i en uhyggelig fremtid om cirka 100 år. Der er ikke mange mennesker tilbage på jorden, som er blevet invaderet af nogle uhyggelige eksistenser fra rummet. Disse væsener, en skræmmende blanding af uhyrerne fra Stranger Things og zombier, kommer frem om natten og dræber mennesker, hvis de møder nogen.

Folk bor i beskyttede zoner og vover sig aldrig uden for murene. Der er ikke kontakt mellem de enkelte zoner, men alle zoner bidrager på forskellig vis til den zone, hvor Newport, præsidentens by, ligger. Her lever magthaverne i luksus, mens folk i zonerne lever i relativ elendighed og uvidenhed om, hvordan det hele egentlig hænger sammen.
De to unge mennesker mødes ad dramatiske omveje, og deres skæbner flettes sammen i kampen mod Titans onde far og hans skumle og egoistiske planer.



Dette var en bog jeg var meget spændt på at gå igang med, for jeg har før læst en bog af forfatteren jeg var knapt så vild med. Men denne første bog ud af to i en serie må jeg sige formåede at holde mig fanget og nysgerrig. Jeg havde utroligt svært ved at lægge den fra mig da jeg først var kommet igang.

Vega bor i en af zonerne, og hun skal være den næste Mama. Men forsyningerne bliver mindre og mindre for hver gang dronen kommer, men alligevel giver de en stor del af deres til Newport. Hvorfor kan hun dog ikke forstå, hvorfor skal de give så meget når de nærmest intet får længere?
Titan bor i Newport, og han er præsidentens søn. Han er rig og populær, han har alt, så hvad skulle han dog kunne ønske sig ellers?
Inden Vega og Titan ser sig om er de blevet kastet ud i drama og død, mystiske mørke væsner der kun kommer frem om natten, og ingen til at hjælpe dem. 
Hvordan vil de overleve? 
Hvad er de mystiske væsner? 

Jeg blev rigtig hurtigt fanget af bogens handling, den her verden de lever i. De lever bag mure delt op i forskellige zoner, og de må ikke begive sig ud fra zonerne. Men de ved egentlig ikke rigtigt hvorfor er der sådan, de lever bare efter reglerne.
I løbet af bogen følger vi Vega og Titan, to vidt forskellige personer. Vega var egentlig min favorit person i løbet af bogen, hendes stædighed og selvstændige person fangede mig virkelig, og at se hende fra start af og til slutningen af bogen vil jeg sige hun voksede alligevel lidt med tiden.
Titan er en forkælet rigmands knægt der ikke er tilfreds med noget. Men han har sin baggrund der gjorde mig nysgerrig, men nu er han jo også præsidentens søn, og det kan jo ikke være helt nemt, hvilket det bestemt heller ikke er for Titan. Og i starten kunne jeg ikke fordrage ham, han var træls og ulidelig. Men nær slutningen, og jo flere udfordringer han bliver kastet ud i, både med væsenerne og med Vega, modner han, og bliver en helt anden person, og jeg må sige jeg glæder mig godt nok til at få læst den anden bog i serien.

Bogens sprog er super let at følge med i, og jeg følte jeg fløj igennem den ene side efter den anden, trods der faktisk er meget tekst på siderne. Måske var det også bare den utroligt spændende handling der gjorde jeg følte bogen bare læste sig selv.
Forfatter Line har formået at bruge en masse detaljer omkring omgivelser, oplevelserne, følelserne, zonerne og væsenerne, jeg kunne se alt for mig, hvilket er en detalje jeg jo sætter rigtig stor pris på.
Men ikke nok med de detaljerede hovedpersoner jeg er kommet til at holde af, så er bipersonerne også fremtrædende, de har hver især deres historie der gør de føles ægte, og ikke bare baggrunds personer der lige får et par sætninger her og der. Nej jeg følte de var en ægte del af historien.
Dette er helt klart en bog jeg kan anbefale jer læsere der er til fantasy /dystopi med massere af spænding og følelser.



Bogen er modtaget af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar