lørdag den 26. juni 2021

Anmeldereksemplar: Cry Baby.

Cry Baby. 

Titel: Cry Baby. 

Original titel: Cry Baby.

Forfatter: Ginger Scott. 

Udgivet på dansk ved: Palatium Books. 

Udgivet på dansk den: 06/06-2021.

Antal sider: 337.

Antal stjerner: 4,5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Tristan & Riley. 

Tristan Lopez er loyal over for sine brødre. Han har ikke noget valg, for han er nærmest født ind i den bande, der holder alle kvarterets børn og unge i
et jerngreb. Han har villigt viet sit liv til banden, for han ved, at en dag er det ham, der skal lede den.
Tristan er loyal hele vejen igennem. Loyal da hans far kommer i fængsel. Loyal da en rival trykker sin pistols kolde metal ind i Tristans ansigt. Loyal da hans mor tigger ham om at rejse, så snart hun kommer hjem fra afvænning. Men det er svært ikke at ønske at leve som en almindelig 17-årig, og Tristan
holder fast i skolen, selv om han inderst inde ved, at det er umuligt at slippe ud af banden og gadens livsstil.

Riley Rojas hører ikke til i Tristans verden. Hun er bare et af de mange ansigter i skolen. Men pludselig er hun dér; i gang med at slæbe kasser ud af en gammel pickup-truck og ind i et hus, Tristan har beskudt et par måneder før.
Hun er høj nok til at se ham direkte i øjnene og stærk nok til, at man ikke kan ignorere hende. Og pludselig fylder hun i Tristans gader med sin frygtløse
stemme, der taler bandens ledere imod. Hun skubber Tristan rundt på basketballbanen, og hun spiller bedre end hans venner. Og nogle gange bedre end ham. 
Hun udfordrer ham. Hun ydmyger ham. Og han kan lide det. Og når hendes lyseblå øjne ser ind i hans, har han lyst til at opgive banden og det voldsomme gadeliv. 
Han kan ikke bede hende om at skride, for Riley bestemmer selv, hvad hun gør. 
Og i virkeligheden ønsker han heller ikke, at hun holder sig væk.
Hun forvirrer ham, og hun tester hans loyalitet. 
Tristan er ved at forelske sig, og det kommer til at slide ham i stykker.



"Cry Baby" er en bog jeg var meget spændt på at gå i gang med, specielt fordi jeg elskede forfatterens tidligere serie "McConnell-trilogien." Jeg var derfor meget spændt på om bogen her kunne leve op til mine tårnhøje forventninger, og det må jeg sige at det gjorde den bestemt også. 
Jeg venter spændt på endnu mere fra Ginger Scott, en forfatter der helt klart kunne blive en af mine yndlings. 

Da jeg begyndte på bogen, blev jeg meget hurtigt fanget af både handlingen, vores hovedpersoner, og det miljø de lever i. Det var anderledes end så mange af de andre bøger jeg har læst, og det vækkede min nysgerrighed, og gjorde sådan set også at jeg ikke slap bogen før jeg havde vendt sidste side. 
Bogen handler jo selvfølgelig om Tristan og Rileys kærlighedsforhold, men den handler også om det her bandemiljø som Tristan er vokset op i, og det var noget der virkelig fangede min opmærksomhed.
Det tydeligt at Tristan har haft en voldsom barndom, og at miljøet er barskt. 
Våben og stoffer er en dagligdag for Tristan, og det er heller ikke unormalt for ham at hjælpe med at stjæle, slås eller begrave lig. 
Jeg ved jo godt at bandemiljøet er ret voldsomt i virkeligheden, men jeg må nu alligevel indrømme jeg blev lidt overrasket over hvor meget en 17-årig kunne blive blandet ind i, men også lidt skræmt. 
Jeg var ikke den største fan af Tristan i starten, han virkede ret arrogant, træls og som en rigtig drengerøv. Men alt det ændrede sig faktisk som jeg kom længere ind i bogen og lærte ham rigtigt at kende. Jeg så en anden side af ham, en side hvor han var en kærlig, omsorgsfuld og loyal person, og i sidste ende kom jeg nu til at holde ret meget af ham. 
Det har hvert fald også været en fornøjelse at få lov til at se den personlige udvikling kan kommer igennem efter at have mødt Riley. 
Riley elskede jeg fra start af. Hun er en kærlig, sød og omsorgsfuld pige. Men hun er også en pige med ben i næsen, og en vild stædighed. Der skulle virkelig meget til at hive hende ned, og hun lod sig bestemt ikke koste rundt med. Samtidig ville hun ikke holdes ude, og ville gå lang for at blive accepteret, specielt af Tristan og drengene på basketball banen. 
Jeg var imponeret over hendes kampgejst, og jeg elskede den. 

I løbet af bogen sker der en del for de to unge personer. Kærligheden spirer, venskaber opstår, en ven forsvinder, og ønsker om fremtiden ændre sig. 
Jeg vil sige at specielt for Tristan skete der en del. Han får øjnene op for at den fremtid han havde forestillet sig, måske ikke lige var den han ønskede sig. Men hvordan kan han komme ud af noget han er vokset op i, og som ingen bare forlader uden konsekvenser?
Det var spændende fra start til slut. 
Sproget er dejlig nemt og forståeligt. Der var dog en ting ved teksten der irriterede mig lidt, og jeg ved ikke om det er oversættelsen, jeg har ikke læst bogen på originalsproget. Men nogle gange virkede det som om der var brugt nogle ret specielle ordvalg og oversættelse, samt lidt uenighed i hvad der er hvad. Fx bliver Rileys bil ofte nævnt, det ene øjeblik er det en pickup, og det næste en varevogn. Det forvirrede mig en smule til tider, og det skete også med andre ting undervejs. Og det har altså gjort at jeg ikke kunne give den sidste halve stjerne. Det sprang lidt for meget frem. 
Ginger har været super god til at bruge en masse detaljer til at beskrive alt i bogen, alt fra omgivelserne, til det miljø de bor i. Jeg vil sige hun har været utroligt god til at beskrive det barske og ubehagelige bandemiljø, men samtidig også gøre det spændende og interessant at høre om. 
I løbet af bogen møder vi jo også en del forskellige personer, men jeg synes det var overskueligt og nemt at finde rundt i dem alle. En af bipersonerne jeg specielt faldt for, var Lauren, en rolig pige som er vokset op sammen med Tristan, men har et helt andet forhold til banderne. Jeg elskede hendes stædighed, og det at hun virkede så ærlig, altså det virkede som om hun altid sagde lige præcis hvad hun mente uden at pakke det ind. 
Og så er der Dub.. En person jeg på ingen måder brød mig om. Han var generelt bare en ret ubehagelig person. 

Men alt i alt vil jeg ellers sige at dette var en spændende, hård og tåretrækkende fortælling, som jeg kun kan anbefale alle læsere at give en chance. 






Bogen er tilsendt til anmeldelse af forlaget, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar