fredag den 11. juni 2021

Anmeldelse: Vores skjulte evner #1.

Vores skjulte evner.

Titel: Vores skjulte evner #1. 

Original titel: All Our Hidden Gifts. 

Forfatter: Caroline O´Donoghue. 

Udgivet på dansk ved: Carlsenpuls. 

Udgivet på dansk den:  29/04-2021.

Antal sider: 328.

Antal stjerner: 5/5.



Husholdersken & Tarotkortene. 

Maeve er et udskud, som ingen venner har. 
Men en dag finder hun en pakke tarotkort i et skab på skolen, som hun på mystisk vis har et talent for at kunne aflæse. 
Pludselig vil alle på skolen have forudsagt deres fremtid af Maeve. 
Hendes popularitet begynder at stige, lige indtil hun ser noget foruroligende i klassekammeraten Lilys kort - og dagen efter forsvinder Lily sporløst. 
Politiet er bar bund, og Maeve må bruge kortene til at finde spor. 
Det bliver begyndelsen på en farefuld og indviklet efterforskning, som bliver endnu mere kompliceret, da Maeve begynder at falde for Roe, som er Lilys søskende og har en flydende kønsidentitet. 



"Vores skjulte evner" Var en bog jeg var så heldig at vinde i en konkurrence. Jeg vidste sådan set ikke hvad den handlede om, men jeg vidste den havde fået en masse god omtale kort efter udgivelsen. Derfor havde jeg alligevel lidt forventninger til bogen da jeg begyndte på den.

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg meget hurtigt fanget af handlingen og vores hovedperson Maeve.
Der var et eller andet ved Maeve der gjorde mig nysgerrig allerede fra de første par sider af.
Maeve er en ret speciel pige. Ret sarkastisk og til tider flabet, og det kunne jeg nu godt lide. Hun mindede mig nu lidt om mig selv på nogle punkter. Flabet og sarkastisk udadtil, men usikker og nervøs inderst inde. 
Men Maeve kunne altså også til tider være ret selvcentreret. Hun fik ofte tingene til at handle om sig selv, og kunne ikke altid se hvis hun gjorde noget der ikke var helt okay. Men jeg vil dog sige at hun voksede med tiden i løbet af bogen, og jeg vil sige hun faktisk til sidst blev nogenlunde moden og opmærksom på dem omkring sig, og ikke kun sig selv. 
I løbet af bogen møder vi jo også Fiona, som bliver ret gode venner med Maeve. Jeg kunne rigtig godt lide Fiona, hun var en sød, stille men også livlig og glad pige, og hun gjorde virkelig noget godt for Maeve. 
Roe forelskede jeg mig nu lidt i. Jeg elskede hans frie personlighed, og det faktum at han egentlig ikke var bange for at vise hvem han rigtigt var. Men med det sagt var han også en nervøs person, og han var da også lidt nervøs for om Maeve nu kunne lide ham som han virkelig var.   
Generelt vil sige faktisk sige at midt i alt spændingen, mystikken og dramaet, var der også en del om ungdommen, seksualitet, LGBT+ og kønsidentitet, og det at blive accepteret som den man nu end er. Og jeg vil sige at forfatteren har formået at flette det ret godt sammen med handlingen, og gøre det spændende og relevant. 

Handlingen vil jeg sige var virkelig medrivende, men også til tider lidt uhyggelig. Jeg tog mig selv flere gange i at holde vejret i spænding, eller se at jeg fik gåsehud på armene af det der nu skete. 
Og den her husholderske som bliver beskrevet i forbindelse med Lilys forsvinding, og de her tarokort var utroligt godt beskrevet. Hun skræmte mig virkelig til tider. Faktisk vil jeg sige hun var så godt beskrevet jeg næsten frygtede at hun ville invadere mine mareridt.  
Jeg elskede den her magiske og mystiske del med at Maeve var så god med de her tarokort uden rigtigt at havde været i gang med det længe. Det gjorde mig nysgerrig, og var helt klart med til at jeg læste så meget hurtigere. Jeg måtte egentlig bare vide om der var en grund til hun var så god. 
Lilys forsvinding gjorde mig bestemt også nysgerrig, for jeg havde en fornemmelse af hun var ikke død, men hendes forsvinding var bestemt heller ikke som en normal kidnapning. Der var noget magisk og mystisk over den. Og den havde helt sikkert noget at gøre med Maeve og hendes tarokort. Men det må i læse bogen for at finde ud af mere om. 

Sproget er dejligt let, og jeg følte bare jeg fløj igennem teksten. 
Samtidig vil jeg også sige at forfatteren er super god til at bruge en masse detaljer så det var let at forestille sig det hele. Alt fra omgivelserne, personerne til de mystiske hændelser. Samtidig vil jeg også sige at forfatteren har lagt virkelig mange følelser i vores hovedperson Maeve. Jeg havde aldrig svært ved at fornemme hvordan hun havde det, om det så var sorg, frustration, lykke eller glæde, jeg kunne fornemme det hele. 
Forfatteren har også været utroligt god til at beskrive sine karakterer at de næsten føltes ægte, og ikke bare karakterer i en bog. De virkede levende, og fulde af energi. 
Der var både nogle jeg elskede, men der var bestemt også nogle jeg bare overhovedet ikke kunne fordrage. Jeg elskede fx søster Assumpta, vidunderlig kvinde, der var bare noget specielt over hende. Og en jeg slet ikke kunne fordrage, var Aaron, han var virkelig en ubehagelig person. Utroligt godt beskrevet, og han kunne virkelig få knuden i maven til at stramme. 

Men alt i alt vil jeg sige at dette var en velskrevet og spændende start på en serie som jeg med sikkerhed vil få læst videre på en dag! Og så vil jeg da helt klart sådan generelt gerne læse mere fra forfatteren, da jeg er blevet ret vild med hendes lette, men medrivende skrivestil. 
Jeg kan kun anbefale jer læsere der elsker en letter uhyggelig men med rivende magisk fortælling, at give denne her en chance!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar